۱۰۱۵

ورم کردن دست با ورزش

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

ورم کردن دست با ورزش

ورم دست ضمن نرمش، مشکل تقریباً شایعی است. علت این امر به‌طور کامل روشن نیست ولی به‌نظر می‌رسد ورم دست نتیجه‌ی طریقه‌ی عکس‌العمل بدن و رگهای خونی نسبت به افزایش تقاضای انرژی توسط ماهیچه‌ها ضمن نرمش باشد.
انجام ورزش سبب افزایش جریان یافتن خون به قلب و ریه‌ها و نیز ماهیچه‌هایی می‌شود که انسان با آنها کار می‌کند. این امر سبب کاهش جریان یافتن خون به دست‌ها شده و درنتیجه دست‌ها خنک‌تر می‌شوند. دراین‌مرحله، رگ‌های خونی دست‌ها ممکن‌است با پهن‌شدن بیشتر ازخود واکنش شدیدی نشان دهند که ممکن‌است به ورم‌ دست‌ها بیانجامد.
با ادامه‌ی نرمش، ماهیچه‌ها گرما تولید می‌کنند که باعث می‌شود، سیستم، خون را به نزدیک‌ترین رگ‌های سطح بدن گسیل دارد تا حرارت ازبین برود. این عکس العمل سبب شعله‌وری تعریق می‌شود که نیز در بروز ورم دست‌ شرکت دارد.
درموارد نادر، در ورزشکاران مقاومتی هیپوناترمی ایجاد می‌شود و مقدار سدیم به‌طور غیرطبیعی پایین می‌افتد. دراین‌حالت، ممکن‌است باد‌کردن انگشتان و دست ‌شناسه‌ی ‌هیپوناترمی hyponatremia باشد ولی در این‌حالت شناسه‌های دیگر مانند اغتشاش شعور و استفراغ برجسته‌تر از ورم دست‌ها است. نوشیدن آب به‌مقدار بسیار زیاد به‌ویژه در موارد دو‌ی ماراتون یا رویدادهای مشابه درازمدت و پرفشار سبب می‌شود سدیم در بدن آنقدر رقیق شود که شخص دچار کمبود سدیم خون گردد. هیپوناترمی به مداوا و توجه فوری طبی نیاز دارد.
برای پیشگیری یا کاهش بسیاری از موارد ورم دست مرتبط با نرمش راه تأیید شده‌ای وجود ندارد. پیش‌از ورزش، ممکن‌است شخص بخواهد حلقه را درآورده و بند ساعت مچی‌اش را بازترکند. ضمن ورزش، انجام حرکات چرخشی جلو به عقب گاهی سودمند است. همچنین بهتر است انگشتان را کشید و سپس ضمن ورزش دست‌‌ها را چند بار مشت کرد.

تعداد بازدید : 1693

ثبت نظر

ارسال