شماره ۱۰۰۵

دود پاسیو و سقط جنین

سپیده زرین کفش - ماما

دود پاسیو و سقط جنین

نتایج پژوهش‌های پیشین نشان‌می‌داد که دود پاسیو با افزایش احتمال چاقی، دیابت و حتی کری ارتباط دارد. اکنون، نتایج یک بررسی جدید حاکی ازآن است که تماس با دود دست دوم سبب افزایش احتمال سقط جنین، مرده‌زایـی و بـارداری نابجـا درخانم‌ها می‌شود.
یافته‌های این بررسی اخیراً به‌صورت آنلاین در‌نشریه‌ی Tobacco Control وابسته به نشریه‌ی BMJ انتشار یافته است.
درپس‌زمینه‌ی اطلاعاتی بررسی، پژوهشگران اظهار داشته‌اند که استفاده از دخانیات در دوران بارداری سبب افزایش احتمال سقط جنین و بروز عوارض ولادت می‌گردد. اما در‌این‌زمینه اشاره کرده‌اند که روشن نیست آیا دود پاسیو ممکن‌است سبب تأثیرات مشابه شود.
برای روشن‌شدن این مسأله، محققان داده‌های حاصل از 80762 خانمی را آنالیز کرده‌اند که در بخشی از بررسی مشاهده‌ی آغازین سلامت زنان شرکت کرده‌ بودند. تمامی این خانم‌ها حداقل یک‌بار باردار شده و به یائسگی رسیده‌ بودند.
ازاین تعداد خانم، 5082(6/3٪) نفر در زمان بررسی سیگار می‌کشیدند،34830 نفر، از سیگاری‌های قبلی بودند (بیش‌از 100 سیگار در‌طول زندگی) و 40850 نفر هرگز سیگارنکشیده بودند(بیش از 100سیگار درطول مدت زندگی نکشیده بودند).
خانم‌هایی که هرگز سیگار نکشیده بودند برحسب میزان تماس با دود دست دوم درزمان کودکی و بزرگسالی در منزل و در محل کار تقسیم‌بندی شدند.
هرچه مدت تماس با دود دست دوم طولانی‌تر باشد، احتمال بروز خطر بیشتر است.
ازمیان تمام خانم‌های شرکت‌کننده‌ در بررسی، 26307 (32/6٪) نفر گزارش کردند که حداقل یک‌بار سقط‌جنین داشته‌اند، حال‌آنکه 3552 (4/4٪) نفر مرده‌زایی داشته و 2033 (2/5٪) نفر بارداری نابجای لوله‌یی را تجربه کرده بودند.
خانم‌هایی که درسال‌های تولید مثل خودسیگار می‌کشیده‌اند 44٪ بیشتر کودک مرده به‌دنیاآورده و 43٪ بیشتر دچار بارداری نابجا شده و 16٪ بیشتر نسبت به خانم‌هایی دچار سقط شده‌اند که هرگز سیگار نمی‌کشیده‌اند.
اما، پژوهشگران دریافته‌اند در آنها که هرگز سیگار نمی‌کشیده و درمعرض دود دست‌دوم بوده‌اند نیز به‌طور قابل‌توجه، احتمال مرده‌زایی، سقط‌جنین و بارداری نابجا نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشیده و درمعرض دود دست دوم نبوده‌اند بیشتر بوده است. افزون بر این، محققان دریافته‌اند که درگروهی که سیگار نمی‌کشند، هرچه مدت تماس با دود دست دوم بیشتر باشد، احتمال بروز خطر بیشتر است.
خانم‌هایی که بیش‌از سایرین درمعرض بسیار بالای دود دست دوم بوده‌اند شامل آن عده است‌ که درکودکی بیش‌از10سال و در بزرگسالی بیش‌از10سال درمنزل با دود سروکار داشته‌اند یا بیش‌از 10‌سال در بزرگسالی در‌ محیط‌کار با دود سروکار داشته‌اند. این خانم‌ها درمقایسه با آنها هرگز سیگار نکشیده و درمعرض تماس دود دست‌دوم کمتری بوده‌اند، 61٪ بیشتر دچار بارداری نابجا، 55٪ بیشتر دچار مرده‌زایی شده و 17٪ بیشتر سقط می‌کنند.
درتعبیر وتفسیراین یافته‌ها، پژوهشگران ‌گفته‌اند: این داده‌ها و نتایج حاصل از این بررسی حامل مدارک جدیدی است که نشان می‌دهد ممکن‌است دود دست دوم دارای آثاری بر پیامدهای بارداری باشد که قبلاً مورد بررسی قرار نگرفته‌است مثل سقط خود به خود، مرده‌زایی و بارداری نابجای لوله‌یی. طی یک بررسی دیگر گزارش شده بود کودکانی که دچار آسم هستند به احتمال زیادتر در‌صورت تماس با دود دست دوم در خودرو، ظرف یک سال مجدداً لازم است دربیمارستان بستری شوند.
این اطلاعات به‌طور قابل‌توجه بر وسعت جمعیتی می‌افزاید که ممکن‌است بالقوه تحت‌تأثیر دود دست دوم قرارگیرند. ادامه‌ی تکامل سیاست‌ها برای حذف دود دست دوم بــرای حفـــظ خانم‌ها و کودکان آینــده‌شان بایـد مدنظر باشد.

 

تعداد بازدید : 1365

ثبت نظر

ارسال