شماره ۱۰۹۳

لیفت صورت ‌و‌گردن توسط هایفو (۲) (بخش پایانی)

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست

اثرات بیولوژیکی هایفو بر‌اساس قوانین پیزوالکتریسیته، در تبدیل دو حوزه‌ی حرارتی به مکانیکی و بالعکس روی سلول اثر می‌نماید. اثرات حرارتی هایفو، در شکل ممتد و یکنواخت امواج صورت‌گرفته و باعث ایجاد حرارت بالا و نهایتاً نکروز سلول و یا نابودی تومور می‌گردد.

اثرات مکانیکی امواج هایفو، باعث ایجاد یک حفره در سلول (کاریتاسیون) گشته که این تفاوت فشار در سلول‌، منشأ درمان سلولیت و چاقی می‌گردد.

در اینجا باید تأکید شود که کاربرد امواج التراسوند در حوزه‌ی پوست و زیبایی در دو حوزه:

۱ـ جوانسازی و لیفت‌نمودن عضلات صورت و غبغب.

۲ـ درمان چاقی و سلولیت بدن.

می‌باشد که این گفتار اختصاص به «جوانسازی و لیفت‌نمودن عضلات صورت، گردن و غبغب» دارد:

تمامی این خاصیت‌ها که هایفو را از دیگر دستـــاوردهـا بـرای رفع افتــادگی و شـلی‌صورت یا No Surgical Lifting‌، متمایز می‌نماید، تفاوت در عمق نفوذ امواج اولترا سوند، نسبت به‌دیگر سیستم‌های جوانسازی می‌باشد.

نفوذ لیزرها حداکثر تا ناحیه‌ی درم بوده و طول موج آنها‌ به‌سختی می‌توانند از بافت چربی عبور نمایند. در صورتی‌که امواج هایفو، به‌راحتی از تمامی لایه‌های پوست بدون ایجاد کمترین عارضه‌ی عبور نموده و خود را به عمقی‌ترین لایـه‌ی پـوست (هیپودرم) رسانده و روی هـدف خـود (Cible) یـعنی Superficial Musculo-Aponeurotic System )SMAS)  که در عمق ۴/۵‌ میلی‌متری پوست قراردارد، تأثیر‌می‌گذارند.

SMAS چیست؟

یک لایه‌ی معمولی عضلانی نیست که به مانند عضلات حرکتی بدن، ساختمان و بافت ساده‌ای را داشته باشد، بلکه به‌مانندیک «سیستم عضلانی» تاروپود صورت را طوری می‌پوشاند که به‌سختی می‌توان از استخوان‌های صورت جدایش‌کرد.

برای درک بهتر از چگونگی حضور و عملکرد این سیستم عضلانی، می‌توان‌SMAS را با فونداسیون یا پی ساختمان مقایسه نمود که آنچنان قوام و استحکامی به‌صورت می‌دهد که تمامی لایه‌ها و بافت‌های صورت روی این سیستم عضلانی (SMAS) استوار گشته و صورتی جوان و با طراوت را تشکیل می‌دهد.

باگذشت‌زمان و آتروفی‌شدن عضلات صورت و ورود انسان به میانسالی، لایه‌ی SMAS نیز استحکام و درهم‌تنیدگی خود را به‌تدریج از‌دست می‌دهد که حاصل آن‌را در شل‌شدن عضلات صورت‌، افتادگی و نمایان گشتن چین و چروک‌هایی درصورت و نهایتاً پیری و سالمندی، مشاهده می‌کنیم.

مکانیسم اثر هایفو در لیفت صورت:

همانگونه که اشاره گشت، یک منبع تولید امواج «اولتراسوند تشدید یافته» که حاوی مواد پیزوالکتریک می‌باشد، ابتدا باید دو عامل تعیین‌کننده را در امواج اولتراسوند ایجاد نماید تا آماده‌ی پرتاب این طول موج‌ها به هدف شوند:

الف: فرکانس (شمار تکرار یک موج سینوسی در یک ثانیه)

ب: فاصله‌ی کانونی یا عمقی که باید طول‌موج مورد‌نظر در بافت نفوذ نماید.

این منبع تنظیم طول موج، به‌نام ترانس دیوسر نامیده می‌شود که در درون محفظه‌ای به‌نام کارتریج قرار‌گرفته است.

اشاره‌کردیم که لایه SMAS درعمق ۴/۵ میلی‌متری پوست قرار دارد. پس برای انجام لیفت وجوان نمودن صورت، باید منبع تولیدکننده‌ی تشعشعاتی از اولتراسوند را ایجاد نمود که طول موج آنها بتواند تا عمق ۴/۵‌میلیتری نفوذ نماید و از انرژی مطلوب (۱تا۱/۵۰ژول) و فرکانس بالایی(4MHz) برخوردار باشد تا بتواند عضلات آتروفی و شل‌شده را مستحکم و لیفت نماید.

با تابش امواج اولتراسوند به این ناحیه، حرارت بافت عضلانی به ۶۰تا‌۷۰ درجه‌ی سانتیگراد رسیده و با ایجاد منطقه Coaglation Thermal Zone پروسه‌ای در‌آن ایجاد می‌گردد که نهایتاً با انقباض سلول‌های عضلانی، سفتی و لیفت عضلات را در صورت شاهد خواهیم بود.

برای فردی جوانتر که شلی و افتادگی عضلات و چهره‌اش آنچنان شدید نباشد، می‌توان از انرژی کمتر (۰/۹۵، ۱/۴۵‌ژول) و فرکانسی ضعیف‌تر (7MHz) استفاده کرد ولی در همان عمقی‌که لایه SMAS قرار‌دارد.

پس‌از ایجاد انقباض و سفتی عضلات صورت، اکنون می‌توان عملیات جوانسازی را آغاز نمود:

اگر در عمق 3‌میلی‌متری پوست صورت و غبغب که درم رتیکولر قرارگرفته است، تشعشعات کم انرژی اولتراسوند (۰/۳۵‌تا ۰/۵ ژول)را با فرکانسی ملایم و در حد 7MHz به توسط ترانس دیوسر بتابانیم، در ناحیه‌ی درم رتیکولر حرارت به ۶۵تا‌۷۰‌درجه‌ی سانتیگراد رسیده و کلاژن‌ها و الاستین‌های فرسوده دچار نئوسنتز و باز حیات سلولی می‌شود که حاصل آن، جوانسازی و با طراوت نمودن صورت می‌باشد.

ـ اولتراسوند و فوتوتیپ‌های مختلف پوستی:

به‌لحاظ ویژگی‌های طول‌موج اولتراسوند که حاوی انرژی ضعیف و کم‌توانی می‌باشد، همانگونه که قبلاً نیز بارها اشاره‌شده‌، این طول موج‌ها بدون کمترین جذب و نیز آسیب به سلول از بافت‌ها عبور نموده و از بدن خارج می‌گردد.

بنابراین توسط ملانوسیت‌ها نیز جذب نمی‌گردد. پس هیچ محدودیتی برای فوتوتیپ‌های مختلف پوست برای انجام هایفو وجود ندارد.

اندیکاسیون‌ هایفو درصورت:

به‌منظور لیفت و کشیدگی صورت توسط هایفو، باید تمامی صورت و قسمت فوقانی گردن و غبغب به‌جز بینی که غضروفی بوده و عضله‌ای ندارد، توسط سه کارتریج هایفو پوشش داده شود.

تأکید بیشتر دو کاتریج (ترانس دیوسر) که در عمق ۴/۵‌میلی‌متری بر صفحه‌ی عضلانی عمل می‌نمایند، عمدتاً باید بر نواحی گونه‌ها، آرواره و فک‌ها و قسمت فوقانی گردن باشد. ترانس دیوسری که سطحی‌تر عمل می‌نماید (در عمق 3‌میلی‌متری) را می‌توان برای تمامی صورت و گردن، به‌منظور جوانسازی به‌کار‌گرفت.

برای کشیدگی و لیفت پیشانی، از دو ترانس دیوسر که انرژی کمتری دارند و یکی در عمق ۴/۵میلی‌متر و دیگری سطحی‌تر (در3‌میلیمتری) ‌می‌باشد، می‌توان استفاده نمود و روی نواحی فوقانی، خارجی ابروها، تأکید بیشتری باید‌کرد. برای پلک‌های تحتانی و فوقانی نیز باید با همان دو کاتریج یاد‌شده برای پیشانی استفاده نمود همچنین برای محو‌نمودن  چروک‌های موازی ناحیه‌ی دکولته توسط هایفو، نتایج مطلوبی را مطرح نموده است.

ملاحظات:

در نواحی انحنا‌دار صورت، همچون انحنای اتصال غبغب و چانه به‌صورت، نواحی دور لب‌ها و نواحی حساس پلک‌ها باید بسیار با احتیاط حرکت‌نمود که باعث آسیب به وسعت این نواحی نگردد و نیز از عبور هایفو در نواحی دارای غضروف، همچون بینی باید پرهیز نمود.

مخاطرات و عوارض:

به‌لحاظ طول‌موج بلند که حامل  انرژی ضعیف می‌باشد، هایفو هیچ مخاطره‌ای برای فرد نداشته و تنها عوارض جزئی و گذرای زیر می‌تواند حادث شود:

قبل‌از هر سخن، شیوه‌ی به‌دست‌گرفتن کارتریج، نحوه‌ی قراردادن و تماس آن با سطح پوست و نیز پخش‌نمودن یکنواخت ژل لوبریکانت روی سطح پوست، در زمره‌ی اصولی است که پزشک باید به‌دقت فراگرفته و در عمل نیز باید به‌دقت به‌کار گیرد.

پس‌از انجام هایفو، فرد هیچ نیاز به استراحت پزشکی و محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی‌اش نداشته و پس‌از انجام کار، می‌تواند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را دنبال کند.
در اغلب موارد، اریتمی خفیف و گذرا در‌صورت ایجاد می‌گردد که با شستن به‌وسیله‌ی آب سرد، حداکثر تا نیم ساعت محو می‌گردد.

به‌ندرت، در محل‌هایی با پوست   نازک همچون پلک‌ها و در ناحیه‌ی پیشانی، ادم و ویزیکول‌هایی پدیدار می‌گردد که آنها نیز در‌طی چند‌روز بهبود می‌یابند.  بروز اکیموز در نواحی حساس پوست صورت نیز گزارش‌شده که پس‌از گذشت چند روز، محومی‌گردد.

پرسشی در‌مورد امکان رساندن آسیب به عصب صورت در‌اثر هایفو مطرح‌شده که با‌توجه به این نکته که سطحی‌ترین شاخه‌های عصب‌صورت، در عمق 9‌میلی‌متری پوست قرار‌گرفته و عمیق‌ترین طول‌موج هایفو تا ۴/۵‌میلی‌متری پوست می‌تواند نفوذ نماید، بنابراین، این موضوع نیز کاملاً مردود می‌باشد.

در‌طی تحقیقی که در‌سال2013 توسط‌JDIP صورت‌گرفت، هایفو هیچ‌گونه عارضه و آسیب حادی برای فرد در‌بر نداشته و وسیله‌ای می‌باشد که به‌عنوان انجام جوانسازی  لیفت صورت‌، مورد‌تأیید FDA آمریکا قرارگرفته‌است.

 

تعداد بازدید : 1343

ثبت نظر

ارسال