شماره ۱۰۷۱

لیفت صورت، گردن و دکولته توسط هایفو (۲)

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست، زیبائی و لیزر

۵ـ درمان توسط لیزر:

همانگونه که در بالا نیز تأکید خاص‌شد، با‌توجه به ویژگی‌های آناتومیک پوست‌گردن و دکولته و آمادگی این مناطق به ایجاد کلوئید، اسکار، بدرنگی و لک ناشی‌از درمان‌های تهاجمی، اولین اصل مهم برای پزشکی که تصمیم به انجام هراقدام زیبایی یا درمانی در این دومنطقه را دارد، دارا‌بودن دقت‌بالا و تجربه‌ی کافی می‌باشد.

الف‌ـ ‌درمان اختلالات عروقی توسط لیزر:

برای درمان عوارض یاد‌شده توسط لیزر، می‌توان از لیزر ‌KTP،با طول موج ۵۳۲ نانومتر و همچنین از لیزرهایی با طول‌موج کوتاه، همچون ‌IPL و یا PDL استفاده نمود.

استفاده از لیزر‌KTP، برای درمان لکه‌های کمتر از قطر ۱۰میلیمتر مؤثر بوده و لکه‌های با قطری بالاتر از ۱۰میلیمتر به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارند.

و همانگونه که بارها نیز در‌این نوشته اشاره‌شد، برای پرهیز از ایجاد بد زخمی، اسکار، کلوئید و یا بد‌رنگی، باید پارامترهای هر لیزر با‌دقت فراوان و با حداقل شدت به‌کار گرفته شود.

ب: درمان لکه‌ها و تیر‌گی پوست‌گردن و  دکولته توسط لیزر:

برای رفع این معضل ایجاد شده در گردن، به‌طور عمده از همان لیزرهای یادشده در فوق استفاده می‌گردد. فقط با ایجاد تغییراتی در پارامترها، هم از عوارض لیزر در چنین منطقه‌ی حساسی جلوگیری خواهد‌شد و هم اثربخشی مطلوب و رضایتمندی بیمار را به‌همراه خواهد‌ داشت.

به‌کارگیری طول‌موج‌های مختلف بیش‌از ۱۰۰۰‌نانومتر که دارای بیشترین اثر حرارتی و کمترین مقدار جذب توسط پوست‌گردن هستند، می‌توانند بیشترین جذب را توسط رنگدانه‌ها داشته باشند.

لیزر QSwich را باید در‌این منطقه‌ی حساس، با طول‌موج: ۱۰۶۴و لیزر Nd-yag را باید با طول‌موج: ۱۰۶۴ به‌کار‌گرفت که به‌رغم تجمع حرارت زیاد، نتواند سوختگی و ایجاد زخم نماید.

در انتخاب بعدی، می‌توان لیزر Rubis با طول‌موج: ۶۹۴ نانومتر و نیز لیزر Alexendrite با طول‌موج‌: ۷۵۵ نانومتر را به‌کار گرفت.

درمان لکه‌ها و کراتوز‌ها و لنتیگوها توسط این لیزر، بهترین نتیجه را به‌دست می‌دهد و هر‌چه قطر ضایعه کوچکتر باشد، اثربخشی لیزر بیشتر خواهد بود.

ج‌ـ لیزرهای غیر‌تهاجمی: برای درمان افتادگی و شلی گردن توسط لیزر، باید از طول موج هایی استفاده نمود که طیف نورشان در محدوده‌ی نور«مادون قرمز» باشد.

در‌این ‌محدوده همانگونه که بارها به این مهم اشاره شده‌است، به لحاظ بلندی طول‌موج در‌این محدوده، امواج ساطع‌شده از لیزر دارای کمترین اثر حرارتی بوده و با حداقل جذب توسط بافت‌گردن، مقدار عمده‌ی آن از بدن خارج می‌گردد.

بنابرایـن، به‌کارگیری لیــزر Nd-YAG با طول‌موج ۱۰۶۴ و یا KTP و همچنین Alexandrite در زمره‌ی همین لیزرهای غیر‌تهاجمی (Non-Ablative) می‌باشند که با کمترین عارضه برای درمان شلی و افتادگی پوست‌گردن می‌توان به‌کارگرفت.

برای گرفتن نتیجه‌ای مطلوب در رفع افتادگی و شلی پوست گردن، نیاز به چندین جلسه‌ی  درمانی می‌باشد.

دـ لیزرهای تهاجمی (Albative): این لیزرها را نیز می‌توان در درمان افتادگی و شلی‌گردن به‌کار‌گرفت. این نوع از لیزرها در بازار، به‌نام‌ لیزرهای CO2 و لیزر Erbium-YAG  با طول‌موج‌2940‌نانومتر وجود دارند که در ابتدا برای درمان لکه‌های پوستی، همچون کراتوزها و دیسکراتوزهای غیر‌سرطانی و لنتیگوها به‌کار‌گرفته می‌شوند.

در‌حال‌حاضر این نوع از لیزرهای تهاجمی، مناسب‌ترین نتیجه را به‌دست می‌دهند و تنها مشکل آنها خطر ایجاد اسکار و کلوئید است که با تسلط یک پزشک مجرب، بروز این خطر نیز به حداقل خواهد رسید و با‌توجه به ماهیت طول‌موج این لیزرها که به‌راحتی از لایه‌ی اپیدرم عبورنموده و در لایه‌ی درم، باعث فشردگی و قوام بافت مخاطی می‌گردند، در‌صورت رعایت کلیه‌ی اصول و جلوگیری از عوارض احتمالی، اثر مطلوبی در ایجاد سفتی و قوام پوست‌گردن خواهند گذاشت. ایجاد یک پر‌رنگی (هیپرپیگمانتاسیون) و قرمزی (اریتم) پس‌از درمان با این نوع لیزرهای تهاجمی، به‌کرّات مشاهده می‌شود که درطی چند روز محو می‌گردد. ولی باید بسیار با احتیاط و تسلط کامل این نوع لیزر را به‌کار گرفت تا باعث ایجاد کلوئید و اسکار پس‌از درمان با لیزر نشود.

هـ ـ لیزرهای فراکشنال:

همانگونه که بارها در‌طی نوشته‌های متعدد به این پدیده‌‌ی نوین در عرصه‌ی لیزرها اشاره‌شده، ولی باز هم ضرورت دارد دراین‌بحث نیز اشاره‌ی اجمالی به لیزر فراکشنال در جوانسازی پوست‌صورت و گردن و دکولته انجام‌پذیرد:

این لیزر با سالم نگهداشتن نقاطی از پوست، باعث ترمیم سریع پوست شده و با نفوذ تشعشعات خود به ناحیه‌ی درم، باعث ایجاد کلاژنوز و جوانسازی پوست می‌گردد.

در همان ساعات اولیه‌ی درمان با این لیزر، کلاژن موجود در درم، آغاز به فعالیت نموده و با تحریک تولید کلاژن‌ها و الاستین‌های جوان، ابتدا موجب ایجاد قرمزی و اریتم پوست‌شده و در‌پی‌گذشت حداقل یک هفته، قوام و کشیدگی پوست را باعث می‌گردد.

۶ـ‌LED: یا درمان شلی و افتادگی پوست و نیز محو لکه‌ها و تیر‌گی‌های گردن، از‌طریق تابش نور چندرنگی یا پلی‌کروماتیک با طیف‌های نوری از سبز تا قرمز که در‌طی چند جلسه تابش آن به گردن، در زمره‌ی اقدامات مؤثر و پیشرفته‌ای است که با کمترین عارضه برای جوانسازی پوست گردن و محو لکه‌ها و بدرنگی‌ها استفاده شده و نتایج آن نیز معنی‌دار و مطلوب می‌باشد.


تعداد بازدید : 931

ثبت نظر

ارسال