شماره ۱۰۱۸

آنتی‌مولرین هورمون و کار تخمدان

دکتر منوچهرمجد - زنان

اندازه‌گیری آنتی‌مولرین هورمون (AMH) به ما اطلاعات جدیدی درمورد کار تخمدان می‌دهد. AMH به‌وسیله‌ی فولیکول‌های ریز در‌حال رشد تولید می‌شود و به‌این‌ترتیب از اوولاسیون مجزا می‌باشد و نزدیکترین قدم به ارزیابی ذخیره‌ی واقعی تخمدان است.
آنتی‌مولرین هورمون از زمان تولد تا منوپوز قابل اندازه‌گیری می‌باشد با حداکثر تولید در سنین متوسط بیست سالگی است. تغییرات در بلوغ احتمالاً به مــا برداشت‌های جــدیــدی از تـکـامــل تـخمــدان‌هــا در بلـوغ می‌دهـد.
AMH تست روتین در تسهیلات کمک باروری می‌باشد که نشان‌دهنده‌ی کاهش حوزه‌ی فولیکول‌های اولیه در سالهای آخر تــولیدمثل است و همچنین در شناختن زمانی‌که تخــمدان‌ها درمعرض پــاسخ بیــش‌از‌حد می‌باشند. آنتی‌مولرین هورمون در طول قاعدگی تغییر نمی‌نماید اما به‌طور کامل از گونادوتروپین مستقل نمی‌باشد که نشان‌دهنده تغییرات تأخیری با مکان تولید از فولیکول‌های ریز درحال رشد می‌باشد و هم به‌صورت حرفه‌ای و عمومی قادر به پیشگوئی بقای دوران تولیدمثل می‌باشد که از لحاظ کلینیکی در ارزیابی ذخیره‌ی تخمدان از صدمات وارده در موارد شیمی‌درمانی یا جراحی تخمدان می‌باشد.
AMH به‌طور مشخص در PCOS افزایش می‌یابد و ممکن‌است ارزش تشخیصی داشته باشد. اندازه‌گیری AMH در بیشتر موارد قویاً نقش پیشگوئی‌کننده دارد اما به‌طور شفاف باید گفت در آینده فرصت‌های برای ارزیابی کار تخمدان در موارد سلامت و بیماری وجود دارد. AMH نقشی در تشخیص کار تخمدان دارد و ارتباط آن با موارد علل اولیگو‌آمنوره و مخصوصاً درتشخیص PCOS می‌باشد که در زنان مبتلا به PCOS افزایش قابل ملاحظه‌ای از AMH وجود دارد که دراین‌مورد آندوکرینولوژیست در ارزیابی یافته‌های تخمدانی تجدید‌نظر نماید. اگرچه این دو مورد از لحاظ فونکسیونی مربوط به بالابودن میزان تولید AMH می‌باشد، به افزایش تعداد فولیکولهای ریز درحال رشد معطوف می‌شود. میزان بالای غلظت AMH ممکن‌است به کاهش به FSH کمک نماید. اندازه‌گیری آنتی‌مولرین هورمون در تشخیص افتراقی الیگومنوره و همچنین بازنگری در تشخیص PSOS می‌باشد و مانند یک تولید سلول گرانولوزا آنتی‌مولرین هورمون در تشخیص و مانیتورینگ تومورهای سلول گرانولوزا با ارزش است و یافتن غلظت بالای آنتی‌مولرین هورمون موجب تأیید و تشخیص این بیماری می‌شود. تولید AMH به‌وسیله‌ی Testicular Sertoli cell ارزش تشخیصی در تشخیص افتراقی بیماریهای در حال رشد جنسی دارد.

 

 

تعداد بازدید : 1344

ثبت نظر

ارسال