شماره ۱۱۸۱

چین‌‌ و‌ چروک‌های لب فوقانی و درمان آن

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست، زیبایی و لیزر

چین‌‌ و‌ چروک‌های لب فوقانی و درمان آن

چهارشنبه 25 بهمن 1396
پزشکی امروز

پدیدارشدن چین‌و‌چروک‌ها روی لب فوقانی، خوشایند نیست؛ چرا‌که بیانگر فرسودگی، سالخوردگی و یا پیری‌زودرس می‌باشد. این عارضه از‌این‌رو بیشتر اهمیت پیدامی‌کند که به‌طورعمده در نزد زنان، چین‌و‌چروک‌های لب فوقانی نمایان‌تر می‌باشد.

دلایل متعددی در ایجاد زودرس و ناخوشایند چین‌و‌چروک‌های لب فوقانی دخیل هستند که مهمترین آنها، سه‌عامل: فوتوتیپ یک و دو، شیوه زندگی (درمعرض مستمر و شدید آفتاب بودن، سیگار و...) و سالمندی و پیری می‌باشند.

همانگونه که درگذشته نیز اشاره‌شده در فوتوتیپ‌های یک و دو که دارای پوستی شفاف، سفید و لطیف می‌باشند، باگذشت زمان، کشیدن سیگار، میانسالی و ورود به یائسگی، این چین و چروک‌ها نامطلوب و آزاردهنده زودتر و نمایان‌تر از افراد دارای فوتوتیپ پوستی سه‌ و چهار ظاهر‌می‌شوند.

انواع چین و چروک‌ در لب فوقانی:

۱ـ چین و چروک‌های فعال یا Dynamic:

همانگونه که از نامشان نیز مشخص است، به‌هنگام تحرک و فعالیت لب‌ها در صحبت‌کردن، خندیدن، عصبانیت، سیگارکشیدن و یا بوسیدن، این نوع از چین‌وچروک‌ها در لب‌فوقانی ظاهرگشته و پس‌از اتمام آن حالت، به‌طور طبیعی چین‌وچروک‌ها نیز محومی‌گردند.

در دهه چهارم سن، این چروک‌های فعال بیشتر نمایان‌شده و ‌بتدریج با بالارفتن سن و ادامه این اسپاسم‌های مکرر، به نوع ثابت تبدیل‌می‌گردند.

۲ـ چین و چروک‌های ثابت یا Static:

باگذشت زمان و افزایش سن و تکرار بیش از پنجاه‌هزار بار اسپاسم عضلات در میمیک صورت، چین و چروک‌های فعال، گذرا و محوشونده، آرام‌آرام آثار خود را روی پوست گذارده و خطوطی عمودی ابتدا ظریف و سپس عمیق و ثابت و ماندگار روی لب‌فوقانی ظاهر‌می‌شوند.

درمان:

۱ـ درمان چین و چروک‌های فعال یا Dynamic:

تنها درمان چین و چروک‌های فعال و محوشونده که پس از اتمام اسپاسم و محوشدن میمیک عضلات صورت نیز محو می‌گردند، فقط تزریق بوتاکس می‌باشد.

تزریق بوتاکس درناحیه لب فوقانی، موجب می‌گردد تا اسپاسم عضلات این ناحیه به‌حدی ضعیف‌شود که چین‌وچروک‌ها به‌مدت چهار تا شش‌ماه ضعیف و محوگردند.

عوارض تزریق بوتاکس در لب فوقانی:

تزریق بوتاکس در لب فوقانی، بسیار حساس بوده و می‌تواند عوارضی به‌شرح زیر را موجب‌گردد:

ـ افتادگی و کج‌شدن لب فوقانی.

ـ اختلال در میمیک لب و صورت.

ـ اختلال در اسپاسم عضلانی لب فوقانی؛ به‌طوری‌که فرد عاجز از بوسیدن، سیگارکشیدن و هرگونه ایجاد اسپاسم ارادی عضلات لب فوقانی گردد.

از این‌رو به‌لحاظ حساسیت بیش از حد لب فوقانی، پزشک باید بر آناتومی عضلات این ناحیه شناخت جامعی داشته باشد.

پزشک باید به نوع بوتاکس، تعداد واحدهای بوتاکس رقیق‌شده در هر سی‌سی و انتخاب دقیق محل‌های تزریق بوتاکس، آگاهی و تسلط کامل داشته باشد.

۲ـ درمان چین و چروک‌های ثابت یا Static:

• رادیوفرکوئنسی:

رادیوفرکوئنسی شیوه‌ای کاملاً غیرتهاجمی بوده و موجب جوانسازی پوست و کاهش ضخامت پوست‌های فرسوده و پیرگشته و از این‌رو بر چین‌های ثابت لب فوقانی اثر نموده و چین‌وچروک‌های سطحی و کم‌عمق را محو و چین‌های عمیق را کم‌عمق و سطحی می‌نماید.

بدیهی است که تعداد جلسات مورد نیاز، بستگی به وضعیت هر فرد، سن، جنس، عمق و تعداد چین‌ها خواهد داشت.

• هایفو (HIFU):

همانگونه که درگذشته نیز در نوشته‌های اینجانب، مکرر به مکانیسم و چگونگی اثربخشی هایفو اشاره شده است، امواج بدون عارضه اولتراسوند هایفو، به عمقی‌ترین لایه عضلانی پوست (SMAS) هدایت‌شده و با تحت‌تاثیر قراردادن آن، سبب سفتی، کشیدگی و لیفت صورت می‌گردند.

از‌ایـن‌رو به هایـفو، لیـفت بـدون جراحی صورت یا Non Surgical Lifting نیز اطلاق‌می‌گردد.

هایفو روی چین‌های عمیق و شلی و افتادگی عضلات صورت و از‌جمله بر لب‌فوقانی، اثر‌نموده و سبب کشیدگی و لیفت لب‌فوقانی می‌گردد.

• پیلینگ:

پیلینگ‌های سطحی و متوسط در چین‌های ثابت کم‌عمق اثربخش بوده و برای چین‌های عمیق و متعدد باید از پیلینگ فنول استفاده نمود.

پیلینگ فنول، همانگونه که درگذشته نیز اشاره‌شده، در زمره پیلینگ‌های قوی بوده و باید در اطاق‌عمل و تحت بی‌حسی موضعی صورت پذیرد.

سوزش و التهاب‌های بعدی و نیز نیاز به استراحت‌های پزشکی و محدودیت‌های کاری و پرهیز از در‌معرض آفتاب قرارگرفتن و امکان بروز پررنگی و بدرنگی پس‌از انجام پیلینگ، ازجمله عوارضی می‌باشد که این اقدام طرفداران زیادی را به‌خود جلب نکرده است.

• فیلرها:

تزریق ژل، اقدام رایجی است که درصورت استفاده از ژل استاندارد توسط پزشک مجرب می‌تواند درمدت زمان معینی، چین‌های عمیق و عمودی در لب‌فوقانی را محوسازد.
در تزریق چین‌های عمیق لب فوقانی، باید فیلرهایی‌که برای تزریق لب از آنها استفاده می‌گردد را به‌کار برد.

انتخاب ژل استاندارد و بدون عوارض‌جانبی، ازجمله مسئولیت‌های خطیر پزشک تزریق‌کننده می‌باشد.

پزشک تزریق‌کننده باید از تزریق:

کلاژن، سیلیکون، فیلرهای دائمی، پاژ و محصولات تولیدشده توسط کمپانی‌های مشکوک اکیداً پرهیز نماید.

• لیزرها:

ـ لیزر CO2 فرکشنال:

 این لیزر با تأثیر‌بر لایه‌عمقی پوست، باعث تحریک ارگانل‌ها برای تحقق جوان‌سازی پوست گشته و از‌دیگر‌سو، منافذ باز و ناهموار در لایه سطحی و شاخی و ضخیم پوست را محو‌کرده و پوست‌جوان، لطیف و شادابی را ایجاد‌می‌نماید.

بنابراین برای کم‌عمق‌نمودن و (البته با چندین جلسه درمان) محوکردن چین‌های عمیق لب فوقانی، لیزر CO2 فرکشنال، انتخاب مناسبی می‌باشد.

ـ لیزر Erbium:

این لیزر در زمره لیزرهای تهاجمی است که با هدف قراردادن لایه شاخی پوست و همینطور تحریک لایه عمقی پوست، جوانسازی پوست را انجام‌داده و کم‌عمق‌‌نمودن چین‌های‌عمیق لب‌فوقانی را نیز سبب‌می‌گردد.

تعداد بازدید : 933

ثبت نظر

ارسال