شماره ۱۰۸۵

Tixel، انقلابی نوین در جوانسازی پوست

دکتر مهرناز قائنی - عمومی

Tixel، انقلابی نوین در جوانسازی پوست

کمپانی‌های سازنده‌ی دستگاه‌های پزشکی و زیبایی با استفاده از تکنولوژی‌های پایه‌ای و برتر در‌این صنعت، به‌طور‌مداوم در‌حال نوآوری می‌باشند و در‌این بین باتوجه به تکنولوژی‌های قدیمی‌تر که تحت بررسی‌های مکرر قرار‌گرفته‌اند و عوارض و مشکلاتی که ممکن‌است برای مراجعان به‌وجود بیاورند را نشان‌داده‌اند، ایجاد سیستم‌های بدون عوارض و درد و دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تر، دغدغه‌ی اصلی سازندگان و طراحان این کمپانی‌ها می‌باشند و اکنون Tixel تحولی نو در جوانسازی پوست با مکانیسم TMA(Thermo Mechaincal Ablation) می‌باشد که توسط کمپانی Novoxel آلمان عرضه گردیده است.

Tixel یک سیستم فرکشنال ترمو‌مکانیکال است که از‌نظر اثربخشی بسیار شبیه لیزرهای فرکشنال می‌باشد؛ با این تفاوت که بر‌خلاف لیزرها دردناک نبوده و زمان ترمیم و بهبودی پوست بسیار کوتاه‌تر از لیزر بوده و همین امر باعث می‌شود که عوارض ناشی‌از لیزرها را نداشته باشد و به‌دلیل اینکه در‌این تکنولوژی از امواج لیزر یا موارد مشابه استفاده نشده، نیاز به مراقبت چشمی اپراتور و بیمار وجود ندارد و کاربری سیستم را بسیـار راحت‌تر نموده‌است.

Mode Tixel درمانی مجزا می‌باشد در Ablative بسیار شبیه لیزرهای فرکشنال عمل‌می‌کند. البته بدون ایجاد سوختگی و درد و بخارات ناشی‌از سوختگی پوست و در روش Non Ablative در عملکرد سطحی‌تر ایجاد کانال‌های نفوذ‌پذیری در سطح اپیدرم می‌کند که اجازه‌ی درمان ترکیبی با داروهای پوستی را به درمانگر می‌دهد‌. دستگاه بسیار سبک و قابل‌‌حمل می‌باشد و با هندپیس سبک و سری‌های قابل‌استفاده‌ی مجدد و استریل شونده به‌صورت اتوماتیک و خودکار در خود دستگاه Tixel دارای دوسری Tip جدا می‌باشد که از جنس مس و استیل بوده و با طلا روکش شده‌است که برای دو‌کاربرد عمقی و سطحی در پوست اختصاصی گردیده‌اند. این سری‌ها دارای 18‌عدد پیرا‌مید نوک تیز در مقطع IXI با یک سانتی‌متر مربع می‌باشد که حرارت در نوک پیرامیدها متمرکز می‌شود و در تماس با سطح پوست حرارت ۴۰۰درجه‌ی سانتی‌گراد، معادل حرارتی که لیزرها در بافت ایجاد می‌کنند را به پوست در ناحیه‌ی درم پاپیلاری منتقل‌می‌کند.

Tixel چگونه کار می‌کند؟

هندپیس‌Tip (سری دستگاه) را به‌سمت پوست هدایت می‌کند و بعد‌از یک تماس کوتاه با پوست که همراه با کنترل زمانی در کسری از ثانیه می‌باشد، دوباره به‌جای اول خود بـــر‌می‌گردد. طول‌مدت پالس‌ها توسط اپراتور قابل‌کنترل و تنظیم است و پالس‌ها می توانند تکی (single) یا دوگانه(Double) انتخاب شوند.

D-Tip سری عمقی از مس ساخته و با طلا پوشیده شده است و برای درمان Ablative قابل استفاده می‌باشد.

S-Tip (سری سطحی) از استیل ساخته و با طلا پوشش‌داده شده‌است و برای درمان Non Ablative قابل‌استفاده می‌باشد.

چگونه انرژی به پوست انتقال می‌یابد؟

انتقال انرژی حرارتی به سطح پوست مکانیکال می‌باشد و از نوک پیرامیدها انتقال در‌اثر تماس Tip با پوست به داخل پوست امکان‌پذیر شده و به‌دلیل حرارت بالای نوک پیرامیدها که حدود ۴۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (معادل حرارتی که لیزر در بافت ایجاد می‌کند‌) است، پیرامید‌ها با ورود به اپیدرم در سطح پاپیلاری دِرمیس ایجاد کوآگولاسیون می‌نمایند. عمق پالس‌ها (Pulse Protusion) از ۱۰۰تا۷۰۰ میکرون و طول زمان پالس‌ها (Pulse Duration) از ۵تا۱۸میلی‌ثانیه و Single یا Double بودنشان برای هردوtip دستگاه قابل‌تنظیم توسط اپراتور می‌باشد‌. به‌این‌صورت اپراتور می‌تواند باتوجه به تنظیمات سیستم و نیاز بیمارAblative بودن یا Non Ablative بودن درمان و یا حتی فقط ایجاد کانال‌های نفوذپذیر اپیدرمی برای درمان ترکیبی داروها را تعیین نماید و نتایج درمانی دلخواه را بگیرد. از‌نظر مقایسه‌ای با لیزرهای فرکشنال‌CO2، جدول۱ گویای مُد‌های مختلف دستگاه برای مقاصد درمانی متفاوت می‌باشد.

یک بررسی دیگر به‌وسیله‌ی ‌Punch biopsy از پوست مراجعانی که Tixel درمان شده‌اند، بلافاصله بعد‌از درمان انجام شده‌است که جدول مقایسه‌ای مدل‌های مختلف دستگاه که قابل‌تنظیم توسط درمانگر می‌باشد قابل‌مشاهده است. این درمان بدون‌درد و بدون بی‌حسی موضعی و سرد‌کردن موضعی انجام می‌گیرد(جدول ۲).

در تصویر۱ مُدسوم دستگاه که بسیار سطحی بوده است و فقط جهت ایجاد کانال‌های نفوذپذیر در سطح اپیدرم برای درمان‌های دارویی قابل‌اجرا می‌باشد، مشاهده‌می‌شود.  بااین‌ دستگاه می‌توان بدون آسیب به اپی‌درم و حتی خونروی و درد، اقدام به انجام درمان با داروهای ویژه‌ی پوست و حتی داروهای مزوتراپی نمود که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. نفوذ‌پذیری کانال‌ها تا 6‌ساعت بعد‌از درمان ادامه دارد و بعد‌از ۶ساعت کانال‌ها بسته‌می‌شوند‌.

بررسی‌های مقایسه‌ای بین لیزر ‌CO2 فرکشنال و Tixel انجام شده‌است که در تصاویر نمونه‌ای از آنها ارائه گردیده‌است.

 

باتوجه به تصاویر فوق و خصوصیات تکنولوژی Tixel، برتری دستگاه نسبت به درمانهای مشابه مشخص‌می‌شود و همینطور اینکه بدون عوارض و دوره‌‌ی نقاهت کوتاه و بدون‌درد بودن این تکنولوژی می‌تواند آن را جانشین خوبی برای سیستم‌های مشابه بنماید‌.

 

تعداد بازدید : 3141

ثبت نظر

ارسال