شماره ۹۴۸

صرع و بارداری

دکترمحمد ابراهیم رسولی - نوررولوژیست -آمریکا

بخش نخست این مقاله درشماره‌ی939 هفته‌نامه انتشار یافت. دراین شماره بخش دوم را مطالعه می‌کنید.
 آیا خانم‌های باردار مصروع بیش از دیگران به اسیدفولیک نیازدارند؟
 مصرف اسیدفولیک به پیشگیری از بروز نقص‌های لوله‌ی ‌عصبی، ناهنجاری‌های مغز وطناب نخاعی کمک می‌کند. از آنجا که بعضی داروهای ضد تشنج دراستفاده از اسیدفولیک در بدن اختلال ایجاد می‌کنند، ممکن است پزشک استفاده از مقدار خوراک بالای اسید فولیک را توصیه نماید که بهتر است سه ماه پیش ازبارداری آغاز شود.
درد
در دوران بارداری، معمولاً خانم حامله، مرتب به پزشک مراجعه می‌کند در هر ویزیت وزن و فشارخون کنترل خواهد شد و برای پایش داروهای مورداستفاده، باید مرتب آزمایش خون انجام داد. اگر خانم‌باردار از داروهای ضد تشنج استفاده نماید، ممکن است پزشک برای کمک به پیشگیری ازمشکلات خونروی در روزهای بعد از ولادت کودک به تجویز مکمل ویتامینK خوراکی درماه آخر بارداری اقدام نماید.
اگر در دوران بارداری تشنج روی دهد چه می‌شود؟
 تشنج ممکن است خطرناک باشد ولی بسیاری ازمادرانی که در دوران بارداری دچار تشنج می‌شوند، کودک سالم به دنیا می‌آورند. باید بروز تشنج را به پزشک اطلاع داد و به این ترتیب، پزشک برای کمک به پیشگیری از بروز سایر موارد تشنج، ممکن است مقدار داروها را بنا به وضع بیمار افزایش دهد. اگر خانم باردار درچند ماه آخر بارداری دچار تشنج گردد، ممکن است پزشک تصمیم به پایش کودک دربیمارستان یا درمانگاه بگیرد.
چگونه می‌توان از سلامتی کودک مطمئن شد؟
 بدیهی است که پزشک درتمام طول دوران بارداری ازنزدیک سلامت کودک را زیر نظر دارد. برای پیگیری سیر رشد و نمو کودک، بارها سونوگرافی انجام می‌شود. برحسب شرایط،ممکن  است پزشک لازم بداند از سایر آزمایش‌های پره‌ناتال (پیش ازتولد) استفاده کند. نتایج این آزمایش‌ها درکل به بیمار کمک می‌کند تا وضعیت خود را بفهمد و در مورد ادامه‌ی بارداری، تصمیم‌گیری نماید.
شروع زایـمان و تــولد چگونه خواهد بود؟
 بسیاری از خانم‌های باردار دچار صرع، بدون عارضه‌یی کودک خود را به دنیا می‌آورند. درخانم باردار دچار صرع ازهمان روش‌های تسکین درد زمان زایمان و ولادت سایر خانم‌های باردار استفاده می‌شود. معمولاً درساعت زایمان، تشنج بروز نمی‌کند. اما اگر ضمن زایمان، تشنج بروز کند، با استفاده از داروهای داخل وریدی قابل کنترل است. در صورتی که مدت تشنج طولانی باشد، ممکن است پزشک اقدام به سزارین نماید. در صورتی که در ثلث سوم بارداری، تعداد تشنج‌ها زیادتر شود برای پیشگیری از خطر تشنج در طول زایمان، ممکن  است پزشک، بیمار را زودتر سزارین کند.
آیا خانــم‌ باردار دچـــار صرع می‌تواند به کودک خود شیردهد؟
 تمام خانم‌های دچار صرع تشویق می‌شوند که حتی با وجود مصرف دارو به کودک خود شیربدهند. باید برای هر نوع تطبیق لازم با وضع موجود، با پزشک ازپیش مشاوره کرد، زیرا گاهی لازم است مقدار دارو تغییر یابد.


تعداد بازدید : 1617

ثبت نظر

ارسال