شماره ۱۰۷۵

درگیری مری در اسکلرودرمی موضعی (مورفه‌آ)

پزشکی امروز

مورفه‌آ‌(Morphea) شکلی از اسکلرودرمی است که به‌صورت موضعی روی پوست وجود دارد، در‌حالی‌که بیماران مبتلا به اسکلروز سیستمیک هم به‌صورت جلدی و هم احشای داخلی با بیماری درگیر هستند. در بیشتر بررسی‌ها نشان‌داده شده‌است که صرف‌نظر از زیرگروه، بیماری سیستمیک کمی در بیماران مبتلا به مورفه‌آ وجود دارد یا اصلاً این بیماری در‌آنها وجود ندارد.

درسال‌1994، محققان بررسی سیستماتیکی روی ۷۶ بیمار مبتلا به مورفه‌آ انجام‌دادند و دریافتند که ۱۶ تَن از این بیماران دارای درگیری احشای داخلی خفیف و معمولاً بدون‌علامت هستند، از‌جمله اختلال خفیف در فونکسیون مری. از آن زمان، بسیاری از محققان ارزیابی کامل مری را توصیه نکرده‌اند، اما هیچ بررسی روی این موضوع انجام نشده‌است.

محققان در یک بررسی مشاهده‌ای آینده‌نگر که روی ۸۷ ‌بیمار مبتلا به اسکلروز سیستمیک (۵۶ تَن) و مورفه‌آ (۳۱ تَن) انجام دادند، این بیماران را در ارتباط با بیماری مری و با‌توجه به تاریخچه و با اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی، مانومتری و نظارت ۲۴‌ساعته PH مورد بررسی قرار‌دادند. آنها به‌طور منظم اختلالات حرکتی مری را در بیمارانی‌که مبتلا به اسکلروز سیستمیک بودند مشاهده‌کردند اما تنها چهار بیمار مبتلا به مورفه‌آ با سوء‌هاضمه(Dyspepsia) و تنها دو بیمار با ریفلاکس غیر‌طبیعی یافته شد. هیچ ناهنجاری در مانومتری و یا نظارت ۲۴ ‌ساعته PH مشخص نشد.

Ref: BMC Gastroentrol 2015

 

تعداد بازدید : 1725

ثبت نظر

ارسال