شماره ۱۰۳۷

پیشگیری از عوارض بارداری در بیماران مبتلا به لوپوس

پزشکی امروز

ترکیب داروی ضدمالاریا ممکن‌است در کمک به پیشگیری‌از عوارض بارداری در زنان مبتلا به لوپوس و اختلال وابسته به آن، سندرم آنتی‌فسفولیپید مفید باشد. محققان دانشکده پزشکی ییل (Yale School of Medicine) در مطالعه‌ی جدید چاپ شده در مجله آمریکایی ایمونولوژی تولید مثل (Reproductive Immunology) به این موضوع پی‌برده‌اند.

آنتی بادی‌هایی در گردش خون به نام آنتی‌بادی‌های آنتی‌فسفولیپید معمولاً توسط بدن برای تشخیص و حمله به باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها تولید می‌شوند. بااین‌حال، در بیماران مبتلا به لوپوس و یا سندرم آنتی‌فسفولیپید، این آنتی‌بادی‌ها پروتئین خود بدن را شناسایی و به آن حمله می‌کنند، زنان را درمعرض خطر بالای سقط‌جنین مکرر و عوارض دوره‌ی آخر بارداری، مانند پره‌اکلامپسی قرار‌می‌دهند.

بیماران مبتلا به لوپوس یا سندرم آنتی‌فسفولیپید اغلب با هیدروکسی‌کلروکین (داروی ضدمالاریا). درمان می‌شوند. درحالی‌که این دارو می‌تواند در دوران بارداری بدون‌خطر همچنان استفاده شود، مشخص نیست که آیا در پیشگیری از عوارض بارداری در زنان مبتلا به لوپوس و یا سندرم آنتی‌فسفولیپید مفید است یا خیر.

دراین مطالعه جدید، مؤلف ارشد ویکی‌ام.آبراهامز، استادیار دپارتمان زنان، مامایی و باروری در دانشگاه ییل و نویسنده‌ی اول مقاله کارولین آلبرت بررسی کردند که آیا این دارو می‌تواند سندرم آنتی فسفولیپید بارداری را درمان کند.

آبراهامز و آلبرت برای سنجش اثرات زیان‌بار آنتی‌بادی‌های آنتی‌فسفولیپید بر عملکرد سلول تروفوبلاست جفتی انسان از یک  سیستم آزمایشگاهی استفاده کردند.

آبراهامز گفت:«دریافتیم که هیدروکسی‌کلروکین برخی‌از اثرات زیان‌بار آنتی‌بادی آنتی‌فسفولیپید بر عملکرد سلول جفتی انسان را به به‌طورکامل ولی تاحدی معکوس کرد. بنابراین شاید نوعی از درمان ترکیبی که شامل هیدروکسی ‌کلروکین می‌شود، برای بیماران باردار مبتلا به لوپوس و یا سندرم آنتی‌فسفولیپید مفید باشد».

American Journal of Reproductive Immunology Jan.2015

 

 

تعداد بازدید : 829

ثبت نظر

ارسال