شماره ۱۰۴۹

تخمدان چندکیستی و بستری شدن دربیمارستان

سپیده زرین کفش - ماما

تخمدان چندکیستی و بستری شدن دربیمارستان

یک بررسی جامع گروهی و گذشته نگر، ادعا می‌کند که نسبت شانس بستری زنان مبتلا به سندرم تخمدان چندکیستی، (عارضه‌ای هورمونی و عامل اصلی ناباروری در آمریکا) دو برابر زنان دیگر بوده و در معرض خطر بیشتری نسبت به تعدادی از بیماری ها، با«گرایش خاص به بروز عوارض قلبی ـ عروقی و متابولیکی» قرار دارند.
 PCOS(سندرم تخمدان چندکیستی)، عارضه ای هورمونی است که روی سلامت باروری زنان تأثیر می گذارد. با این حال، این مطالعه خطرات گسترده تری را در مورد این سندرم یافته است.

در بررسی 2566 زن با تشخیص ابتلا به سندرم تخمدان چندکیستی (PCOS)، که با 25660 زن هم سن، ولی بدون این عارضه مقایسه شدند، زنان دارای این عارضه هورمونی در معرض خطر بیشتری در زمینه بروز موارد زیر بودند:

• بیماری قلبی

• دیابت

• حالات سلامت روانی

• اختلالات باروری

• سرطان بافت پوششی (آندومتر) رحم

این بررسی، به مقایسه میزان ارجاع به بیمارستان می‌پردازد. محقق مقاله، می‌گوید: «نتایج این مطالعه توجه بیشتری را به وضعیت درمانی کلی زنان دارای مشکلات باروری معطوف می سازد ونتایج ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که پذیرش زنان دارای PCOS (سندرم‌تخمدان چندکیستی) در بیمارستان دوبرابر زنان غیرمبتلا به این سندرم می‌باشد. منابع و بررسی‌های درمانی بیشتری باید به جهت بررسی خطراتی که این گروه از جامعه با آن مواجه هستند، اختصاص داده شوند.»

مقاله‌ی مذکور به تشریح خصوصیات عمومی سندرم تخمدان چندکیستی منجمله اختلال در قاعدگی، مقادیر بیش از حد آندروژن‌ها در بدن (سطوح بالای هورمون مردانه که موجب پرمویی و آکنه می شود) و ظاهر چندکیستی تخمدان (وجود کیست های متعدد در تخمدان ها)- به‌همراه «پیامدهای باروری بارز برای زنان» می‌پردازد.

اثرات مرتبط با سلامت باروری، شامل افزایش خطر ناباروری ناشی از سیکل بدون تخمک‌گذاری، سقط و عوارض‌ مربوط به حاملگی می‌باشند.

محقـق ‌مقاله  ‌مـی‌گــویــد: «سنـدرم‌تخمـدان‌چنـدکیستی پیامدهای عمیقی برای سلامت بــاروری زنــان و نیــز خطــر دراز مدت بروز یک بیماری مزمن را به همراه دارد.»

بستری به دلیل سندرم تخمدان چندکیستی، بین سال های 1997 تا 2011، این امکان را به محققان داد تا به شناسایی 2566 زن دارای این عارضه پرداخته و سوابق پزشکی بیشتری را در زمینه علت پذیرش آنها در بیمارستان بدلایلی غیرباروری، در همان بیمارستان در ایالت استرالیای‌غربی استخراج نمایند.

در این بررسی گروهی گذشته نگر، الگوهای بستری زنان، از 15سالگی، با زنانی که با تشخیص سندرم تخمدان چندکیستی در بیمارستان بستری نشده‌بودند،با استفاده از لینک‌های ارتباطی با سیستم گردش‌اطلاعات انتخابی ایالتی، مقایسه گردیدند.

علاوه بر لیستی از موارد پذیرش بیمارستان که مرتبط با سلامت باروری نبودند، محققان می‌گویند «زنانی که سابقه‌ی سندرم تخمدان چندکیستی داشتند، بیشتر احتمال سقط، آبستنی های برون رحمی(EP) یا اختلالات دیگر زنانگی همانند سیکل‌های قاعدگی نامنظم و آندومتریوز را داشتند.» همچنین زنانی که دارای سندرم تخمدان چندکیستی می باشند، «میزان بالاتری از سرطان اندومتر» را دارا بودند.

لیست طویلی از دیگر موارد پذیرش‌ در بیمارستان این بیماران:

لیست طویلی از دلایل غیرمرتبط با مباحث زنان و مامایی، منجمله حالات ذیل (با ذکر درصد زنان پذیرش شده با تشخیص سندرم چندکیستی تخمدان در برابر زنان فاقد این عارضه) نیز با میزان بالاتری پذیرش بیمارستانی دارند:

• بروز دیابت افراد بالغ: ۱۲/۵درصد  در برابر۳/۸درصد

• چاقی: ۱۶درصد در برابر ۳/۷درصد

• فشار خون بالا: ۳/۸درصد در برابر ۰/۷درصد

• عدم خون‌رسانی به قلب بیماری‌های ایسکمیک قلبی (باریک شدگی سرخرگ های کرونری)-۰/۸درصد ‌در برابر ۰/۲درصد

• بیماری عروق مغزی (با تأثیر روی سیستم خون‌رسانی مغز، همانند سکته): ۰/۶درصد در برابر ۰/۲درصد

• بیماری سرخرگی: ۰/۵ درصد در برابر ۰/۲درصد

• بیماری سیاهرگی: ۱۰/۴درصد در برابر ۵/۶درصد

• آسم: ۱۰/۶درصد در برابر ۴/۵درصد

• استرس/اضطراب: ۱۴/۰درصد در برابر ۵/۹ درصد

•  افسردگی- ۹/۸درصد در برابر ۴/۳درصد

• پذیرش مرتبط با مصرف مجاز و غیرمجاز دارو: ۸/۸درصد در برابر ۴/۵درصد

• خودآزاری: ۷/۲ درصد در برابر ۲/۹درصد

محققان می‌گویند که جمعیت تحت بررسی، تنها یک چهارم زنان نزدیک به 40 سال را دربرداشته است، بنابراین عدد دقیق زنان دارای مشکلات مختلف قلبی‌-عروقی و متابولیکی پائین بوده‌است.

آنها می‌گویند:« انتظار می‌رود که با مسن‌شدن زنان مبتلا به سندرم تخمـدان چنـدکیستـی، خطـرات مربوط به بیماری‌های متابولیک آنها نیز افزایش پیدا نماید.»

محققان بیان می‌کنند که مشاهدات آنها مبنی بر رابطه بیشتر سندرم تخمدان چندکیستی با عواقب قلبی- ‌عروق با شرح آماری خطر یا خطر محتمل که تاکنون متخصصان بین‌المللی (انجمن جنین شناسی و باروری انسانی اروپا) بر سر آن توافق داشتند، مغایر است.

برخلاف این پیش زمینه، بررسی آنها «بیان‌کننده ارتباطات معنادار با حالات وخیم قلبی ـ عروقی ناشی از بروز دیابت متأخر (حتی در زمان کنترل چاقی)، چاقی، فشار خون بالا، عدم خونرسانی به قلب (که با این‌حال به دلیل سن گروه‌های تحت ارزیابی، پائین بوده است) و بیماری مغزی‌ ـ عروقی» می‌باشد.

محققان از مشاهدات خود، چنین نتیجه می گیرند: «این بررسی منحصر به فرد نشان می‌دهد که سندرم تخمدان چندکیستی با توجه به اختلال عملکرد باروری در کوتاه مدت، دارای پیامدهای بارزی  نیز  در درازمدت بوده و خطر بروز بیماری‌های مزمن را به همراه دارد. با توجه به این امر، خدمات درمانی باید در جهت کاهش این خطرات معطوف شوند.»

محققان بر بررسی تمامی زنان و نوجوانان تشخیص داده شده با سندرم تخمدان چندکیستی، از نظر دیابت و عوامل مخاطره آمیز بیماری قلبی-عروقی تأکید می‌نمایند.

 

تعداد بازدید : 808

ثبت نظر

ارسال