شماره ۱۰۶۵

نیتریک‌ اکساید و پیشگیری‌از آکنه التهابی

دکتر حمیدرضا عابدیان - پوست

نیتریک‌ اکساید و  پیشگیری‌از آکنه التهابی

آزاد‌شدن نیتریک‌اکساید درطی زمان (تدریجی)، ممکن‌است راهی جدید برای درمان و پیشگیری از آکنه از‌طریق نانوتکنولوژی باشد. نانوذرات در درمان آکنه‌های ناشی‌از  propionibacterium، با کشتن این باکتری‌ها گرم مثبت (+G) مربوط به آکنه، مؤثر بوده‌اند و حتی مهمتر از آن؛ آسیبی که به ضایعات بزرگ و دردناک همراه با آکنه‌های التهابی منجر می‌شود را مهار‌کردند.

التهاب، به‌واقع نیروی محرکه‌ی تمامی انواع آکنه است. در‌این روش، بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک یک راه مؤثر برای کشتن باکتری محرک آکنه فراهم‌گردیده و نشان‌داده شده که نیتریک‌اکساید، مسیرهای تازه تشخیص‌داده شده‌ای که مرکز تشکیل جوش (Pimple) هستند و حتی قبل‌از دیده‌شدن آکنه در پوست حضور دارند را مهارمی‌کند.

در‌حالی‌که بدن نیتریک‌اکساید را برای مصارف مختلفی می‌سازد، تأثیر آن همانند اثرات ضد‌التهابی کوتاه‌مدت است. از آنجا که نیتریک‌اکساید به‌سرعت با محیط خود هم‌کنش‌(Interacts) انجام می‌دهد و فقط برای چند ثانیه فعال است، یافتن راهی که نیتریک‌اکساید را طی زمان آزاد کند تا به شکل مؤثری استفاده شود بسیار مهم است.

با استفاده از یک نانوتکنولوژی مناسب که قادر به تولید و آزادسازی نیتریک اکساید طی زمان (over time)  باشد‌، محققان مکانیسم‌هایی را که توسط آن نانوذرات بتوانند راه جدیدی برای رویارویی با آکنه که یکی‌از رایج‌ترین بیماری‌های پوستی است و سالانه بین ۴۰تا‌ ۵۰ میلیون انسان را درگیر می‌کند فراهم‌کنند، جستجو کردند.  

آکنه به‌خاطر پاسخ نامناسب سیستم ایمنی به عوامل مختلف، شامل باکتری‌های روی پوست مانندP.‌acnes ایجاد‌می‌شود و  Inflammasome عامل فعال‌سازی فرایند التهابی در آکنه است.

بسیاری از داروهای فعلی فقط بر یک یا دو بخش از این فرایند تمرکز می‌کنند و با کشتن باکتری و مسدود‌کردن اجزای چندگانه‌ی  Inflammasome‌، این روش می‌تواند به گزینه‌های درمانی بهتری برای افراد مبتلا به آکنه و احتمالاً درمانی برای سایر وضعیت‌های التهابی پوست بیانجامد.

 

تعداد بازدید : 993

ثبت نظر

ارسال