شماره ۱۱۰۵

جوان‌سازی گردن و دکولته

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست

جوان‌سازی گردن و دکولته

 با ورود به مقطع میانسالی، پدیدارشدن نشانه‌هایی همچون بروز چین و چروک، ضخیم، شل شدن و افتادگی پوست، ظاهرشدن لکه‌های بدرنگ در صورت، گردن و دکولته، در زمره نشانه‌هایی است که اقدام فرد برای رفع این نشانه‌های نازیبا در صورت، گردن و دکولته را طلب می‌نماید.مراجعه‌به‌مطب‌ها و مراکز زییایی برای جوان‌سازی و محو چین و چروک‌ها و افتادگی پوست گردن، به‌این جهت رو به افزایش است که فرد مراجعه‌کننده پس‌از حصول رضایتمندی از جوان‌شدن و باطراوت ‌شدن صورت، اگر امر زیبا و جوانسازی گردن و دکولته همزمان صورت نگرفته باشد، در نخستین نگاه یک ناهماهنگی در رنگ و بافت صورت با گردن و دکولته‌اش مشهود می‌باشد.

بنابراین در‌حال‌حاضر، مقوله‌ی زیبا و جوانسازی صورت و گردن به‌عنوان امری واحد مطرح بوده و هرگونه اقدام زیبایی برای حصول نتیجه‌ی مطلوب، الزاماً باید هارمونی و هماهنگی در هر سه‌منطقه‌ی صورت، گردن و دکولته را مدنظر قرار‌دهد.

ریسک اقدامات برای جوان‌سازی و زیباکردن گردن و دکولته، بسیار زیادتر از ریسک خطر در ناحیه‌ی صورت می‌باشد و از این روست که به خاطر ویژگی‌های آناتومیک لایه‌های پوست در ناحیه‌ی گردن، به این منطقه ناحیه‌ی پرخطر (High Risk) اطلاق می‌گردد.

آناتومی پوست در منطقه‌ی‌گردن و دکولته بسیار ظریف می‌باشد:

لایه‌ی درم در این ناحیه، بسیار نازک و عاری از اتصالات فولیکولی می‌باشد.

این ویژگی است که این منطقه «تماماً پرخطر» را مستعد هرگونه ایجاد اسکار، کلوئید، پررنگی، بدرنگی و... بعد‌از هر‌اقدام جراحی، لیزر و پیلینگ نموده است.

همان‌گونه که قبلاً نیز اشاره‌شد، به‌لحاظ ساختار خاص لایه‌های پوست در ناحیه‌ی‌گردن، هرگونه اقدام تهاجمی اعم از جراحی، لیفت، لیزر، پیلینگ و... باید با دقت و حساسیت بالایی انجام پذیرد؛ چرا که احتمال بروز عوارضی همچون ایجاد اسکار، کلوئید، بدرنگی و بی‌رنگی و... در‌این‌منطقه بسیار بالا می‌باشد.

دقیقاً از همین روست که برای جوانسازی و رفع نشانه‌ی پیری در این دو‌ناحیه‌ی‌گردن و دکولته، باید از روش‌های غیرتهاجمی و کاملاً مطمئن استفاده نمود.

در هر‌اقدام درمانی، پزشک باید فواید اقدام را نسبت به ریسک و خطر آن، قبل از اقدام به انجام ارزیابی‌نموده و در‌صورتی‌که فوائدش نسبت به عوارض آن کمتر بود، به آن مبادرت ورزد. در منطقه‌ی‌گردن و دکولته، این قانون طلایی حاکم است که: پزشک معالج، ابتدا باید بروز هرگونه خطر و ریسکی را کاملاً منتفی دانسته و سپس به آن عمل، مبادرت ورزد.

نشانه‌های ناخوشایندی که اغلب برای محو و درمان آن مراجعه می‌کنند، عبارتنداز:

ـ چین‌و‌چروک‌های ناحیه‌ی ‌گردن (اعم از عمودی و یا افقی).

ـ شل، فرتوت و پیرشدن پوست گردن و دکولته.

ـ بروز لکه‌ها، کراتوزهای سنی، کراتوزهای ناشی‌از آفتاب و بدرنگی‌ها.

ـ واریکوزها و مویرگ‌های محتقان در ناحیه‌ی گردن.

اقدامات برای جوان‌سازی و زیباسازی گردن و دکولته:

۱ـ تزریق بوتاکس:

همان‌گونه که مطلعید، تزریق کلستریوم بوتولینوم به مقدار استاندارد، باعث کاهش اسپاسم و انقباض شدید در عضلات می‌گردد.

در ناحیه‌ی‌گردن باتوجه به حضور کلاف بسیار قوی عضلات پلاتیسما که همچون دیواری مستحکم از عروق و اعصاب آن ناحیه محافظت می‌کند، باگذشت زمان و نازک شدن، شل و آتروفی شدن پوست، شکل این عضلات با شمائی نامطلوب و بدشکل در گردن خود را نمایان می‌سازند.

تزریق بوتاکس در‌این‌منطقه، با هدف کاهش اسپاسم شدید و قوی عضلات‌گردن بوده که با کاهش این انقباض درپی تزریق بوتاکس، گردن شمائی جوان‌تر، کشیده‌تر، لطیف‌تر و زیباتر به‌دست خواهد آورد.

ولی تزریق در‌این‌منطقه همان‌گونه که قبلاً نیز گفته‌ایم، باید بادقت و حساسیت بالایی انجام گیرد.

انتخاب محل‌های تزریق در سیر مورب عضلات پلاتیسما در هر‌دو طرف گردن، زاویه‌ی هر تزریق در عضله، مقدار واحدی که در هر نقطه باید تزریق شود و... در زمره مواردی است که پزشک باید نسبت به آنها شناخت و تسلط کافی را دارا باشد.

کمترین بی‌توجهی و نداشتن شناختی دقیق و علمی، می‌تواند برای تنفس فرد مشکل ایجاد کرده و یا حفظ تعادل وی را در نگهداشتن‌گردن به مخاطره بیاندازد.

۲ـ تزریق اسید هیالورونیک:

تزریق اسیدهیالورونیک یا همان فیلرویاژل، اغلب در منطقه‌ی صورت انجام می‌گیرد ولی در ناحیه‌ی گردن برای محو چروک‌های عمیق‌گردن و نیز به‌ندرت در منطقه‌ی دکولته، استفاده‌می‌شود.

تزریق ژل دراین منطقه نیز باید بادقت و ظرافت خاصی انجام گیرد و برای جلوگیری از عوارض تزریق همچون پدیدارشدن برجستگی‌های ناشی‌از تزریق ژل، ایجاد ناهمواری و مضر‌شدن گردن و... ضروری است که از ژل‌های اسید هیالورونیک با رتیکوله بالا استفاده‌نشود. همچنین از کلاژن، سیلیکون، پاژ و فیلرهای دائمی نباید استفاده نمود.

۳ـ تزریق هیدروکسی آپاتیت کلسیم:

از هیدروکسی آپاتیت کلسیم برای فرورفتگی‌های انتهای تحتانی آرواره و دادن حجم به نواحی چانه و فک استفاده می‌گردد که این تزریق به جوان‌سازی و کشیدگی ثانوی گردن کمک می‌نماید.

مکانیسم آن برپایه‌ی تحریک سنتز کلاژن‌سازی در بافت استخوانی بوده و از‌ همین‌رو‌ برای  پرهیز از برجستگی ناموزون و نازیبا در محل تزریق، باید تزریق کاملاً عمقی انجام گرفته و از بافت گردن و دکولته نیز به دقت، مراقبت گردد.

۴ـ تزریق «دزوکسی شلات» خالص:

کاربرد این ترکیب برای از بین بردن غبغب و چربی‌های تحت فکی است که یک‌سوم تحتانی صورت را فربه و پر می‌نماید؛ به شکلی‌که انحناهای موجود در کناره‌های تحتانی فک‌ها و چانه محو گشته و چهره‌ای چاق با غبغبی نافرم و نازیبا از فرد را نشان‌‌می‌دهد.

تزریق دزوکسی شلات در بافت چربی یادشده، باعث ایجاد یک «لیپولیز لوکال» در محل می‌گردد که  درپی جلسات تزریق هر ۴تا ۶هفته‌ای، نتیجه‌ای مطلوب در کاهش چربی‌های موجود در نواحی تحتانی صورت، به‌ویژه در نواحی غبغب و حاشیه‌های گردن را باعث می‌گردد که به‌طبع آن، جوان‌سازی  و زیبا نمودن صورت و گردن به‌وجود می‌آید.

تزریق شلات، عوارضی به‌جز اکیموزهای خفیف ناشی از تزریق‌های متعدد و ورم جزئی چندروزه ندارد.

۵ـ نخ‌های قابل جذب:

مقوله‌ی «نخ‌های حجم‌دهنده و قابل جذب» چندین سالی است که در‌این‌حوزه با هدف زیبا و جوان‌تر نمودن صورت، ازطریق پرکردن فرورفتگی‌های ایجاد  شده در صورت در اثر گذشت زمان، نمایان‌تر ساختن گونه‌ها، لب‌ها و... به‌کار گرفته می‌شود.

به کارگیری نخ‌های مذکور برای جوانسازی و زیبا نمودن گردن و نه  دکولته را باید با دقت و ظرافت  زیاد انجام داد.

این تأکید بردقت زیاد، به‌لحاظ ویژگی‌های آناتومیک یادشده‌ی این مناطق بوده که همان‌گونه که گفته‌شد، امکان پدیدار‌شدن کلوئید و اسکار در محل ورود نخ و یا برجسته و نمایان‌شدن مسیر نخ و یا بروز حساسیت به «جسم‌خارجی» را نباید از‌نظر دور داشت.

۶ـ پیلینگ: در‌مورد انجام پیلینگ در دو‌منطقه‌ی‌گردن و دکولته، باید اصول و نکات ذیل را به‌منظور پیشگیری از بروز عوارضی همچون اسکار، پررنگی، بی‌رنگی و بدرنگی رعایت نمود:

به‌هیچ رو نباید از پیلینگ‌های قوی در گردن و دکولته استفاده نمود.

انجام پیلینگ‌های قوی که غلظت آنها بیش‌از ۲۰درصد باشد مانند فنول و یا اسید تری‌کلرواستیک، در‌این دو‌منطقه به‌لحاظ بروز حتمی عوارض یادشده در فوق، کاملاً ممنوع می‌باشد.

به‌کارگیری پیلینگ‌های متوسط و ضعیف به‌لحاظ غیرتهاجمی بودن و نیز ضعیف بودن اسید آنها، اثرات مطلوب در رفع لکه‌ها و پررنگی‌های گردن دارد.

همچنین انجام پیلینگ‌هایی با اسید میوه به‌لحاظ قدرت ضعیف اسیدیته‌ی آن جهت رفع و کم رنگ  نمودن لکه‌ها و چین‌های ظریف در نواحی گردن و دکولته، کاربرد مطلوبی دارد.

۷ـ کرایوتراپی (فریز):

گاز ازت با ایجاد برودت زیاد روی لکه‌ها، لنتیگوها، اریتروزها و کک مک‌های نواحی صورت، گردن و دکولته، باعث التهاب در درون این ضایعات پیگمانته بسیار سطحی گشته و پس از گذشت چند روز و با کاهش و رفع التهاب، درنهایت با جدا‌شدن زنگدانه‌ها از لایه‌ی شاخی پوست جدا می‌گردند.

این شیوه‌ی سرمادرمانی یا کرایوتراپی، مؤثرترین و بی‌عارضه‌ترین شیوه‌ی محو ضایعات یاد‌شده می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1743

ثبت نظر

ارسال