شماره ۱۰۱۶

درمان کاندیدیاز با پروبیوتیک

پزشکی امروز

دانشمندان شیاف‌های واژینال حاوی باکتری‌های پروبیوتیک ‌«خوب» را دردرمان برفک واژن آزموده‌اند. نتایج این پژوهش در شماره‌ی 19فوریه‌ی 2014نشریه‌یApplied Microbiology ارگان رسمی انجمن میکروبیولوژی کاربردی آمریکا به چاپ رسیده و نشان می‌دهد که احتمالاً این رویکرد جانشینی قابل‌قبول به‌جای استفاده‌از داروهای گرانبهای ضدمیکربی است.
گروه پژوهـش که در دانشگاه di Camerino ایتالیا به کار تحقیق در این مورد اشتغال دارد 5 سویه‌ی لاکتوباسیلوس را ازنظر قدرت بالقوه‌ی ضد‌میکربی علیه شایع‌ترین نوع آلودگی واژن، یــعنی کاندیدا آزموده است. تجارب لوله‌ی آزمایشin vitro این گروه نـــشان‌داده است که ترکیبی از دو سویه یعنی Lactobacillus rhamnosus IMC 501® Lactobacillus ®Paracasei IMC 502  که
®SYNBIO هم نامیده می‌شود و توسط Synbiotec Srl پتنت شده است دارای تمام ویژگی‌های لازم می‌باشند.
درمورد استفاده از ماست طبیعی در تدبیر برفک واژن  به‌جای داروهای ضد‌میکربی، مطالب فراوانی وجود دارد ولی لازم بود این مسأله آزموده شود که آیا نوع باکتری‌های پروبیوتیکی که درماست یافت می‌شود در واقع سبب کشته یا محدود‌شدن رشد جوانه‌های کاندیدا می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده در آزمایشگاه بسیارخوب بود و به‌این‌جهت اقدام به آزمون فرمولاسیون دربیماران شد.
برای انجام این کار، گروه پژوهشگران درجستجوی دو ویژگی‌ اساسی باکتری‌ برآمدند: قدرت باکتری در تولید موادی که احتمالاً سبب کشته شدن کاندیدا می‌شود و قدرت آن برای رشد روی یاخته‌های انسان درکنار آلودگی مخمری، ازمیان 5 سویه‌یی که آزموده‌شد، فرمولاسیون ®SYNBIO درمجموع دارای بهترین ویژگی‌ها بود و به‌خوبی به یاخته‌های انسان می‌چسبید و درکنار کاندیدا رشد می‌کرد و برای قتل یاخته‌های مخمر هایدروژن‌پــراکساید تولید می‌نمود.
نتایج بررسی‌ روی انسان در بخش زنان و مامایی دانشگاهPerugia انجام شده است. با افزایش مسأله‌ی مقاومت باکتری‌ها، با اهمیت آن است که روش‌های جانشین برای پیشگیری و کنترل عفونت در نظر گرفته شود و این بررسی نمونه‌ی خوبی از آن چیزی است که دانشمندان انجام داده‌اند.

 

تعداد بازدید : 1527

ثبت نظر

ارسال