شماره ۹۹۱

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۰)

دکتر علی وفائی - پوست

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲۰)

عوامل متعددی درایجاد شکل‌نهایی اسکار محل برداشت از پشت‌سر دخالت دارند شامل:

الف) رعایت تکنیک صحیح جراحی و استفاده از نخ بخیه‌ی مناسب و ظریف.
ب) حفظ بهداشت محل برداشت‌مو در حین‌کار و روزهای پس‌از عمل.
پ) کشش پوست بیمار.
ت) در نظرگرفتن محل مناسب برای برداشت.
ث)‌بیماری‌های زمینه‌ای در شخص مثل اختلالات مادرزادی در ساختار کُلاژن (ملکول ترمیم زخم) که در‌این‌صورت جوش‌خوردن محل بخیه با اشکال همراه خواهد بود.
ج)‌برداشت‌های قبلی از بانک‌موی فرد که پوست را سفت و غیرقابل انعطاف می‌کند.
چ) مراقبت صحیح از منطقه‌ی برداشت در روزهای پس‌از کاشت‌مو
اکیداً توصیه می‌شود که منطقه‌ی برداشت در پشت‌سر را برای 2‌هفته پس‌از کاشت‌مو با حوله‌ی‌گرم و مرطوب به دفعات درطول روز و شب کمپرس نموده و در‌همین مدت از خم‌کردن سَر از ناحیه‌ی گردن رو‌به‌جلو پرهیز شود. شستشوی مرتب این ناحیه نیز اهمیت بسزایی دارد. درصورت رعایت نکات فوق معمولاً محل برداشت به‌شکل یک خط‌مویی نازک درآمده که در زیر خواب موهای پشت‌سر مخفی شده و معلوم نمی‌باشد. به‌عبارت‌دیگر پس‌از انجام کاشت‌مو و وقتی که التهابات و قرمزی محل برداشت برطرف شد به‌صورت عادی هیچکس متوجه محل برداشت نخواهد شد مگر اینکه موها از ته تراشیده شوند که حتی در آن زمان هم فقط یک خط باریک اسکار دیده می‌شود.
برداشت نوار فوق در‌صورتی‌که به‌درستی انجام شود هیچگونه آسیبی به اعصاب و عروق اصلی پوست‌سر وارد نمی‌کند زیرا سطح برش در بالای عروق و اعصاب مهم پوست قرار دارد.

سپس این نوار به قطعات کوچک تقسیم می‌گردد به‌طوری‌که ریشه موها سالم و دست‌نخورده باقی بماند. این کار باید باسرعت (و البته دقت) بالا انجام شود تا مدت‌زمان بیرون ماندن فولیکول‌های مو در بیرون از بدن به حداقل برسد.

 

متعاقباً این قطعات کوچک هم خُرد شده تا اینکه گرافت به‌دست آید که در هر‌گرافت‌۱تا۳ تار مو وجود دارد.

گرافت‌های حاصله درمحلول سرم نمکی خنک قرارداده می‌شوند. دراین محلول خنک می‌توان گرافت‌ها را تا ۲تا۴ ساعت (و گاهی بیشتر) زنده و بدون آسیب به بافت‌های حیاتی آن نگهداری نمود.

سپس منطقه‌ی طاس (گیرنده‌ی‌مو) ابتدا تحت بی‌حسی کامل درآمده و مقداری محلول سرم نمکی در زیر آن تزریق شده تا پوست ورم‌کرده و ایجاد شکاف و جاگذاری گرافت‌ها راحت‌تر انجام شود. بعد شکاف‌های بسیارظریف و متعدد با استفاده از تیغ‌های خیلی نازک و کوچک در مناطق طاس ایجاد می‌گردد. محور طولی این شکاف‌ها و زاویه و عمق فرورفتن تیغ برای هر منطقه از موضع کاشت مو متغیر بوده و دقت در این مرحله است که نتیجه‌ی نهایی کاشت‌مو را مشخص می‌نماید. مهم‌‌ترین عامل در‌مورد جهت ‌مویی که بعد‌از کاشت درمی‌آید زاویه‌ی شکافی است که ایجاد می‌شود به‌عبارت‌دیگر هر زاویه و جهتی که در زمان درست‌کردن شکاف ایجاد شود موی در‌حین کاشت هم از آن تبعیت می‌کند و متعاقباً مو با همان جهت از پوست بیرون آمده و رشد می‌کند. به‌صورت معمول باید جهت شکاف‌ها موازی با جهت رشد موهای موجود فرد بوده و یا از جهت موهای قبلی فرد در همان منطقه تبعیت نماید و عمق آن هم ۴تا۶ میلیمتر می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 2661

ثبت نظر

ارسال