شماره ۱۱۰۶

ژن «کک و مک» و پیری زودرس

پزشکی امروز

تغییرات ژنتیکی خاصی می‌تواند ۲ ‌سال به سن چهره‌ی افراد اضافه کند و با ایجاد تغییر در‌یک ژن خاص می‌توان به موضوع فوق که چرا برخی افراد به نسبت دیگران جوانتر به‌نظر می‌رسند‌، پی‌برد‌. این ژن که با‌نام‌:(Melano Cortin 1‌ Receptor(‌MC1R شناخته‌می‌شود‌،  به‌دلیل تأثیری که بر رنگ پوست‌و‌مو می‌گذارد کاملاً شناخته شده‌است و گوناگونی خاص ژن‌MC1R بیشتر در افرادی‌که موهای قرمز، پوست رنگ‌پریده و کک‌و‌مک دارند شایع است. حال بررسی جدید ادعا می‌کند که چنین گوناگونی‌هایی بر «سن تصوری» (Perceive Age) که همان سنی است که در‌نظر دیگران متصور‌می‌شود، تأثیر‌گذار است.

محققان دریافتند که بزرگسالان مسن‌تر که «خطر» گوناگونی ژن (MC1R (Gene Variants را دارند، معمولاً ۲‌سال پیرتر از همسالان خود که چنین گوناگونی را ندارند به‌نظر می‌رسند و این ارتباط وابسته به آن نیست که رنگ پوست آنها چگونه است یا اینکه آسیب‌های مشخص خورشیدی‌(Visible Sun damage) همچون نقطه‌های تیره یا چین‌و‌چروک درپوست خود دارند یا خیر.

در‌عوض گوناگونی ژن به نسبت چین‌و‌چروک، ارتباط بیشتری با مسن‌تر‌شدن دارد. ممکن‌است افراد بیاندیشند که چین و چروک‌ها مهمترین نشانه‌ی پیری هستند، اما تغییر در «شکل صورت» همچون خط زیر گلوی آویزان ‌(Sagging Jaw Line) نیز بسیار اهمیت دارد. هیچ ژن منفردی برای جوانی وجود ندارد و بسیاری از عوامل بر‌اینکه شما در سنین مختلف چگونه به‌نظر می‌رسید اثر‌گذار هستند که از‌جمله‌ی آنها، ژن و سبک‌زندگی است. این گوناگونی ژنی صرفاً تأثیر کوچکی در سن کلی چهره دارد و توصیه‌می‌گردد تا تمرکز بیشتر بر سبک‌زندگی سالم‌ مانند عدم تدخین، پرهیز از قرارگیری بیش‌از‌حد در‌معرض نور خورشید و داشتن رژیم‌غذایی سالم باشد تا نگرانی بر ژن‌ها‌. گوناگونی ژن MC1R بدون توجه به رنگ پوست و نشانه‌های آسیب‌های خورشیدی، موجب مسن‌تر‌شدن سریع چهره می‌گردد. این گوناگونی در‌میان افرادی‌که پوست‌روشن دارند شایعتر است؛ هرچند که ممکن‌است در افراد تیره پوست نیز وجود داشته باشد. ضمناً، چین‌و‌چروک‌ها (همچون نازک‌شدن لب‌ها و آویزان‌شدن پوست زیر‌گلو) به نسبت جهش‌های ژنی، پیوند کمتری با نشانه‌های مسن‌تر‌بودن داشتند. این موضوع به‌ آن‌معناست که ژن از برخی راه‌های ناشناخته بر مسن‌تر‌شدن چهره اثر می‌گذارد. ژن MC1R با دیگر فرآیندهای بیولوژیکی از‌جمله ترمیمDNA، در ارتباط است. از آنجایی‌که افراد حاضر در ارزیابی در‌این‌بررسی همگی بزرگسالان سفید‌پوست مسن بودند، هنوز کسی نمی‌داند که آیا یافته‌های ژنتیکی در گروه‌های نژادی دیگر یا افراد جوان نیز به‌همین‌صورت خواهد بود یا خیر.

Ref: Journal of Current Biology, 28 April 2016

تعداد بازدید : 1166

ثبت نظر

ارسال