شماره ۱۰۰۸

سلامت قلب جنین

دکترحسین محمدنژاد - رادیولوژیست

سلامت قلب جنین

در یک بررسی تازه که در BMJ انتشار یافته، ضعف رشد در سه ماه نخست بارداری به ضعف سلامت قلب در سنین بعدی پیوند داده شده است. سرعت رشد انسان در سه‌ماهه‌ی نخست بارداری بسیار بالا است و این زمان وقتی است که اندام‌های قلب‌وعروق و متابولیسم شکل می‌گیرند.
رشد جنین در‌این زمان تحت‌تأثیر عوامل بسیاری است ازجمله سن مادر، استعمال دخانیات، قومیت و فشارخون. از میزان بزرگی جنین در ثلث اول می‌توان بسیاری ازمشکلات مختلف سلامت را حدس زد.
با‌وجودی‌که ازنتایج بررسی‌ها درگذشته، پیوند میان وزن کم زمان تولد و خطر بروز مشکلات قلب مشخص‌شده بود ولی پژوهشگران تاکنون نمی‌دانستند که میان کوچک‌بودن جنین درثلث اول و بیماری قلب در سنین بعدی پیوندی وجود دارد.
پژوهشگران هلندی 1184 کودک را مورد بررسی قرارداده و آنها را براساس بزرگی جنین در ثلث اول بارداری تقسیم کردند. در سن 6 سالگی، این کودکان ازنظر عوامل خطرساز بیماری قلب مورد بررسی قرار‌گرفتند. این کارشامل بررسی شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، توزیع چربی بدن، فشارخون، میزان کلسترل وغلظت انسولین کودکان بود.
پژوهشگران دریافته‌اند کودکانی که در زمان جنینی بسیار کوچکند نسبت به جنین‌های بزرگتر در ثلث اول به‌طور قابل‌توجه دارای عوامل خطرساز بیشتری از نظر بیماری‌‌های قلبی هستند. کودکانی که در ثلث اول بارداری کوچکتر بوده‌اند، توده‌ی چربی بیشتر و فشارخون و کلسترل بالاتری داشته‌اند. پایین‌بودن وزن زمان تولد و کوچک بودن اندازه‌ در اوایل بارداری به خودی خود علت بروز مشکلات قلبی ‌آینده نیست ولی نشانه‌ی عواملی است که در زمان بارداری بر رشد جنین تأثیر می‌گذارند.

دانشمندان در مورد نحوه‌ی تأثیر مشکلات بر رشد جنین و ایجاد بیماری‌ قلب مطلب زیادی نمی‌دانند و این امر باید با انجام بررسی‌های بیشتر سونوگرافی در ثلث اول مشخص شود. با وجودی که ممکن‌است از بیماری قلب ازعوامل تأثیر‌گذار بر رشد ثلث اول حاصل شود، ولی بخشی ممکن‌است عوامل دیگری ازجانب مادر در دوره‌ی پیش‌از آبستنی دراین امر سهیم باشند مانند کمبود تغذیه‌یی، کم‌خونی یا سیگار.
اگرچه دراین بررسی ثابت شده است که ثلث اول بارداری دوره‌ی مهمی برای رشد متابولیک و قلب و عروق است اما باید به‌خاطرداشت که جنین کوچک در ثلث اول الزاماً بعدها در زندگی به مشکلات قلب گرفتار نخواهد شد. درواقع، عوامل خطرسازی که این پژوهشگران در کودکان 6 ساله مشاهده کرده‌اند اندک بوده و هیچکدام ازکودکان دچار بیماری قلب نبوده‌اند.

 

تعداد بازدید : 2154

ثبت نظر

ارسال