شماره ۱۰۵۰

حفاظت پوست با عصاره ‌شیرین‌بیان

دکتر حمیدرضا عابدیان - پوست

حفاظت پوست با  عصاره ‌شیرین‌بیان

پوست به‌طور مداوم در معرض چالش‌های مختلف است و اغلب توسط عوامل استرس‌زای محیطی، مانند امواج فرابنفش‌(U.V) و موادشیمیایی آسیب می‌بیند. برای مقابله با امواج فرابنفش، سلول‌های مختلف پوست، سیستم دفاع آنتی‌اکسیدانی و محافظت‌کننده‌ی پیچیده‌ای را تکامل داده‌اند.

تحقیقات جدید که اخیراً در مجله (Experimental Dermatology) منتشر شده‌است، داروی گیاهی جدیدی را که محافظت‌کننده‌ی پوست در برابر اثرات مضر اشعه‌ی فرابنفش است، معرفی می‌کند.

محقـقان آلمانـی ‌مـی‌گوینـد: «ما دریافتیم که آنتی‌اکسیدان فعال «لیکوکالکون‌آ» (Licochalcone A) که جزء اصلی عصاره‌ی ریشه‌ی گیاه شیرین‌بیان (شیرین‌بیان چینی) است، قادر به محافظت از پوست در‌برابر آسیب ناشی‌از تابش امواج فرابنفش ازطریق تقویت سیستم دفاعی خود پوست است. بنابراین عصاره‌ی گیاهان با مشخصات شرح داده شده، قادر به ارائه‌ی سپر‌محافظتی دربرابر آفتاب بوده و می‌رود که اثر حفاظت‌کننده‌ی آن از کرم‌های ضدآفتاب پیشی‌گیرد و در واقع عملکرد فراتری از کرم‌های ضدآفتاب در حفاظت ازپوست در مقابل امواج مضر آفتاب دارد».

به‌منظور ارزیابی اثرات لیکوکالکون‌آی فعال مشتق‌شده از گیاه در کشت سلولی، محققان سلول‌های پوست انسان را جدا‌نموده و آن‌ها را با نور شبیه‌سازی شده‌ی خورشیدی که قرار‌گرفتن در‌معرض نور‌خورشید را تقلید می‌کرد، مورد تابش قرار‌دادند. آن‌ها نشان دادند که سلول‌های پوستی که در‌معرض لیکوکالکون‌آ بودند، میزان بیشتری مولکول آنتی‌اکسیدان «خود محافظ» تولید کردند. در‌نتیجه، به‌طور قابل‌توجهی رادیکال‌های مضر کمتری در سلول‌های پوست انسان درمان شده با لیکوکالکون‌آ تشخیص داده شد. علاوه‌بر‌این، آن‌ها مطالعه‌ای با شرکت داوطلبان سالم ترتیب دادند که نشان می‌داد استفاده از لوسیون حاوی عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین‌بیان غنی از لیکوکالکون‌آ روی سطح داخلی ساعد، به‌مدت دو هفته پوست را از آسیب ناشی‌از تابش امواج فرابنفش محافظت می‌کند.

این یافته‌ها نشان‌می‌دهد که سیستم دفاعی خود پوست را می‌توان با استفاده از عصاره‌ی شیرین‌بیان تحریک نمود. در‌نتیجه ممکن‌است این رویکرد با استفاده همزمان از فیلترکننده‌های امواج فرابنفش، نه‌تنها حفاظت عالی فیزیکی در‌برابر نور‌آفتاب، بلکه حفاظت بیولوژیکی نیز فراهم کند. محققان چنین نتیجه‌گیری می‌کنند که:«حتی با بهترین سیستم‌های فیلتر ضدآفتاب (+SPF50) دو درصد امواج فرابنفش می‌توانند به پوست رسیده و باعث آسیب گردند. ما امیدواریم مطالعه‌ی ما، برای بهبود کارایی کرم‌های ضد‌آفتاب در محافظت از مضرات قرار‌گیری در‌معرض نورخورشید، کمک‌کننده  باشد».

تعداد بازدید : 1609

ثبت نظر

ارسال