شماره ۱۰۱۸

بررسی علل نازایی(۳) (بخش پایانی)

فرحناز خلوصی بدر - ماما

روش​های درمانی ناباروری:
متناسب با دلایل و علت​های مختلفی که برای ابتلا به ناباروری و نازایی در مردان و زنان وجود دارد، شیوه‌های مختلفی برای درمان نازایی و ناباروری وجود دارد که متناسب با علت بیماری توسط متخصص به بیماران توصیه می‌شود.

تحریک تخمک​گذاری:

این شیوه درمورد زنانی به‌کار گرفته می​شود که مبتلا به اختلال تخمک​گذاری هستند و برای به‌دست‌آوردن تعداد کافی تخمک به‌منظور انجام سیکل درمانی نیازمند استفاده از روش‌هایی مانند IUI، IVF و ICSI می​شوند. به‌این‌ترتیب آنها در دوره‌های درمانی که پیش​رو دارند با استفاده از دارودرمانی و هورمون درمانی اختلال تخمک​گذاری را پشت‌سر می​گذارند.

میکرواینجکشن:

در شیوه‌ی میکرواینجکشن که یک شیوه‌ی تخصصی و مؤثر برای درمان ناباروری با‌علت مردانه است، پیش‌از هر‌چیز تخمدان​ها توسط داروهای محرک تخمک​گذاری تحریک می​شوند و پس‌از آماده‌سازی تخمک​ها یک اسپرم در‌شرایط آزمایشگاهی خاص به داخل تخمک تزریق می​شود و تقریباً پس‌از ۴۸ساعت جنین‌های تقسیم‌شده و مناسب به داخل رحم زن انتقال داده می​شوند.

لقاح خارج از رحمی:

IVF که از آن باعنوان لقاح خارج رحمی یاد می​شود، یکی از شیوه​هایی است که برای درمان نازایی مورد‌استفاده قرار‌می​گیرد. دراین شیوه لقاح خارج رحمی یا باروری در محیط آزمایشگاه انجام می​شود. این روش در شرایطی که لوله​های رحمی آسیب​دیده باشند یا اختلال در عملکرد آنها مشاهده شود از سوی متخصص به بیمار توصیه می‌شود. این شیوه نه تنها در مورد زنان مبتلا به مشکلات و اختلالات تخمدانی بلکه در برخی موارد درباره‌ی ناباروری​ها با علت مردانه نیز به زوج‌ها توصیه می​شود.

IUI:

در شیوه‌ی درمانی IUI اسپرم‌های فعال پس‌از جداسازی و آماده​سازی به‌شکل مصنوعی همزمان با تحریک تخمک​گذاری به رحم هدایت می​شوند. در‌این شیوه از آنجا که تحریک تخمک‌گذاری با سونوگرافی​های متعدد در روزهای متوالی یا با اندازه‌گیری هورمون​های جنسی موجود در ادرار مشخص می​شود و متناسب و همزمان با ورود اسپرم این اتفاق انجام می​شود، بنابراین احتمال بارداری  و باروری زیاد است.

روش​های جانشین برای درمان ناباروری:

گاهی پیش‌می​آید که زوج‌ها پس‌از بررسی​های مختلف و تجربه‌ی روش​های درمانی متعدد به این نتیجه می​رسند که باید از شیوه‌های جانشینی برای درمان ناباروری و نازایی ازقبیل استفاده از تخمک، جنین‌اهدایی یا رحم جانشین استفاده کنند. در‌این‌شرایط در‌صورت احراز ضرورت درمان به‌روش جانشین مرکز درمانی برای انتخاب اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان شرایطی را در‌نظر می​گیرد که درصورت برآورده‌شدن آنها، مشاوره‌ی نهایی برای انجام کار با متخصصان رشته‌های مختلف زنان‌و زایمان، جنین‌شناسی، آندرولوژی، غدد، داخلی، ژنتیک، عفونی و روانپزشکی انجام می‌گیرد.

اهدای​تخمک:

در‌شرایطی‌که برخی‌از زوج​ها به‌دلیل عدم‌پاسخ تخمدان​ها و بروز اختلال در تولید تخمک​ها در زن، از داشتن فرزند محروم می​شوند، با کمک این شیوه​ می‌توان فرصتی را برای آنها فراهم‌کرد تا تجربه‌ی بچه‌دارشدن را در زندگی داشته باشند. بنابراین در برخی مراکز درمان ناباروری و نازایی اهدای تخمک که شامل تهیه و جمع​آوری تخمک از زن اهدا‌کننده و باروری آن تخمک در آزمایشگاه با اسپرم مرد و انتقال جنین​​ها به رحم زن نابارور است، صورت می​گیرد. حال باید دید که اهدای تخمک در چه ‌شرایطی و برای چه‌ گروهی از زنان انجام می​شود:
زنانی‌که مبتلا به بیماری​نارسایی زودرس تخمدان هستند یا تخمدان‌های آنها به‌دلیل سابقه‌ی جراحی از بدن خارج‌شده یا سابقه‌ی درمان بیماری با شیوه‌های شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دارند می​توانند از این شیوه‌ی جانشین برای درمان استفاده کنند.
افرادی‌که باتوجه به تحریک تخمک​گذاری و مصرف داروهای تجویز‌شده پاسخی از‌سوی تخمدان‌ها دریافت نمی​کنند و زنانی‌که به ذخیره‌ی پایین تخمدان مبتلا هستند.
زنانی‌که سقط مکرر غیرقابل ‌درمان و شکست​های مکرر روش‌های باروری خارج رحمی را تجربه می​کنند و دست‌کم ۳‌بار ناموفق بوده​اند.
افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی که بیماری ازطریق مادر به فرزند قابل انتقال است و با استفاده از روش​های آزمایشگاهی دردسترس و تشخیص متخصص‌ژنتیک بیماری قابل‌شناسایی و درمـان نیست، در این ‌شرایط نیز می​توان از درمان‌های جانشین استفاده‌کرد.
در افرادی‌که ناباروری در سنین بالا را تجربه می​کنـــند در‌صورتی‌که زن بیــش‌‌از ۴۰‌سال داشته باشـد نیـز ایــــن شیـــوه توصیه می​شود.
نتیجه‌گیری:
دراین بررسی کیفیت زندگی زنان نابارور تحت‌تأثیر تفکرات غیرمنطقی درخصوص داشتن فرزند و فشار هزینه‌ی درمان ناباروری و میزان فشار اطرافیان برای بچه‌دارشدن بود. شناسایی این گروه‌ها که اختلال بیشتری در کیفیت زندگیشان دارند، امکان فراهم نمودن مشاوره‌ی مناسب برای این افراد را فراهم می‌کند. حمایت و مشاوره‌ی دقیق زنان نابارور برای بــــهبود کیفیت‌زندگی آنان ضروری به‌نظر می‌رسد. پیــشنهاد می‌شود کیفیــت ‌زندگی زنان نابارور با زنان بارور مــقایسه شود.

منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1173

ثبت نظر

ارسال