شماره ۱۰۲۵

موادمعدنی و ویتامین‌ برای زنان باردار

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

موادمعدنی و ویتامین‌ برای زنان باردار

نیاز خانم‌های باردار دراین دوران به ویتامینها و موادمعدنی مانند ویتامینB9، ید، آهن، کلسیم، ویتامین‌D، ویتامینB9، بیش‌از هر دوران دیگری در زندگی خانم‌ها می‌باشد از روزهای اول بارداری جذب ویتامینB9 یا فولات یا اسید‌فولیک نامیده می‌شود جزء اولین موادی می‌باشد که در برنامه‌ی غذایی خانم‌های باردار گنجانده خواهد شد. این ویتامین در رشد سیستم عصبی و سلولهای مغز جنین نقش مهمی را به‌عهده دارد و کمبود آن باعث ناهنجاری عصبی، افزایش خطر زایمان پیش‌از موعد  و فشارخون بارداری می‌گردد. موادغذایی که حاوی این ویتامین هستند عبارتنداز: اسفناج، کلم، کاهو، ماش، سبزی‌های برگ‌سبز، آجیل‌ها، آووکادو، بادام، عدس، طالبی و تخم‌مرغ است و می‌توانید در هرم رژیم‌غذایی نیز موارد دیگر را بیابید. مصرف ویتامینB9 از واجبات بوده و قبل‌از بارداری و در آغاز آن نیز بسیار واجب است و نیاز و روزانه‌ی مادر بین 400‌تا‌800 میلی‌گرم در روز است.
ید: مصرف این ماده درعملکرد خوب غده‌ی‌تیروئید در بدن بوده و هورمون تیروئیدی باعث عملکرد خوب مغز جنین می‌شود. جنین در شکم مادر نیاز به ید بیشتری دارد به‌همین‌خاطر این ماده در بدن مادر می‌تواند هورمونهای خاص دیگر را بسازد. نیازهای روزانه‌ی مادر به ید 200‌میکروگرم در روز می‌باشد و مواد‌غذایی حاوی آن عبارتند‌از: غذاهای دریایی (ماهی، میگو...) محصولات لبنی کم‌چرب و تخم‌مرغ.
نمک یددار یکی‌از منابع غنی و تأمین‌کننده‌ی ید بدن می‌باشد.
آهن: اکثر خانم‌های باردار از کمبود آهن در دوران بارداری رنج می‌برند و متأسفانه کمبود آن در بدن باعث خستگی و کاهش مقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها بوده و آسیبهای جدی نیز در‌بردارد. نیاز خانم‌های باردار در روز به آهن بین 25‌تا‌35‌میلی‌گرم بوده و به‌خصوص در ماه‌های آخر بارداری مادر و جنین هر‌دو به آن احتیاج دارند. غذاهای دارای آهن عبارتنداز: گوشت‌قرمز، ماهی، گوشت بوقلمون که آنها به‌خوبی جذب بدن می‌شوند و تخم‌مرغ که البته باید به‌صورت آب‌پز استفاده شود تا مادر دچار مسمومیت در زمان بارداری نگردد. سبزی‌های تازه‌ی برگ‌سبز که باعث جذب بیشتر آهن در بدن می‌شود. مصرف ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینC باعث جذب بیشتر آهن دربدن می‌گردد. توجه داشته باشید نوشیدن قهوه، نوشابه‌های گازدار مانع از جذب بالای این ماده می‌گردد چای نیز کمتر نوشیده شود.
کلسیم: برای ساخت استخوان‌ها و دندانهای نوزاد لازم  و ضروری می‌باشد و اگر مادران درمصرف آن کوتاهی‌کنند خود دچار پوکی‌استخوان درآینده می‌گردند و نیز جنین دچار کمبود آن می‌شود پس باید کلسیم در لیست مصرف روزانه قرار‌گیرد. نیاز روزانه‌ی آن برای خانم‌های باردار 1‌گرم در روز از سه‌ماهه‌ی سوم بارداری می‌باشد. مواد‌غذایی حاوی این ماده عبارتنداز: محصولات لبنی کم‌چرب به‌خصوص پنیر‌سفید، پنیر‌بز، خامه‌ی‌تازه، ماست، شیرگاو روزانه بین 3‌تا‌4 لیوان می‌باشد.
ویتامین‌D: ویتامینD برای خانم‌های باردار به‌این‌دلیل که باعث جذب بیشتر کلسیم و تثبیت آن در استخوان‌ها می‌شود مهم است. جذب کافی این ویتامین باعث می‌شود نوزاد در ماه‌های اول زندگی خود به میـزان کافی ویتامینD دریافت کرده باشد. نیاز روزانه‌ی این ویتامین برای خانم‌های باردار 10‌میکروگرم می‌باشد و موادغذایی حاوی ویتامینD عبارتند‌از: ماهی‌ها به‌خصوص ماهی آزاد، روغن جگرماهی (امگا3)، زرده‌ی تخم‌مرغ، جوانه‌ی‌گندم، کره، سبزی‌های برگ‌سبز و قرار‌گرفتن درمعرض خورشید که بسیار لازم است. توجه داشته باشیم که کمبود هریک ازاین عناصر در دوران بارداری خطرات جدی را برای مادر و جنین به همراه دارد و باید به اندازه‌ی کافی آنها را به بدن رسانده تا پس‌از زایمان مادر و نوزاد هر‌دو سلامت باشند.

تعداد بازدید : 977

ثبت نظر

ارسال