شماره ۱۰۷۹

طب‌سوزنی و ریزش‌مو

دکتر حسین اشراقی - طب سوزنی

طب‌سوزنی و ریزش‌مو

از بین تمام راه‌های متداول درمان ریزش‌مو، طب‌سوزنی مؤثرترین و جالب‌ترین آنها است. آنها که با روش‌های طب‌سوزنی درمان شده‌اند اذعان دارند که این روش ارزشمندترین، مؤثرترین، بی‌عارضه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین آنها می‌باشد.

از دیدگاه طب‌سوزنی، موهای سر و رشد آنها به نحوه‌ی کارکرد  ارگان‌هایی مثل کبد و کلیه مربوط می‌شود. رشد و ضخامت موها بستگی به میزان خون کبد و اسانس‌های کلیه دارد؛ لذا کمبود خون کبد و نارسایی اسانس‌های کلیه، موجب ریزش موها می‌شود. در ضمن حرارت و گرمی خون سر که اغلب از گرمای کبد ناشی می‌شود، سبب ضعف و خشکی فولیکول‌های مو شده و سبب ریزش می‌گردد.

عوامل دیگر مؤثر در ریزش‌مو عبارتنداز: بارداری، داروها، کار و خستگی زیاد (و استراحت کم)، استرس‌ها، خشکی آب و هوا که اغلب باعث خشکی و دوشاخه شدن موها می‌شود، خونروی فعال، کم‌خونی، بستن محکم موها، شستشوی بیش‌از‌حد، عوامل ارثی، فقرغذایی، اختلالات جذبی و هورمونی.

از‌نظر طب‌سوزنی، ریزش مو در مناطق زیر به کانال‌های خاصی ارتباط پیدا‌می‌کند: پیشانی و گیجگاه‌ها به معده، فرق سر به کبد، دوطرف‌سر به کیسه‌ی‌صفرا و پشت‌سر با مثانه؛ البته اگر ریشه‌ی مو وجود داشته باشد.

۸۰ تا۹۰درصد از مشکل قابل‌حل است. البته سن‌ بالای۵۰ یک عامل محدودکننده است. برطبق تجربیات و موارد زیادی که در این مورد انجام داده‌ام، درطی حدود۱۰جلسه ریزش‌مو قطع‌می‌شود ولی رویش آن جلسات بیشتری (حدود۳۰جلسه) لازم دارد.

برنامه‌ها ابتدا هفته‌ای ۳جلسه‌ی ۵ساعته است و به‌تدریج هفته‌ای دوبار و بعداً یک‌بار خواهد‌شد.

علاوه‌بر برنامه‌های طب‌سوزنی، به نکات زیر نیز باید توجه کرد:

نوشیدن آب زیاد، استفاده از میوه‌های آبدار، ماساژ آهسته‌ی موها با روغن‌نارگیل و کنجد، مصرف ویتامین‌ها، ترکیبات روی و در صورت وجود آنمی، ترکیبات آهن. خواب به اندازه‌ی کافی و با شروع قبل‌از نیمه‌شب باشد و شستشوی سر دوبار در هفته کافی است. پرهیز از مصرف زیاد لبنیات مانند شیر، سرخ‌کردنی‌ها، استفاده نکردن از کلاه‌های تنگ و فشارنده و محکم نبستن روسری‌ها که مانع از عبور جریان‌خون می‌شود.

استفاده از نورخورشید برای خشک‌کردن موها، استفاده‌ی کم از سشوار و رعایت فاصله‌ی آن با موها، عدم مصرف زیاد قهوه و الکل، غذاهای کنسروی، سوسیس، کالباس و بالاخره استفاده‌ی زیاد از هوای آزاد.

تعداد بازدید : 1894

نظرات

مریم طلایی پور

6 سال و 6 ماه و 4 روز پیش

فقط میتونم بگم بهترین دکتر هستن ایشون ... من طب سوزنی برای ریزش موهام رفته بودم که در عرض یک ماه دوباره موهام پرپشت و عالی شد .. باتشکر

ثبت نظر

ارسال