شماره ۱۰۷۰

لیفت صورت، گردن و دکولته توسط هایفو

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست، زیبائی و لیزر

لیفت‌گردن، غبغب و دکولته توسط هایفو(HIFU):

از نخستین نقاطی که نشانه‌های اولیه‌ی گذشت‌زمان و سالمندی در‌صورت ظاهر می‌شود، ناحیه‌ی پلک تحتانی و زیر‌چشم می‌باشد.

پلک تحتانی، به لحاظ دارا‌بودن نازک‌ترین ضخامت پوست در بدن، اولین نشانه‌های سالخوردگی را نشان‌داده و نسبت به گذشت عمر، استرس، سیگار، آفتاب، بدخوابی و بی‌خوابی، بیماری و‌... به‌شدت حساس بوده و پوست این ناحیه، در واکنش به این عوامل دچار  چین‌و‌چروک‌های ظریف، ضخامت و تیر‌گی پوست می‌گردد. این تغییرات ایجاد‌شده در زیرچشم‌ها باعث می‌شود که چهره‌ی فرد سالخورده، خسته و فرتوت نشان‌داده شود و بیهوده نیست که گریمورها برای پیر نشان‌دادن چهره‌ی بازیگران، در نخستین گام اقدام به تیره‌کردن و ضخیم‌نمودن پلک تحتانی آنان می‌کنند.

پس‌از ظهور نخستین نشانه‌های سالمندی در زیر‌چشم‌ها و سپس در کل صورت، محل بعدی که سالخوردگی و گذشت زمان خود را به‌وضوح عیان می‌سازد، گردن (در هردو جنس زن و مرد) و دکولته (به‌طورعمده نزد زنان) می‌باشد.

اگر نشانه‌های سالمندی در چشم‌ها و صورت از دهه‌ی چهارم زندگی آغاز می‌گردد، نشانه‌های ضخامت، شل‌شدن، افتادگی، غبغب و پیرشدن گردن و دکولته، از دهه‌ی پنجم زندگی نمایان گشته و باگذشت‌زمان نشانه‌های یاد‌شده با عمیق‌شدن چین‌و‌چروک‌ها، آتروفیه‌شدن، پتوز و افتادگی عضلات، بروز غبغب و نیز در‌پی آن لکه‌های بدرنگ و تیره در‌صورت و دکولته (کراتوزهای سنی و آفتابی)، بیش‌از‌پیش خود را نشان‌می‌دهند که سالمندی فرد را بیش‌از‌پیش و در شکلی نازیبا و ناخوشایند به نمایش می‌گذارند و دقیقاً از همین دست است که گفته می‌شود: مشکل عمده‌ی زیبایی نزد خانم‌های پنجاه‌ساله، معضل‌«دکولته» می‌باشد.

در تحقیق انجام‌گرفته درمیان خانم‌های مراجعه‌کننده به کلینیک‌های زیبائی در فرانسه، 40‌درصد از زنان، از افتادگی و پیری‌گردن و به‌ویژه دکولته‌ی خود ناراضی بودند.

ویژگی‌های آناتومیک نواحی گردن و دکولته:

ویژ‌گی لایه‌های پوست‌گردن، این منطقه را از دیگر جاهای بدن کاملاً متمایز می‌سازد:

فقدان فولیکول‌های مو و غدد سباسه و نازک‌بودن لایه‌های مختلف پوست به‌ویژه لایه‌ی درم، باعث گشته که این منطقه به یکی‌از مناطق بسیار حساس و ضربه‌پذیر در جراحی‌ها، اقدامات زیبایی (همچون: لیزر، پیلینگ و...) و نیز در تصادفات تبدیل گردد.

بیشترین محل وقوع اسکار، کلوئید، محل بخیه، بدرنگی و پررنگی در‌اثر خطای لیزر و یا پیلینگ در منطقه‌ی‌گردن بوده و پزشک قبل‌از هر‌اقدام درمانی، جراحی و یا زیبایی، باید کاملاً آگاه به بافت حسـاس و بــدزخم (Keloid former) گردن بوده و با احتیاط و تسلط کامل به فرد و نیز اقدامی که در‌نظر دارد در‌این منطقه انجام دهد، کار را آغاز نماید.

به‌طوری‌که برای جوانسازی این دو ناحیه، به‌‌هیچ‌‌رو نمی‌توان از اقدامات تهاجمی همچون لیزرهای Ablative و پیلینگ که برای صورت به‌کار گرفته می‌شود، استفاده نمود. چرا‌که گردن و دکولته، دو محلی هستند که باتوجه ویژ‌گی‌های ذکر‌شده‌، اسکار و کلوئید و بدرنگی به‌کرّات وقوع پیداکرده و به این زودی‌ها نیز بهبودی حاصل نمی‌گردد.

جوانسازی‌گردن، غبغب و دکولته:

به‌لحاظ ویژ‌گی‌های حساس این سه‌منطقه در ایجاد لک، بدرنگی، کلوئید و اسکار، هر‌اقدام درمانی و جوانسازی باید از درجه‌ی اطمینان بالایی برخوردار باشد تا کمتر عارضه و نشانه‌ای دراین منطقه ایجاد نماید.

بنابراین، قبل‌از پرداختن به لیفتینگ این ناحیه از بدن توسط هایفو (HIFU)، کاملاً ضروری است تا به روش‌هایی که از قبل تاکنون برای جوانسازی‌گردن، غبغب و دکولته به‌کار‌گرفته می‌شود (روش‌های تهاجمی و غیر تهاجمی)، نگاهی اجمالی بیاندازیم‌.

۱ـ پیلینگ:

برای جوانسازی پوست‌گردن، غبغب و دکولته، نباید از لیزرهای تهاجمی و پیلینگ عمیق و متوسط استفاده نمود. چرا‌که باتوجه با بافت نازک و فاقد عناصر لازم برای ترمیم، التهابات ناشی‌از پیلینگ ممکن‌است در‌این مناطق عوارضی همچون تیر‌گی‌های وسیع، لک، بدرنگی و حتی اکارپس از پیلینگ را ایجاد‌نماید که طبیعتاً به درمان نیز به‌سختی و با تأخیر پاسخ می‌دهد.

باید دقت‌کرد که در‌صورت تمایل به پیلینگ، فقط باید از مواد اسیدهای بسیار ضعیف و حداکثر از AHA پنج درصد استفاده نمود.

۲ـ جراحی:

در هنگام انجام به‌هراقدام جراحی به‌منظور جوانسازی گردن، غبغب و دکولته و یا دیگر به جراحی‌های ضروری، پزشک جراح باید به بروز کلوئید و اسکار بعد‌از عمل دراین مناطق‌ کاملاً آگاه و حساس باشد. کمتر اقدام جراحی دراین مناطق حساس را می‌توان یاد‌کرد که اثر، اسکار یا کلوئیدی به‌جا نگذاشته و نارضایتی بیمار را باعث نگردد. پس دقتی دوصدچندان در‌این دومنطقه را نیاز است. به‌جا‌ماندن خط بخیه و مقاومت این مناطق به درمان‌هایی همچون لیزر، پیلینگ و...، پزشک جراح را باید کاملاً هوشیار سازد که اقدام به جراحی در‌این سه منطقه، ممکن‌است با عوارضی همراه باشد که بهداشت روانی فرد را تا مدت‌های طولانی، به مخاطره بیاندازد.

۳ـ بوتاکس:

برای محو‌نمودن چروک‌های افقی گردن، تزریق بوتاکس پیشنهاد نخست است. که آن هم به‌تجربه و دقت بالای پزشک نیاز دارد که با تزریق بوتاکس، فرد را به اختلال تنفسی و یا افتادگی غیر‌ارادی گردن به عقب و بخصوص به‌هنگام رانندگی دچار نسازد.

۴ـ فریز یا کرایوتراپی:

همانگونه که اشاره‌شد، درمان کک‌مک و لکه‌های قهوه‌ای کم‌رنگ و پر‌رنگ ایجاد‌شده روی نواحی گردن و دکولته که توسط تابش آفتاب‌(Solar keratosis) و یا دراثــر گـذشـت زمان و سالخوردگی (Senil keratosis) در مناطق یادشده، نخستین اقدام درمانی، انجام کرایوتراپی یا فریز می‌باشد.

گاز ازت، به لحاظ نفوذ بسیار اندک‌اش به‌ لایه‌های پوست، ممکن‌است اگر توسط پزشک مجرب انجام‌پذیرد، اغلب کک‌مک‌ها، لکه‌ها و بدرنگی‌ها را محو و درمان نماید.

 

تعداد بازدید : 846

ثبت نظر

ارسال