شماره ۹۹۲

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۱)

دکتر علی وفائی - پوست

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۱)

یکی از نکات بسیار مهم در‌مورد شکاف‌های ذکر شده ابزاری است که برای ایجاد آنها مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. اگر این شکاف‌ها با‌تیغ ضخیم، عریض و به‌شکل مُدور ایجاد شود زخم ناشی‌از آن پس‌از جوش‌خوردن به‌شکل یک فرورفتگی (گود‌شدگی) در‌پوست خودنمایی کرده که منظره‌ی بسیار زشتی ایجاد می‌کند.

در‌صورتی‌که هر‌چقدر این تیغ نازک‌تر، کوچک‌تر و شکل آن به‌صورت مستطیل‌تر باشد، محل جوش‌خوردن زخم آن کمتر روی پوست نمایان بوده و منظره‌ی کاملاً طبیعی ایجاد می‌کند.
پوست اطراف موهای کاشته‌شده درصورت استفاده از ابزار مناسب به‌صورت طبیعی و بدون گودرفتگی جلوه خواهد کرد.
گاهی فرد در‌مورد جهت و خواب موهایش پس‌از کاشت‌مو سؤال می‌کند و فکر می‌کند که مثلاً اگر موهایش را به‌سمت چپ شانه می‌زند لذا باید جهت شکاف‌ها هم به آن سمت باشد در‌حالی‌که زاویه‌ی ایجاد‌شده در شکاف‌ها باید از اصول طبیعی تبعیت نموده و جهت خواب موهای فرد (چپ، راست و یا بالا) گرچه لحاظ می‌شود ولی ارتباط زیادی به این مسأله ندارد.پس‌از آن هرگرافت در‌یک شکاف قرارداده می‌شود. این مرحله بسیار وقت گیر بوده و حدود ۲تا۳‌ساعت طول می‌کشد. بهتر است موهای کاشته شده ۴تا۵ میلیمتر بلندی داشته باشند. انتقال گرافت‌ها از محلول نمکی خنک به‌داخل شکاف‌ها با پنس‌های بسیار ظریف و نازک انجام می‌شود تا آسیبی به آنها وارد نیاید. زمان انتقال برای هرگرافت نباید از ۲تا۳دقیقه تجاوز نماید و در‌طول این‌مدت هم گرافت‌ها توسط سرم نمکی خنک به‌طور مرتب خیس نگه داشته می‌شود تا از خشک‌شدن آن جلوگیری شود زیرا خشک‌شدن آنها در‌حین انتقال و کاشت درشکاف‌ها یکی از شایع‌ترین علل نگرفتن گرافت‌های پیوند زده شده است.

برای حصول بهترین نتیجه‌ی گرافت‌های تک‌مویی در‌قسمت خط‌ رویش‌مو در جلوی سرکاشته می‌شوند زیرا این بخش از سر به‌طور طبیعی دارای موهای تکی است. گرافت‌های2 و 3 تار مویی در عقب خط‌رویش مو و به‌سمت پشت سر کاشته می‌شوند تا نتیجه‌ی کاملاً طبیعی به‌وجود آورده شود.
گاهی افراد با پزشکانی مواجه می‌شوند که ادعای تعداد بسیار بالای گرافت با روش FUT را داشته و به‌همین دلیل هزینه‌ی بالایی را طلب می‌کنند. در این موارد چند فرضیه قابل قبول است:
الف) فرد مربوطه قصد کلاه برداری دارد زیرا امکان شمارش دقیق گرافت‌های کاشته‌شده برای بیمار به‌ هیچ‌عنوان وجود ندارد. این مورد شایع‌ترین حالت دیده شده در تعداد بالای گرافت FUT است.
ب) در مواردی شخص انجام دهنده FUT به اشتباه و یا از روی عمد اقدام به برداشت‌مو از مناطق بالا و پایین بانک‌مو می‌نماید تا تعداد موها بیشتر شده و پول بیشتری گیرش بیاید. این کار بسیار نادرست است زیرا این موها دارای گیرنده‌ی هورمون مردانه (تستوسترون) بوده و در سال‌های بعد دچار ریزش می‌شوند. این حالت نیز به وفــور در کلینیـک‌هایی که ادعــای تعداد بالای گرافت FUT را دارند مشاهـده می‌شود.
بیمار در مدت‌زمان چند ساعته‌ی کاشت‌مو می‌تواند به‌تماشای فیلم مورد علاقه‌اش بپردازد، موسیقی گوش‌کرده و یا مطالعه کند. تعدادی از افراد هم مایل هستند که به جریان عمل دقت کرده و حتی گاهی خود را مشغول شمارش گرافت‌های کاشته‌شده می‌کنند. به‌هر‌حال عمل با راحتی کامل بیمار پیش رفته و ایشان هیچ‌گونه دردی نخواهند داشت. در پایان عمل آخرین بازبینی‌ها انجام شده تا مطمئن شویم که گرافت‌ها کاملاً در منافذ قرارگرفته‌اند و هیچکدام از آنها بیرون‌نزده و یا خارج نشده‌اند و خونروی هم وجود ندارد. سَر بیمار پس‌از اتمام کار پانسمان می‌شود.
پانسمان کمک به کنترل خونروی پس‌از عمل کرده، موضع کاشت‌مو را از آسیب‌های احتمالی حفظ می‌کند و در کل برای آرامش و رفع استرس پس‌از عمل در بیمار مفید است. پانسمان روز بعد باز می‌شود و پس‌از آن بهتر است که سَر بیمار باز بوده و در معرض جریان‌هوا و آفتاب ملایم باشد. عرق‌کردن برای موضع کاشت‌مو ضرری ندارد. مسایلی مثل آلودگی‌هوا و گرد‌و‌غبار در محل‌کار در‌حد متعارف ارتباطی به نتایج کاشت‌مو ندارند.
حسن بزرگ FUT این است که به‌طور‌معمول در‌یک جلسه ۴تا۶ساعته معمولاً ۳تا۴ هزار تار مو (یا به‌عبارتی در‌حدود ۱۵۰۰تا۲۰۰۰گرافت) کاشته‌شده و لذا مدت زمان عمل نسبت به FIT خیلی کمتر است ولی بزرگترین مزیت FUT کیفیت بالای موهای برداشته‌شده (نسبت به FIT ) است به‌این معنی که موها در FUT دارای چربی دورفولیکولی بیشتری (به‌خصوص در قسمت انتهایی) بوده و به‌اصطلاح چاق‌تر هستند و همین چربی بیشتر نقش بسیار مؤثری در بقای فولیکول موی جداشده از ناحیه‌ی دهنده‌ی‌مو دارد. به‌همین‌دلیل بهتراست برای جلسه‌ی اول کاشت‌مو و به‌خصوص مواقعی که تراکم بالا مورد نیاز است و یا اینکه می‌خواهیم کاشت‌مو را برای جلوی‌سر و خط رویش‌مو انجام دهیم از روش FUT  استفاده کنیم.

 

تعداد بازدید : 3305

ثبت نظر

ارسال