شماره ۹۶۱

والپروات،میگرن و بارداری

والپروات،میگرن و بارداری

دکترفروغ موسوی - داروساز

اخیراً سازمان FDA برای پرسنل مراقبت ازسلامت وخانم‌هایی که از داروی ضدتشنج والپروات سدیمvalproate sodium وفرآورده‌های وابسته مانند اسیدوالپروئیک valproic acid و دی والپروئکس سدیمdivalproex sodium استفاده می‌کنند، اعلام کرد که استفاده ازاین‌داروها درخانم‌های باردار برای پیشگیری از سردردهای میگرنی ممنوع است. براساس اطلاعات حاصل ازیک بررسی اخیر، مدارک موجود نشان می دهند که استفاده ازاین داروها سبب کاهش امتیاز IQ درکودکانی می‌شود که مادران‌شان در دوران بارداری ازاین داروها استفاده کرده‌اند. روی برچسب جعبه‌ی این داروها نیز اخطار شدیدی درمورد استفاده  در دوران بارداری درج خواهد شد و دسته‌ی دارویی والپروات برای میگرن در دوران بارداری از «D» (نفع بالقوه‌ی دارو درخانم‌های باردار به رغم مضار بالقوه‌ی آن قابل قبول است) به «X» (خطر استفاده در خانم‌های باردار آشکارا بیش از نفع احتمالی دارو است) تغییر خواهد یافت.
 درمورد درمان صرع و رویدادهای مانیک همراه نابسامانی‌دو قطبی فرآورده‌های والپروات در بارداری در دسته‌ی D باقی خواهد ماند.
 مصرف فرآورده‌های والپروات در درمان بعضی انواع صرع، درمان رویدادهای مانیک همراه نابسامانی‌ دوقطبی و پیشگیری از سردردهای میگرنی مورد تأیید است. این گروه دارویی در سایر بیماری‌ها به خصوص سایر بیماری‌های روانپزشکی به صورت خارج از برچسب (برای مصارفی که مورد تأیید FDA نیست) نیز مورد استفاده است.
 این اطلاعیه براساس نتایج نهایی بررسی آثار داروهای ضدصرع بر رشد عصبی پایه‌گزاری شده ونشان می‌دهد کودکانی که درزمان بارداری مادر درتماس با فرآورده‌های والپروات بوده‌اند درمقایسه با کودکانی که درمعرض سایر داروهای ضد صرع بودند درسن 6 سالگی از IQ کمتری بهره‌ور بودند.
 توصیه FDA
فرآورده های والپروات نباید برای پیشگیری از سردردهای میگرنی در خانم‌های باردار مورد استفاده قرارگیرد ودرخانم‌های باردار دچارصرع یا نابسامانی‌ دوقطبی فقط باید زمانی استفاده شود که سایر روش های درمانی برای کنترل کافی نشانه ها با شکست مواجه شده یا غیر قابل قبول باشند.
 خانم های بارداری که از داروی والپروات استفاده می‌کنند نباید مصرف این دارو را قطع کنند و باید بی‌درنگ با پزشک خود در  این مورد مشاوره نمایند، قطع ناگهانی درمان با والپروات ممکن است برای مادر و نوزاد مشکلات طبی شدید وتهدیدکننده به بارآورد.


تعداد بازدید : 1772

ثبت نظر

ارسال