شماره ۱۰۴۹

خون بندناف و درمان بیماری‌ها

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

خون بندناف و درمان بیماری‌ها

امروزه، در درمان بسیاری‌از بیماری‌های صعب‌العلاج و بسیار پیچیده، از سلول‌های بنیادی (بن‌یاخته‌ها) استفاده می‌گردد. درگذشته بسیاری‌از بیماری‌ها باعث مرگ بیماران شده و دانشمندان پزشکی همواره به دنبال علاج این بیماری‌ها بودند. می‌دانیم بندناف و جفت به‌عنوان واسط تبادل خونی برای موادغذایی بین جنین و مادر است و در‌گذشته پس‌از زایمان، به‌عنوان زباله به دور ریخته می‌شد. در‌حالی‌که امروزه دریافته‌اند خون موجود در بندناف، سرشار از بـن‌یاخـته‌ها است کـه ممکـن‌است، در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده نموده و جان بیمار را نجات داد. خصوصاً در افراد خانواده‌ی جنین که بسیار ممکن‌است مفید واقع شود.

این خون پس‌از آزمایش نمونه، جمع‌آوری و پردازش سلولی، در تانکهای مخصوص در دمای منهای ۱۹۶ درجه‌ی سانتی‌گراد برای مدت طولانی نگهداشته می‌شود تا در زمان مناسب و مورد نیاز مصرف گردد. در ایران در سال‌۱۳۸۴، بانک خون بند‌ناف رویان، به‌عنوان تنها بانک خون خصوصی تأسیس و شروع به‌کار نمود. اهمیت ذخیره‌سازی خون بند‌ناف در‌این موضوع است که بن‌یاخته‌های آن می‌توانند به سایر سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی، غضروفی، کبدی، پوست، عصب‌های‌حسی و غیره تبدیل گردند و از‌طرفی نیز دارای قدرت تکثیر به‌صورت نامحدود می‌باشند.بنابراین در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به‌طور مؤثری به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین ناهنجاری‌های ارثی پلاکت، سرطان مغزاستخوان، میلوم‌مولتیپل، لوسمی پلاسما سل، ماکروگلولینمی و الدنشتروم، تومورهایی که منشاء آن در خون یا سیستم ایمنی نیست، مثل نوروبلاستوما و رتینوبلاستوما و سایر بیماری‌ها مانند سکته‌های قلبی، آسیب‌های نخاعی، دیابت و پارکینسون  که با استفاده از بن‌یاخته‌ها، قابل‌درمان خواهند بود.

با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در زمینه‌ی پزشکی، می‌توان در درمان اختلالات خونی از‌جمله کم‌خونی آپلاستیک، کم‌خونی فانکونی، کم‌خونی مادرزادی با اختلال در اریتروسیت‌ها، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه و آپلازی گلبول قرمز، لوسمی‌حاد (AML/ALL) لوسمی مزمن، لنفوم (هوچکین و غیرهوچکین) و ناهنجاری‌های هموگلوبین گلبول‌قرمز خون (بتاتالاسمی ماژور و کم‌خونی داسی‌شکل) در آن سود برد. برای این کار باید اقوام خانم باردار در ابتدای ماه نهم بارداری (هفته‌ی۳۶) به مرکز رویان مراجعه و با مشاوره در‌این‌خصوص و در‌صورت نداشتن منع و انجام آزمایش‌های لازم جهت عضویت در بانک خون بندناف، مدارک مربوطه را تکمیل و عقد قرارداد نمایند وهزینه‌های اولیه را بپردازند تا این‌کار انجام گیرد. پس‌از تکمیل مراحل عضویت، خانواده متقاضی ۲۴‌‌ساعت قبل‌از زایمان و در مواقع اورژانس قبل‌از خروج از منزل با نمایندگی بانک‌خون بندناف رویان تماس و یا با نمایندگی این مرکز در استان‌ها تماس بگیرند تا این کار حین زایمان درکمتر‌از ۵ دقیقه و در شرایط کاملاً استریل انجام‌پذیرد و نمونه با حفظ دما در فصول مختلف سال و تکمیل فرم خون‌گیری به مرکز مربوطه ارسال شود. البته لازم به‌ذکر است مادرانی که در‌طی یک سال گذشته سابقه‌ی تاتو، حجامت و خالکوبی، تزریق خون، مصرف داروهای مخدر یا روان‌گردان و یا داروهای پرورش‌اندام را داشته‌اند و یا سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های حصبه، سالک، تب‌مالت، سیفلیس، هپاتیتC، مالاریا و سرطان را داشته‌اند، نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند.

 

تعداد بازدید : 1197

ثبت نظر

ارسال