شماره ۹۹۷

آنتی‌بیوتیک و بـارداری

دکترسنبل طارمیان - عفونی

دردوران بارداری، آنتی‌بیوتیک به وفور تجویز می‌شود.

اما هر دارویی که باید در این دوران تجویز شود باید با دقت انتخاب گردد. استفاده از بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بارداری اشکالی ندارد، درحالی که عده‌یی دیگر را نباید مصرف نمود. ایمنی مصرف آنتی‌بیوتیک به  عوامل مختلفی وابسته است ازجمله نوع آنتی‌بیوتیک، زمانی از بارداری که آنتی بیوتیک درآن مصرف می‌شود، مقدار و مدت مصرف.
در زیر نمونه‌یی از آنتی‌بیوتیک‌هایی آمده است که معمولاً مصرف‌شان در دوران بارداری ایمن است:
ـ آموکسی‌سیلین
ـ آمپی‌سیلین
ـ کلیندامایسین
ـ اریترومایسین
ـ پنی‌سیلین
در دوران بارداری، باید از مصرف بعضی دیگر از آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرد. به‌عنوان‌مثال مصرف تتراسیکلین‌ها از‌جمله داکسی‌سایکلین doxycycline و ماینوسایکلین minocycline ممکن‌است سبب صدمه‌دیدن کبد خانم باردار شده و رنگ دندان‌های کودک را تغییر دهد.
افزون بر‌این، ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای درمان عفونت‌های مجرای ادرار به طور معمول از دو دسته آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. یک دسته مشتقات نیتروفورانتوئین nitrofurantoine و دسته‌ی دیگر سولفونامیدها sulfonamide. مصرف این دو دسته آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری سبب بروز نقایص نادر زایمانی می‌شود. با‌وجودی‌که مدرک مستقیمی مبنی‌بر بروز نقص‌های زایمانی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها وجود ندارد اما لازم است در این زمینه پژوهش‌های بیشتری انجام گردد. اما در این زمینه، باید گفت که استفاده از این داروها در بعضی موارد لازم است.
در‌صورتی‌که لازم باشد و نیز بهترین راه درمان استفاده از آنتی‌بیوتیک باشد، مطمئناً پزشک مطمئن‌ترین آنتی‌بیوتیک با ایمن‌ترین مقدار خوراک را تجویز خواهد کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1434

ثبت نظر

ارسال