شماره ۹۵۸

استراحت در بستر

استراحت در بستر

سپیده زرین کفش - ماما

وقتی چند روز یا چند هفته استراحت در بستر برای خانم باردار توصیه می‌شود، به نظر می‌رسد فرصتی خوشایند به دست آمده است. دراین فرصت ضمن آنکه شخص دیگری به رتق و فتق امور منزل می‌پردازد، خانم‌باردار می‌تواند استراحت کند. اما در واقع استراحت در بستر در دوران بارداری، چالشی برای مادرآینده تلقی می‌شود. ممکن است مادرباردار نتواند به محل کار خود برود یا برای تهیه مایحتاج منزل خرید کند و یا به ملاقات دوستانش برود. درصورتی که لازم باشد مادر باردار در دوران بارداری به طور کامل استراحت نماید، حتی ممکن است نتواند حمام کند و یا نشسته غذا بخورد.
برای پیشگیری از عوارض بارداری یا زایمان پیش از موعد، استراحت در بستر، داروی تأیید شده نمی‌باشد. اما گاهی ازاستراحت در بستر برای ایمنی استفاده می‌شود. باید عوارضی را شناخت که سبب می‌شوند استراحت در بستر در دوران بارداری ضرورت یابد و نیز نحوه‌ی مقابله با این عوارض را آموخت.
چه زمانی ممکن است استراحت در بستر در دوران بارداری توصیه شود؟
استراحت کردن در بستر در دوران بارداری سبب افزایش جریان خون به جفت می‌شود واندکی هم بر وزن کودک می‌افزاید. پزشک ممکن است درهر زمان از طول دوران بارداری در صورت وجود هر یک از موارد زیر دستور استراحت در بستر دهد:
ـ فشارخون بالا
ـ خونروی از واژن یا وجود مشکلات جفت
ـ گردن زهدان نارسا، حالتی که طی آن گردن زهدان زودتر ازموعد باز می‌شود.
ـ انقباضات یا سایر شناسه‌ها یا نشانه‌های زایمان پیش از موعد مقرر
ـ حاملگی‌دویاچند قلو
ـ درصورتی که شناسه‌ها، نشانه‌ها یا نتایج آزمون‌ها حاکی از وجود مشکلات رشد کودک باشد.
توجیه و معنای استراحت در بستر
دربعضی موارد، استراحت در بستر، در دوران بارداری به سادگی به معنای کاهش فعالیت برای یک دوره‌ی‌ زمانی است. درمواردی ممکن است خانم‌باردار، اجازه‌ی راه رفتن درمنزل را داشته باشد ولی اجازه‌ی در آغوش گرفتن کودکان و انجام کارهای سنگین خانه راندارد. گاهی برحسب شغل، حتی ممکن است اجازه داده شود، مادر باردار کارکردن را نیز ادامه دهد.
درموارد دیگر، رهنمود استراحت در بستر محدود‌تر است.ممکن است لازم باشد خانم‌باردار در بیشتر اوقات درحالت نشسته یا وضعیت نیمه درازکش باشد و فقط برای حمام کردن و دستشویی رفتن ازجا بلند شود. ممکن است به خانم باردار اجازه کار داده نشود یا حتی اجازه نداشته باشد کارهای سبک منزل را تا ولادت نوزاد انجام دهد.
اگرپزشک در دوران بارداری، توصیه به استراحت کامل در بستر نماید، لازم است خانم‌باردار، تمام مدت به پهلو بخوابد و حتی وقتی که غذا می‌خورد دراین حالت بماند. مسایل مربوط به بهداشت شخصی‌خانم ‌بارداردر این حالت به استفاده ازلگن آب و لیف زدن محدود می‌شود. این نوع استراحت دربستر به بستری شدن دربیمارستان نیاز دارد.
عوارض‌جانبی استراحت دربستر
وقتی در دوران بارداری، خانم باردار دربستر استراحت می‌کند، دچار درد مفصل و مرده دردهای ماهیچه‌یی می‌شود. استراحت دربستر سبب افزایش احتمال لخته شدن خون، به ویژه در سیاه‌رگ‌های پا می‌گردد. نگرانی‌دیگری که دراین زمینه وجود خواهد داشت، کاهش توده‌ی استخوان‌ها است.
ازنظر عاطفی نیز، خانم باردار احساس محدود شدن وتنهایی می‌کند. تغییرات خلق، احساس گناه، اضطراب و افسردگی شایع است و در همسر نیز ممکن است همین حالات به وجود آید. غالباً مراقبت از کودک دیگر یکی از علت‌های اصلی استرس است و کودک نیز ممکن است دچارترس شده و حالت درهمی داشته باشد. اگر به علت عوارض بارداری، خانم‌حامله هم نتواندکار بکند، مسایل مالی نیز مزید برعلت خواهد شد.
بعد از زایمان، آثار ازبین رفتن شرطی شدن عضلات و قلب و عروق ممکن است ادامه یافته وسبب کند شدن شتاب  مادر در سیر انجام فعالیت‌های معمول گردد.
آشنایی با قواعد
درصورتی که پزشک، توصیه به استراحت در بستر در دوران بارداری کرده باشد برای اطمینان از درک قواعد کار باید جواب سوالات بسیاری را دانست.
زمان‌بندی. چرا به استراحت در بستر نیاز است؟دوره‌ی استراحت ازچه زمانی آغاز می‌شود؟درصورت بهبود نشانه‌ها، آیا محدودیت‌ها برداشته خواهدشد؟
وضعیت. آیا می‌توان نشست؟ چه مدت می‌توان نشست؟ وقت دراز کشیدن، آیا باید در وضع خاصی ماند؟ برای پیشگیری از لخته شدن خون چه کار می‌توان کرد؟
بهداشت شخصی. آیا می‌توان به دستشویی رفت، حمام کرد یا موها را شست؟
فعالیت. آیا می‌توان نشست وغذا خورد. آیا می‌توان لباس شست و سایر کارهای سبک منزل را انجام داد؟ آیا می‌توان رانندگی کرد؟ آیا می‌توان ورزش‌های ملایم و سبک انجام داد؟
نزدیکی. آیا می‌توان نزدیکی کرد؟
باید بهترین بود
باید به یادداشت که با هر روز استراحت در بستر در دوران بارداری ، یک روز به زمان بارداری نزدیک شدن است. به این جهت باید نکات زیر را به یاد داشت:
سازماندهی. باید مطمئن بود آنچه مورد نیاز است مثل تلفن، لب‌تاپ کامپیوتر، یا سایر وسایل الکترونیکی، میان وعده‌های سالم، دستمال، نرم کننده‌ی‌لب، کرم دست، لگن، ریموت کنترل، کتاب و مجله، لوازم التحریر و بالش وپتوی اضافی در دسترس باشد.
کنارگذاشتن دلتنگی. می‌توان به دوستان نامه نوشت. آلبوم عکس‌های خانوادگی را مشاهده کرد. برای نوزادی که درراه است دستکش بافت. کتاب خواند. برای زایمان آسان تکنیک‌های تن‌آرامی را آموخت. فهرست غذایی وخرید هفتگی را ترتیب داد. پرداخت و دریافت و هزینه‌های زندگی را با میزان درآمد تراز کرد. با اینترنت و به صورت آنلاین برای نوزاد خریدکرد.
انعطاف‌پذیر بودن. درصورت موافقت پزشک زمانی را هم برای انجام تمرین‌های کششی یا تمرین‌های ملایم کنارگذاشت.
پذیرش کمک. وقتی دوستان و عزیزان می‌پرسند چه کاری می‌توانند انجام دهند، باید فهرستی آماده از کارهای خاص در دست داشت، مثل آب دادن گیاهان، خریدهای منزل، جابه‌جا کردن وسایل، پاک‌کردن حمام، بردن کودکان دیگر به پارک یا حتی فقط نشستن درکنارخانم‌باردار.
سازش دادن کودکان دیگر با شرایط موجود. درصورتی که خانم باردار فرزندان دیگری هم داشته باشد، برای ثبات بیشتر این کودکان می‌توان صبح‌ها کودک یا کودکان را به شخص مطمئن دیگری سپرد و یا از عمه و خاله خواست مسوولیت بردن و آوردن کودک به دبستان را برعهده بگیرد وآخر هفته‌ها به دیدار پدر بزرگ و مادر بزرگ ببرد. به کودکان تفهیم کرد که مدتی لازم است مادر در بستر استراحت کند تا نوزادش سالم به دنیا بیاید. مادر وکودک می‌توانند فعالیت‌های آرام مانند خواندن کتاب، نقاشی ورنگ‌آمیزی وتماشای فیلم را با هم انجام دهند.
استفاده از پشتیبان. بعضی روزها از روزهای دیگر بهتر است. برای حفظ بازخورد مثبت باید با مادران دیگری که دربستر استراحت می‌کنند ارتباط داشت. دراین مورد باید گروه‌های حمایتی تشکیل داد و در صورت امکان از اینترنت برای تشکیل گروه‌های حمایتی سود برد.
در انتظار چالش‌های عاطفی بودن. باید ترس‌ها، امیدها و بیم‌ها‌را با همسر شریک شد. دردل دوست به هرحیله رهی باید کرد. همیشه باید ارتباط با همسر را حفظ کرد.
درصورتی که تنهایی یا واماندگی استراحت دربستر بیش از آن مقداری باشد که قابل تحمل است می‌توان از پزشک یا مشاوران روانی کمک گرفت. باید به یاد داشت که استراحت در بستر ابدی نیست. باید به سالم ماندن و درآغوش‌کشیدن نوزاد آینده توجه داشت.

 

تعداد بازدید : 1759

ثبت نظر

ارسال