شماره ۹۹۶

کرامپ قاعدگی و داروی نعوظ

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

کرامپ قاعدگی و داروی نعوظ

دربسیاری خانم‌ها، کرامپ‌های ماهانه‌ی قاعدگی سیر زندگی را برهم زده و سبب بروز تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شود. اما طبق نظر پژوهشگران کالج ایالتی طب پنسیلوانیا، دارویی که درمردان برای درمان سوء‌کار نعوظ به کار می‌رود تا حدی سبب تسکین نشانه‌ها می‌گردد.

طی یک بررسی که در نشریه‌ی Human Reproduction به چاپ رسیده، پژوهشگران آثار سیلدنافیل سیترات Viagra را بر دیسمنوره‌ی اولیه (PD) خانم‌ها آزمودند.
دیسمنوره‌ی اولیه شایع‌ترین علت درد لگن در خانم‌ها است. با وجودی که این حالت دردناک بوده و سبب ازهم گسیخته‌شدن افکار و اعمال می‌شود ولی به‌علت بیماری ایجاد نمی‌گردد. استفاده از داروهای ضدالتهاب ازجمله ایبوپروفن رایج‌ترین دارویی است که برای تسکین درد قاعدگی مورد استفاده است ولی این دارو در‌بعضی موارد مؤثر نیست و در‌صورت استفاده‌ی مکرر سبب بروز اولسرهای معده و آزار کلیه می‌شود.
پژوهشگران اظهار داشته‌اند قبلاًنشان داده شده بود داروهای سوء‌کار نعوظ وقتی به‌صورت خوراکی مصرف شوند سبب بهبود درد لگن می‌شوند ولی این مصرف غالباً به بروز سردرد منتهی می‌شود به‌طوری که استفاده‌ی مرتب از این داروها را اساساً نامناسب می‌نماید. به این جهت، پژوهشگران این آخرین بررسی، نتایج استفاده از سیترات سیلدنافیل را از راه واژن مورد ارزیابی قراردادند که تاکنون از این طریق مورد استفاده قرارنگرفته بود.
برای انجام این پژوهش محققان به صورت غیر انتخابی 25خانم سن18 و 35سال را با سیلدنافیل یا دارونما تحت درمان قراردادند و داده‌های مربوط به امتیازدهی درد در یک دوره‌ی 4ساعته از شرکت‌کنندگان گردآوری شد. بعداز 2ساعت، پژوهشگران مشاهده کردند که در گروه مصرف‌کننده‌ی سیلدنافیل سیترات در‌مقایسه با گروه دارونما، شاخص ضربان‌دار بودن سرخ‌رگ رحم به‌طور قابل‌توجه پائین‌تر بود.
نکته‌ی مهم‌تر در این بررسی آن بود که درد قاعدگی در گروه سیلدنافیل تسکین یافته و هیچ‌ نوع عارضه‌ی‌جانبی گزارش‌نشد. با‌وجودی‌که پژوهشگران تصور می‌کردند دارو با افزایش جریان خون سبب تسکین درد می‌شود ولی مشاهده کردند که هم سیلدنافیل و هم دارونما سبب افزایش جریان خون رحم می‌شود به این جهت هنوز علت تسکین درد با این دارو معلوم نیست. در‌صورتی‌که نتایج بررسی‌های آینده این یافته‌ها را تأیید نماید، سیلدنافیل Sildenafil گزینه‌ی درمانی بیماران مبتلا به PD به‌شمار خواهد آمد. از آنجا که PD یکی‌از شرایطی است که بسیاری از خانم‌ها به آن گرفتار می‌شوند و در مقطعی از زندگی در جستجوی درمان برمی‌آیند، لذا یافتن داروی جدید به این منظور شایسته است.

 



تعداد بازدید : 3866

ثبت نظر

ارسال