شماره ۱۰۰۱

تاثیر یوگای لگن برسردمزاجی

فاطمه خالقی - ماما

تمایلات‌جنسی معمولا در چارچوب رابطه‌ی شخصی صمیمانه دیده می‌شود که دربهترین حالت خود میعادگاهی برای نزدیکی و پیوند فراهم می‌کند.

اغلب ما، چه بخواهیم چه نخواهیم، بخشی‌از خودپنداره‌مان را برپایه‌ی تمایلات‌جنسی‌مان بنا می‌کنیم. آیا کسانی را که به آن‌ها عشق می‌ورزیم، راضی و خشنود می‌کنیم، آیا خودمان را ارضا می‌کنیم، یا به‌عبارت ساده‌تر، آیا می‌توانیم از خرسندی و آرامشی که ممکن‌است از تجربه‌ی‌جنسی خوشایند به‌دست آید، بهره‌مند شویم؟ وقتی که مشکلات‌جنسی پدید می‌آیند، ممکن‌است به عزت‌نفس و روابط ما صدمه بزند. وقتی کژکاری شدید می‌شود که رضایت عمیق و لطافت فعالیت‌جنسی از‌دست می‌رود، رابطه‌ی‌زناشویی ممکن‌است آسیب ببیند. ازجمله کژکاری‌های جنسی، اختلال میل‌جنسی کم‌فعال می‌باشد.
به این نوع اختلال در زنان سردمزاجی نیز گفته می‌شود، طبق آمار کشورهای مختلف، 70درصد زوج‌ها گاهی مشکلاتی در روابط خود تجربه می‌کنند و دربعضی موارد هم فقط خانم‌‌ها هستند که احساس خوبی نسبت به این موضوع ندارند. جدای از عوارض روانی ناشی‌از نداشتن رابطه‌ی‌جنسی رضایتبخش، ازجمله مشکلات ناشی‌از سردمزاجی احساس درد به‌هنگام مقاربت است که ممکن‌است به‌علت خشکی، واژینیسموس (گرفتگی عضلات مجرای بیرونی واژن)، وستیبولیت (درد در ورودی واژن )، دیس‌پارونیا (درد هنگام روابط‌زناشویی) می‌باشد، به‌طوری که بسیاری از‌ زنان گزارش کرده‌اند که هنگام رابطه‌ی زناشویی‌شان از شدت درد دندان‌هایشان را به‌هم می‌فشارند. تقریباً همه‌ی این مشکلات قابل‌حل یا ‌بهبود هستند، لازم نیست حتی یک روز دیگر به تحمل درد ادامه‌داد.
معمولا در درمان سرد‌مزاجی، خانم‌‌ها به‌دنبال درمان دارویی هستند که نه درهمه‌ی مواقع، ممکن‌است سریع پاسخگو باشد اما این تأثیر دربیشتر مواقع کاملاً رضایت‌بخش نبوده و معمولاً تاثیر آن کوتاه‌مدت بوده‌است. طبق گزارش‌های پزشکی‌، یکی‌از موفق‌ترین شیوه‌های درمان، یوگا‌درمانی بوده‌است‌. علت آن است که یوگا، هماهنگی و هارمونی لازم را بین سیستم اعصاب و غددمترشحه‌ی داخلی ایجاد می‌کند و این هماهنگی به‌طور مستقیم روی سیستم‌های داخلی و اندام تأثیر می‌گذارد. درمورد سردمزاجی، یوگای لگن تجویز می‌شود. اصطلاحی که قبل از وارد‌شدن به مبحث درمان لازم‌است توضیح دهیم چاکرا می‌باشد. بنا‌بر باور هندوها و بوداگرایان، در کالبد انسان مراکزی وجود دارد که به آنها مراکز انرژی یا «چاکرا» گفته می‌شود. چاکراها یا مراکز انرژی در حال چرخش هستند و بخش‌های بسیار مهمی از کالبد انرژی محسوب می‌شوند. چاکرای مرتبط به اندام تناسلی سوادهیستانا است؛ درواقع گرایش به جنس مخالف و ایجاد تمایلات‌جنسی و رفتارهای مربوطه تحت کنترل این چاکراست. این چاکرا روی غدد‌جنسی تأثیر دارد. این چاکرا دو دهانه است، بخش پیشین مسوول کیفیت ارتباط با جنس مخالف است، هرچه این چاکرا فعال‌تر باشد احساس عمیق‌تر است و اگرکاملاً فعال‌باشد دادو‌ستد جنسی با همسرخیلی عمیق است. بخش پسین یا مرکز خاجی مربوط به کمیت انرژی جنسی است و اگر باز باشد فرد قدرت‌جنسی خود را درک می‌کند. اگر این چاکرا بسته باشد قدرت‌جنسی شخص ضعیف‌شده و فرد ناامید و افسرده می‌شود. نیروی کندالینی که مخرب‌ترین و قوی‌ترین نیروی موجود دربدن شخص است و در آمیزش‌جنسی از بدن دفع می‌شود؛ دربخش خاجی این چاکرا قرار دارد. با‌توجه به مطالب فوق‌الذکر می‌توان به‌راحتی حدس‌زد که چه عوارض روانی، جسمانی و هیجانی ممکن‌است درصورت کژکاری این چاکرا ایجاد شود. به‌راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هر‌حرکتی که به بهبود عملکرد این چاکرا کمک کند ممکن‌است در رفع اختلال میل‌جنسی نیز کمک دهنده با‌شد.
دراین‌جا به‌طور مختصر حرکات موثر براین چاکرا را معرفی و توضیح خواهیم داد. آساناها که شامل یک مجموعه حرکات مانند کودک خوشحال (این حرکات به‌آرامی باعث کشش درقسمت داخلی کشاله‌ی‌ران و پشت ستون‌فقرات می‌شود)، وضعیت گاوآهن (این حرکات باعث قوی‌شدن عضلات شکمی گردد و اسپاسم عضلات پشت رابرطرف می‌کند. باعث هماهنگی اعصاب ستون‌فقرات و تقویت اعصاب سمپاتیک و افزایش گردش‌خون درنقاط مختلف بدن می‌شود، باعث رفع تنش ماهیچه‌های دستگاه تناسلی می‌شود)، وضعیت سربه زانو (انعطاف‌پذیری مفصل لگن را بیشتر می‌کند، باعث تنظیم و ماساژ احشای شکمی و لگنی می‌گردد، باعث تخفیف بیماری‌های دستگاه ادراری‌ـ‌‌تناسلی می‌گردد. باعث افزایش گردش‌خون در اعصاب و عضلات مهره‌ها می‌گردد)، وضعیت حمله‌ی‌مار (عضلات‌شکم و لگن را تقویت می‌کند، دردهای کمر و سفتی ستون فقرات را کاهش‌داده و برتمام سیستم اعصاب کمر اثر سودمند دارد)، وضعیت گربه (این تمرین به انعطاف‌پذیری و نرمی ستون‌فقرات، شانه‌ها و گردن کمک می‌کند و به‌طورکلی روی سیستم باروری تأثیردارد)، وضعیت نیمه شتر (این آسانا تمرین مناسبی برای سیستم‌گوارش و تولید مثل است. غده‌ی‌تیروئید را منظم می‌کند)، وضعیت قایق (این تمرین عضلات دستگاه‌گوارش، مجرای‌‌ادرار، اعصاب و سیستم غددتناسلی را فعال می‌کند، اگر قبل از خواب تمرین شود نشاط فوری را به بدن باز می‌گرداند)، وضعیت شیر (ثابت‌شدن ستون‌فقرات دراین وضعیت انبساط نامحدودی به‌همراه دارد، هنگام تمرکز برنقطه‌ی بالای ستون فقرات، مرکز سیستم اعصاب روشن می شود و روی ساختار سیستم هیپوتالاموس ـ لیمبیک اثر می‌گذارد)، وضعیت الاکلنگ (این آسانا کمر، تهی‌گاه و کفل‌ها را ماساژ می‌دهد)؛ از دیگرحرکات مؤثر می‌توان حرکات مسگری (حرکت چرخشی کمر)، چوب‌دستی (باعث کشش طولی کلیه عضلات می‌شود و هماهنگی عضلات را بهبود می‌بخشد، جریان‌خون وریدی را تقویت می‌کند و خستگی عضلانی را کاهش می‌دهد)، کشش پشت نشسته (seated forward bend)، کشش کامل خوابیده پروانه (supinebund angle)، خرس تعادلی خرس تعادلی (balancing bear)، قورباغه (frog)، نام‌برد.
این حرکات با برداشتن تنش از روی ماهیچه‌های لگن خاصره و بالاخص آسودگی ماهیچه‌های دستگاه باروری که طی اختلال دچار تنود و گرفتگی شده‌اند و همچنین یادگیری ضمنی انجام حرکات مناسب به هنگام مقاربت دررفع این اختلال موثر عمل می‌کند. درپژوهشی که توسط نویسنده انجام گرفت، از میان زنان سردمزاجی که بعد‌از اطلاع‌رسانی ازطریق پخش بروشور در مراکز درمانی زنان، تبلیغ در‌سایت اینترنتی زنان توانمند و ارسال پیام کوتاه برای شرکت درکلاس‌های آموزش یوگای لگن به خانه‌ی یوگای شادمانی درونی در شهرستان ملایر مراجعه و ثبت‌نام کرده بودند به‌طورتصادفی گروهی به‌عنوان گروه آزمایش و گروهی به‌عنوان درلیست انتظاردرمان انتخاب شدند. نتایج حاصل ازپژوهش، اثربخشی به‌کارگیری این روش را تأیید کرد؛ شایان ذکراست که از شرکت‌کنندگان در‌این طرح پژوهشی افزایش افکار خوشایند، خوش‌رویی، افزایش اعتماد‌به‌نفس، بهبود روابط اجتماعی و ارتقای سلامت‌روانی و جسمانی را از عوامل موثر در تداوم اثرات‌درمانی این روش گزارش‌کردند.

 

 

 

تعداد بازدید : 2812

ثبت نظر

ارسال