شماره ۹۶۰

سرکه و سرطان سرویکال

سرکه و سرطان سرویکال

دکتر رعنا باقری‌فرد - رزیدنت زنان

با آزمون ارزان سرکه می‌توان سرطان گردن زهدان راجستجو کرد.
درهند با انجام آزمون ساده‌ی سرکه به طور قابل توجه توانسته‌اند موفق به پایین‌ آوردن نرخ مرگ‌های سرطان سرویکال تاحد ثلث آن شوند.
درکشورهای درحال رشد انجام پاپ اسمیر و آزمونHPV گران است.
استفاده از آزمون های پاپ و آزمون‌هایHPV به طور قابل توجه سبب کاهش میزان بروز سرطان‌های سرویکال درایالات متحده شده است. درآزمون PAP، یک سواب سرویکال مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن را ازنظر یاخته‌های غیرطبیعی مرتبط با جریان‌های بالقوه‌ی پیش سرطانی وسرطانی غربالگری می‌کنند. درپیشگیری و کاهش مرگ‌های سرطان سرویکال،این هر دو آزمون بسیارمؤثرند.
درایالات‌متحده، تمامی خانم‌های 21 ساله و بالاتر هرسه سال باید با آزمون PAP غربالگری شوند. دراین کشور، دربسیاری موارد برای جستجوی سرطان سرویکال، پزشکان به این امر مبادرت می‌کنند. بیش از 99٪ موارد سرطان گردن زهدان به علت HPV ایجاد می‌شود. آزمون‌های HPV درتشخیص سرطان سرویکال نیز صحیح‌ عمل می‌کنند. در واقع میان خبرگان سلامت تولید مثل، این اختلاف نظر وجود داشت که آیا می‌توان به عنوان روش اولیه‌ی غربالگری سرطان سرویکال از آزمون‌های HPV به جای پاپ اسمیر استفاده کرد.
اما آنچه اهمیت دارد آن است که دربسیاری از کشورهای درحال توسعه نمی‌توان از ابزارهای غربالگری مانند پاپ‌اسمیر یا آزمون‌های پاپیلوما‌ویروس انسان(HPV) استفاده کرد وبه این جهت غربالگری و مراقبت از بیماری انجام نمی‌شود و به همین دلیل، در حال حاضر، سرطان سرویکال یکی از علل اصلی مرگ‌های ناشی از سرطان در هند است.
برای حل این معضل، پژوهشگران تلاش کرده‌اند روشی مقرون به صرفه برای جستجوی سرطان، پیش ازانکه زیاد‌دیر شود، بیایند.
بعد از سال‌ها تلاش، یک گروه از دانشمندان یک آزمون جدید به عنوان جانشین پاپ‌اسمیر یافته‌اند.
آزمون سرکه Vinegar test ارزان است و با آموزش بسیار کم انجام می‌شود و به تجهیزات زیادی نیاز ندارد. دراین آزمون گردن زهدان را با سرکه سواب می‌کنند. بااین کار بسیاری از تومورهای پیش سرطانی به رنگ سفید درمی‌آیند. نتیجه‌ی این آزمون را می‌توان ظرف چند دقیقه مشاهده کرد.
استفاده از این آزمون‌جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌بخشد.
درمجموع تعداد ۱۵۰/۰۰۰ خانمی که درمحله های فقیرنشین مومبای زندگی می‌کردند در بررسی‌ شرکت داده شدند.
نتایج آشکار ساخت که انجام آزمون سرکه دراین منطقه سبب 31٪ کاهش مرگ ناشی از سرطان سرویکال شده است.
با استفاده از این روش جدید غربالگری، خبرگان پیش‌بینی می‌کنند که درهند بیش از ۲۲/۰۰۰ مرگ و در سراسر جهان بیش از72600 مرگ پیشگیری خواهد شد.
انستیتوی ملی سرطان حامی انجام این غربالگری است. ازسال 1998 هر2 سال یک بار تعداد 75360 خانم با آزمون‌سرکه غربالگری شده و 76178 نفر حواله‌ی انجام رایگان آزمون پاپ اسمیر دریافت داشته‌اند.
ثابت شده است که آزمون سرکه درتشخیص سرطان سرویکال درهند بسیار ارزان‌تر و در دسترس‌تر است.
امید می‌رود نتایج به دست آمده، درکاهش فشارسرطان سرویکال درجهان تأثیری عمیق داشته باشد. این نخستین‌کارآزمایی برای شناسایی راهکار غربالگری سرطان سرویکال است و سبب کاهش مرگ ومیر شده و می‌توان ازآن به مقیاس وسیع در تمام کشورهای درحال توسعه‌ی جهان استفاده کرد.

تعداد بازدید : 1792

ثبت نظر

ارسال