شماره ۱۰۱۴

سلولیت و درمان آن

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست

سلولیت و درمان آن

تعریف سلولیت:
درسال1922، دو پزشک فرانسوی، تعریف نسبتاً جامع و علمی از سلولیت ارائه دادند:
«دراثر تخریب بافت مزانشیم و جذب آب میان بافتی به درون بافت تخریب‌شده، سلولیت ایجاد می‌گردد».
علل ایجاد سلولیت:
ضروری است قبل‌از پرداختن به ایجاد سلولیت و چاقی در بدن، به عنصر و پایه‌ی اصلی شکل‌گیری و ایجاد سلولیت، نگاهی اجمالی و گذرا بیاندازیم:
چربی‌ها،3٪ توده‌ی‌بدنی مرد را تشکیل داده و در زنان 15٪ بدن آنان را چربی تشکیل می‌دهد.
چربی‌ها درتمامی بافت‌ها، اعضا، عروق، ماهیچه‌ها و... وجود داشته که 50٪ این چربی‌ در ناحیه‌ی زیر پــوست یـــــا Subcutanous تجمع کرده‌اند.
باتوجه به این مهم که 50٪ چربی ‌بدن در زیر پوست تجمع کرده‌است، علل و چرائی ایجاد سلولیت در اندام‌ها، به‌خوبی قابل‌درک می‌باشد.
باتوجه به اینکه بروز سلولیت و چاقی، به‌ویژه در زنان، تهدیدی جدی برای حفظ زیبائی و طراوت اندام تلقی می‌شود و این توجه و اهمیت، باعث گشته که پژوهش‌ها و تحقیقات انبوهی درباره‌ی اتیولوژی و یا ایجاد سلولیت و چاقی در اندام‌ها صورت پذیرد.
درطی چند دهه‌ی گذشته، این بررسی‌های انبوه نهایتاً سه تئوری را درباره‌ی علل ایجاد سلولیت در اندام‌ها مطرح نموده است:
1ـ درصورتی‌که لایه‌ی داخلی سلول (ماتریکس)، دچار ادم شده و هیدروفیلیای درون سلول متورم و ادماتوگردد، سلول متورم، حجیم و نامنظم شده که تابلوی ظاهری وکلینیکی آن، به شکل سلولیت اندام می‌باشد.
2ـ تئوری دوم بر این اصل تأکید می‌نماید که در‌صورتی‌که اختلالی در روند سیرکولاسیون رگ‌ها و دیگر ارگانل‌های سلول ایجاد شود، این اختلال درمیکروسیرکولاسیون درسلول، باعث افت تبادلات سلولی و افزایش نفوذپذیری مواد از درون سلول به فضای میان بافتی گشته و نهایتاً به تورم، ادم و ناهمواری و نامنظمی سلول (سلولیت) می‌انجامد.
3ـ تئوری سوم، بر تفاوتهای آناتومیک اندام‌ها دردوجنس زن و مرد تأکید می‌نماید ومعتقد است که اندام‌های جنس زن، لایه‌ها و بافت‌های چربی بیشتری نسبت به مرد دارد (15٪ وزن چربی در زنان درمقایسه با 3٪ وزن درمردان).
به‌علت تغییرات هورمونی فراوان که درطی عمر آندوکرین یک زن برایش رخ می‌دهد، ازآنجا‌که محل و انبار این هورمون‌ها در بافت‌ چربی است، بنابراین باتجمع چربی در اندام‌های زن، ادم، تورم، چاقی و سلولیت را در اندام‌های جنس مؤنث، بیشتر شاهد می‌باشیم.
جالب اینکه به‌علت تقاضای روبه افزایش درمان چاقی و سلولیت در بازار زیبایی اکثر کشورهای جهان کمپانی‌ها ومؤسسات بین‌المللی که درحوزه‌ی پوست و زیبایی فعالیت می‌کنند، سهم بالایی از پژوهش‌ها و تحقیقات در این زمینه را به خود اختصاص داده‌اند.
در همین ارتباط، درحال حاضر تئوری که درکشورهای آنگلوساکسون غالب شده براین مطلب تأکید دارد که: علت ایجاد سلولیت دراندام‌ها، ناشی از افزایش چربی در بدن می‌داند.
با دیدگاه هر تئوری، به هنگام ایجاد سلولیت، تغییرات زیر در سلول به‌وجود می‌آید:
ـ اتصالات فیبروبلاست‌ها در سلول سست گشته و استحکام دیواره‌های درون سلولی ازبین می‌رود.
ـ کاهش تعداد فیبروبلاست‌ها در سلول.
ـ کاهش کلاژن و الاستین‌ها.
ـ کاهش قدرت اسموز سلولی و افزایش نفوذپذیری مواد و عناصر از درون سلول به فضای بین‌سلولی.
 علائم کلینیکی سلولیت:
ـ پوست ناهموار و پرتقالی، ناهموار شبــیه پنیــــرهای حفره‌دار می‌گردد.
ـ طراوت و شادابی پوست، جایش را به کدر و کهنه‌شدن پوست می‌دهد.
ـ در لمس، پوست شل، سست و ناهموار احساس می‌شود.
ـ ورم وادم به شکل نامنظم با دست لمس شده و گرمی آن نیز کاهش یافته است.
اتیولوژی ایــجاد سلولیـت و چاقی درزنان:
باتوجه به این واقعیت که بدن زنان، حدود 5 برابر بیش‌از مردان دارای بافت چربی می‌باشد، محققان دیگر عوامل زیر را که عمدتاً به جنس زنان نیز مرتبط می‌باشد در ایجاد سلولیــت و چــاقی زنـــان، مؤثر می‌دانند.
ـ وجود هورمون استروژن در زن، با‌توجه به جریان متابولیسم آن، هرچه میزان سرمی آن درخون افزایش داشته باشد، باعث افزایش چربی در بدن می‌شود.
ـ مرحله‌ی پس‌از بلوغ و فعال‌شدن هورمون‌های رشد در دختران، این افزایش وزن بدن و سلولیت را باعث می‌گردد.
ـ در دوران بارداری
ـ در مقطع یائسگی
ـ استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری ازجمله عواملی است که در ایجاد سلولیت و چاقی زنان نقش مهمی را ایفا می‌نمایند.
رتبه‌بندی سلولیت:
گریدصفر: هیچ علامت و عارضه‌یی روی پوست ایجاد نشده و پوست با طـراوت، کشیـــده و سفت می‌باشد.
گرید یک: پوست دراین مرحله کمی شل به‌نظر آمده  و ناهمواری و سستی پوست را با فشاردادن و یا منقبض‌کردن عضلات می‌توان مشاهده نمود.
گرید دو: درایستادن و بدون لمس، پوست مات، ناهموار و پوست پرتقالی به‌نظرمی‌رسد.
گرید سه: تمامی علائم گرید دو را به اضافه مناطق فرو رفته و برجسته و گره‌ها و ندول‌ها را در منطقه می‌توان مشاهده نمود.
گرید چهار: مات و کدر‌بودن پوست همراه با ناهموار‌بودن شدید پوست و وجود گره‌ها و ندول‌های درشت زیر پوستی، به‌راحتی و بدون لمس می‌توان مشاهده نمود. درلمس نیز، منطقه‌ی دردناک، حساس وبا لمس ندول‌ها درد افزایش می‌یابد.
حال با این نگاه گذرا به مقوله‌ی «چاقی وسلولیت» می‌توان به یکی از اقدامات مؤثری که اخیراً توانسته اثر چشم‌گیری درکاهش محسوس سلولیت و محو چاقی ایفا نماید، اشاره می‌نمائیم:
اولتراسوند:
دستگاه اولتراسوند از امواج کم توان و ازنظر طول موج نزدیک و هم خانــواده‌ی امــواج صوت تشکیل می‌گردد.
حاصل سال‌ها پژوهش‌و تحقیق منجر به ایجاد دستگاه اولتراسوند گردید که به لحاظ ویژ‌گی بدون مخاطره‌اش درحوزه‌های مختلف پزشکی و زیبایی، به‌شکل وسیعی مورد استفاده قرارگرفته است.
در زنان باردار، به‌نام سونوگرافی، برای تشخیص سن جنین و بررسی بیماری‌های ژنتیکی قبل از تولد نوزاد و نیز توسط کاردیولوژیست‌ها توسط اکوکاردیوگرافی که آن هم نوعی از اشعه‌ی اولتراسوند می‌باشد، برای بررسی دریچه‌ها و بیماری‌های احتمالی قلب مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
در اورولوژی، برای شکستن سنگ‌های مجاری ادراری و ... به کارگرفته می‌شود.
درحوزه‌ی زیبایی اندام، به‌عنوان یک نوآوری دردرمان قطعی چاقی و سلولیت اندام‌ها ، بدون نیاز به عمل جراحی و لیپوساکشن مطرح شده است.

امـواج اولتراسـوند بیوفیزیک چه ویژ‌گی‌هایی را دارا می‌باشند؟

اولتراسوند، امواجی با طول موج بلند بوده که از طیف 20Hz آغاز‌ شده و تاطول موج KHz 16‌تا‌30 ادامه می‌یابد.
درسال1956،توسط یک مهندس انگلیسی به‌نام روژه‌رنیه، ویژ‌گی‌های امواج اولتراسونیک در ایجاد حرارت به‌وجودآوردن حباب‌های میکرونی، کشف گردید.
این امواج بی‌خطر، پس‌از ورود به بدن، بدون ایجاد هیچ عارضه و آسیبی برای انسان (به لحاظ بلندبودن طول موج‌شان) از بدن خارج می‌‌گردند و به‌علت اینکه هیچ‌ عارضــه‌یی برای بیـــولوژی و حیات سلول ایجاد نمی‌کند، بـــه آن «اولتراسوند بیوفـــیزیک» اطلاق می‌نمایند.
ضروری است برای درک بهتر مکانیسم تأثیر اولتراسوند دربدن، به‌ نکاتی که قبلاً هم به‌کرات درمورد ویژگی‌های فیزیک امواج اشاره شده، نظری اجمالی بیاندازیم:
1ـ هرچه طول‌موج کوتاه‌تر باشد، انرژی بیشتر و متراکم‌تری در طول‌موج ذخیره‌شده و به‌ تبع آن، برای موجود زنده، آسیب‌رسانی و مخاطرات بیشتری را به همراه خواهد داشت. با بلندتر و طولانی‌شدن طول موج، از انرژی متراکم آن کاسته‌شده، به‌طوری‌که درطول موجی بلند، هیــچ‌گونه عــــارضه و آسیبی نداشته، بـلکه بـرای موجود، اثرات مفید درمانی نیز خواهد داشت.
۲ـ ویــژ‌گی دوم، چگونــگی عبور امواج از بدن می‌باشد:
اشعه دارای طول موج کوتاه، از سلول عمدتاً عبورنکرده و اکثر انرژی آن، توسط سلول جذب می‌گردد.
باتوجه به ویژگی نخست، این جذب حداکثری طول‌موجی که حاوی انرژی و توان بالا توسط سلول، مخاطرات و حرارت و آسیب‌های جدی را در سلول‌ ایجاد‌نموده که اختلال و نهایتاً مرگ سلول را درپی خواهد داشت.
برعکس، اشعه‌یی که دارای طول‌موج بلندی باشد، کمترین جذب را توسط سلول داشته و بدون هیچگونه عارضه‌یی، به‌راحتی از بدن خارج می‌گردد.
مثال تشعشعات ماورای‌‌بنفش این دو ویژگی ‌را نمایان‌تر می‌سازد: اشعه‌ی ماورای‌بنفش، دارای کوتاه‌ترین طول‌موج و بیشترین انرژی متراکم بوده که درصورت امکان عبور از لایه‌ی اوزون وجذب توسط سلول، مرگ و نابودی سریع موجود زنده را درپی خواهد داشت و نقطه‌ی مقابل آن، تشعشعات اولتراسوند، که در دستگاه سونوگرافی، سنگ‌شکن و نیز کاویتاسیون (جهت کاهش چاقی و درمان سلولیت) مورد استفاده قرارمی‌گیرند، به‌علت اینکه دارای طول‌موجی بسیار بلند و طولانی می‌باشند، دارای کمترین انرژی و گرمایش بوده و نیز توسط سلول نیز جذب بسیار اندک و ناچیزی داشته وازبدن نیز بدون هیچ مخاطره‌یی عبور می‌نماید. به‌طوری‌که ازاین طول‌موج برای اقدامات تشخیصی جنین در زن باردار توسط دستگاه سونوگرافی استفاده شده و یا برای درمان سلولیت و چاقی، توسط دستگاهی به‌نام «کاویتاسیون» استفاده می‌گردد.
با این توضیح، مکانیسم تأثیر دستگاه اولتراسوند بیوفیزیک (کاویتیشن) در درمان چاقی و سلولیت‌های بدن بهتر مفهوم می‌گردد.

مکانیسم اولتراسوند در درمان سلولیت و چاقی اندام‌ها:

امواج اولتراسوند، با‌توجه به طول‌موج بلند و انرژی کم‌توانشان، به‌محض ورود به بدن در مایع ‌بین‌بافتی سلول‌های چربی، ایجاد حرارت کرده و باعث به‌وجود‌آمدن و بزرگ‌شدن مستمر حباب‌های میکرونی در مایع میان‌بافتی بین سلول‌های چربی می‌شوند.
این حباب‌های میکرونی توسط دستگاه «کاوی تیشن» افزایش حجم‌شان، مستمراً ادامه یافته به‌طوری‌که دیگر امکان افزایش حجم این حباب‌ها نبوده و در فضای بین‌سلول‌های چربی، منفجر می‌گردند.
انرژی حاصل از  انفجار این حباب‌ها، درمیان سلول‌های چربی، باعث پارگی غشای سلول چربی و ایجاد آسیب جدی به فعالیت‌های سلول چربی می‌شود. به‌طوری‌که سلول چربی، با پاره‌شدن دیواره‌اش غالب ارگانل‌هایش دچار وقفه‌ی‌ جدی شده و نهایتاً سلول چربی تجزیه و نابود می‌گردد.
عناصر سلول چربی نابوده شده همچون تری‌گلیسرید، توسط سیستم لنفاوی جذب‌شده و بدون ایجاد کوچکترین تغییری در بدن، نابود و دفع می‌گردند.
بررسی‌های پاراکلینیک متعدد، روشن ساخته است که درمان سلولیت و چربی در بدن توسط دستگاه اولتراسوند، هیچ‌گونه تغییر و یا افزایش چربی درخون و یا کبد را ایجاد نکرده است.
عمق نفوذ اولتراسوند (کاویتیشن) تا حداکثر10سانت می‌باشد که ممکن‌است به‌خوبی سلول‌های چربی و سلولیت را تحت‌تأثیر قراربدهد.
درمان سلولیت و چاقی توسط اولتراسوند کم‌توان (کاویتیشن) تقریباً برای تمامی نقاط بدن، همچون، چاقی، غبغب، دکولته، بازو‌ها، کتف‌ها، شکم، پهلوها، ران‌ها، کفل‌هاو باسن، ران‌ها و ساق‌پاها، اثرقاطع محسوس‌دارد.

اثربخشی:

پس‌از نخستین جلسه‌ی درمان توسط اولتراسوند (کاویتیشن)، کاهش سایز تا 3‌سانتی‌متر در منطقه‌ی مورد‌نظر مــی‌توان مــشاهده نمود.
افرادی‌که نمی‌توانند از اولتراسوند استفاده نمایند:
ـ بیماران قلب‌و‌عروق، مبتلا به ضعف‌ گردش‌خون در رگ‌ها.
ـ بیماران مبتلا به ترومبوفلبیت و ترومبوز.
ـ  بیماران تحت‌درمان با ضدانعقاد‌ها.
ـ بیماران دارای پیس‌میکر و دارای پروتز در بدن.
ـ زنان باردار.

 

تعداد بازدید : 2187

نظرات

فاطمه مرتضوی

9 سال و 5 ماه و 18 روز پیش

سلام و عرض خسته نباشید... من در ناحیه ران و باسن و بازو توده سلولیت دارم ...قیمت هر جلسه درمانی چقدر هست؟مرکز معتبر در شیراز کجاست؟ممنون

admin

9 سال و 5 ماه و 15 روز پیش

با سلام برای گرفتن قیمت می توانید از کلینیک به سیما (خصوصی)در تهران ۸۸۸۷۳۰۰۰ ویا بیمارستان زاری (دولتی)تهران تلفنی سوال بفرمایید. در شیراز نیز می توانید به بیمارستان نمازی - کلینیک تخصصی بیماری‌های پوست و مراقبت پوستی مراجعه فرمایید.

ثبت نظر

ارسال