شماره ۹۹۵

آکنه دوران بارداری

دکتر اکبر قندی - پوست

آکنه دوران بارداری

برای درمان آکنه‌ی دوران بارداری گزینه‌های متــعددی وجود دارد ازجمله تیمار از خود Self-Care و دارو.

آکنه بارداری، شکل خاصی از آکنه نیست. به‌نظر می‌رسد بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری دچار مشکل آکنه می‌شوند. با وجودی‌که همیشه هم علت بروز آکنه روشن نیست و معلوم نیست چرا آکنه در دوران بارداری شدت می‌کند اما احتمالاً، ممکن‌است علت این حالت در بسیاری از خانم‌ها تولید بیش‌ازحد‌(سبوم) است و وقتی اتفاق می‌افتد که بعضی هورمون‌ها بیش‌ازحد تولید می‌شوند. خوشبختانه هیچ خانمی از تأثیر هورمون‌ها معاف نیست.
کار درمان آکنه بارداری با تیمار از خود آغاز می‌شود:
شستشوی صورت دو‌بار در روز. این کار باید به ملایمت و با استفاده از یک پاک‌کننده‌ی ملایم و آب ولرم انجام گردد.
استفاده‌ی روزانه از شامپو، در صورت وجود موهای چرب، باید مراقبت کرد موها کنار صورت نباشند.
پرهیز از ور‌رفتن، خراشاندن، ترکانیدن یا فشردن ناسورهای آکنه. این عادات سبب انتشار عفونت شده و بالقوه جوشگاه باقی می‌گذارد.
استفاده از لوازم آرایش بدون روغن. روی لوازم آرایشی باید نوشته شده باشد: آب بنیاد، غیرکومدوژنیک یا غیر ایجاد‌کننده‌ی آکنه.
پرهیز از قراردادن دست‌ها روی صورت. این کار سبب حبس چربی پوست و عرق شده و به آغالش آکنه می‌انجامد.
دارو در خط دوم درمان آکنه‌ی بارداری جای دارند. هر نوع دارویی که روی پوست به کار می‌رود یا بلعیده می‌شود وارد جریان خون می‌گردد، بنابراین در مصرف دارو باید در دوران بارداری نهایت احتیاط را انجام داد و حتی در مورد داروهای بدون نسخه نیز این مسأله را رعایت نمود.
در غالب موارد اریترومایسین، داروی انتخابی آکنه‌ی بارداری است. اسید آزلائیک azelaic acid در‌این‌مورد گزینه‌ی دیگر است. از هر‌دو دارو به‌صورت لوسیون یا ژل استفاده می‌شود.
در‌مورد استفاده از بنزوئیل پراکسید benzoyl peroxide در درمان آکنه‌ی‌ بارداری نظرات متفاوت است. در مورد ایمنی استفاده از بنزوئیل پراکسید به صورت بدون نسخه و یا با نسخه در دوران بارداری پژوهش اندکی انجام شده است اما با این همه، گزارشی از مشکلات به وجود آمده با این دارو موجود نیست. افزون بر‌این، از مصرف هر‌نوع دارویی که بالقوه سبب بروز نقایص زایمانی شود ازجمله ایزوترتینوئین isotretinoin و سایر رتینوئیدها و نیز ماینوسیکلین minocycline و سایر تتراسیکلین‌ها، داکسی‌سیکلین Doxycline در دوران بارداری، باید پرهیز شود.
درصورت وجود نگرانی نسبت به آکنه‌ی دوران بارداری، باید به متخصص پوست و یا پزشکی مراجعه کرد که سیر بارداری را زیر‌نظر دارد. همراه با این کار باید منافع و خطرات گزینه‌های درمانی مختلف را سنجید.
منابع در دفتر نشریه می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1603

ثبت نظر

ارسال