شماره ۱۰۲۴

زایمان طبیعی

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی همیشه با درد و ناراحتی کوتاه‌مدت همراه است ولی این درد، کوتاه و زیبا است و مادر پس‌از آن احساس رضایت داشته و حس مادرشدن را صد‌چندان می‌نماید. در کشورهای پیشرفته امروزه براین باورند که زایمان‌های طبیعی بهتر و ایمن‌تر بوده و از نرخ بیماریهای پس‌از تولد برای مادر و جنین می‌کاهند و رابطه‌ی بین مادر و فرزند پس‌از زایمان بیشتر می‌شود و فقط در زمانی‌که خطر مادر و فرزند را تهدید می‌کند پزشک اقدام به سزارین می‌نماید. ولی اکنون با کمی تحقیق درمی‌یابیم که زایمان طبیعی هم به سلامت مادر و هم به سلامت نوزاد کمک شایان می‌نماید و از پیش‌آمدن خیلی از بیماریها در آینده جلوگیری می‌کند، ولی در‌صورتی‌که پس‌از سزارین مادر مدتها درگیر جای عمل و خونروی آن است و می‌بینیم که مادر درد بیشتری را پس‌از زایمان تحمل خواهد کرد. درکشورهای دیگر مانند امارات متحده‌ی عربی 90٪زایمان‌ها به‌صورت طبیعی و بیشتر آنها درمنزل انجام می‌پذیرد و در کشورهای اروپایی هم‌اکنون 40٪‌تا‌50٪ زایمان‌ها به‌صورت طبیعی انجام می‌گردد. درکشور سوئد که زنان بسیار آزاد‌تر از دیگر کشورها هستند، آمار نشان می‌دهد که 50٪‌ زنان زایمان‌طبیعی دارند. در ایران هم ازچندی‌پیش این فرهنگ آغاز شد که رو به‌سوی زایمان‌های طبیعی آورده و این فرهنگ هرچه سریعتر جانشین فرهنگ قبلی شد و می‌بینیم که همانند گذشته‌ی دور، مادری سلامت و قدرتمند‌تر خواهیم داشت و جلوی بسیاری‌از بیماریهای مرتبط به‌این عمل گرفته خواهد شد و گامهای بسیار خوبی را درآینده برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

وقتی زایمان به‌صورت طبیعی صورت می‌گیرد مایع آمنیوتیک از ریه‌ی نوزاد به‌طورطبیعی خارج می‌گردد و مشکلات تنفسی را در نوزاد کاهش می‌دهد. زمانی‌که مادر به‌طورطبیعی زایمان نماید نوزاد از مجرای زایمان عبور نموده و باکتری‌های محافظت‌کننده را برمی‌دارد و این باکتری‌ها وارد روده‌ی نوزاد گردیده و سیستم ایمنی او را شکل می‌دهد و سیستم قلب‌وعروق او را تحریک می‌کند و باعث گردش‌خون بهتر شده و او را آماده‌‌ی یک زندگی بهتر می‌کند.

درطی مراحل زایمان طبیعی، نوزاد از امواج هورمونی در کاتکول‌آمین‌ها استفاده‌کرده و این هورمون‌ها باعث هوشیاری وی و ارتباط بهتر با مادر خود می‌شود. هورمون آندورفین درجفت و بند ناف باعث می‌شود تا نوزاد بتواند خارج ازرحم زندگی را شروع و راحت‌تر زایمان رخ دهد. نوزادانی که به‌طور طبیعی متولد می‌شوند علاقه‌ی بیشتری در رفتارهای خود مانند مکیدن و گرفتن‌ سینه‌ی مادر پیدا می‌کنند و همچنین کمتر به بیماریهایی مانند دیابت و ناراحتی‌های قلبی دچار می‌شوند و اینگونه نوزادان کمتر دچار استرس در آینده خواهند شد و مادر پس‌از تولد نوزاد خیلی سریعتر بهبود یافته و در آینده کمتر دچار ناراحتی‌های زنان و زایمان خواهد گردید و هرچه سریعتر درد و بیماریها از او دورخواهند شد و خونروی‌ها کمتر بوده و احتمال عفونت و آمبولی به‌مراتب کمتراز سزارین است و مصرف دارو کمتر و همچنین بیهوشی و موارد دیگر مادر را تهدید نمی‌نماید ولی همگی آنها در سزارین اتفاق می‌افتد. آخرین تحقیقات درمورد نوزادانی که به‌صورت طبیعی به‌دنیا می‌آیند نشان می‌دهد که این نوزادان کمتر دچار آسم و یا بیماری‌های تنفسی و عفونت‌ها شده و یا کمتر دچار بیماریهای قلب‌وعروق و یا فشارخون بالا و یا عفونت‌های حین زایمان خواهند شد. قابل‌ذکر است که در کلاسهای آموزش قبل‌از زایمان اینگونه موارد به‌صورت کلی از طرف مسوولان آموزش داده می‌شود و بیشتر مادران پس‌از آگاهی از زایمان طبیعی مایل به این امر می‌شوند و از‌ همه مهمتر هزینه‌ی پایین آن است و باعث بهبود زندگی آنها خواهد شد.

 

 

تعداد بازدید : 1270

ثبت نظر

ارسال