شماره ۹۹۰

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۹)

دکتر علی وفائی - پوست

ب) مناطق کاشت‌مو:
جلوی‌سر، منطقه‌ی بالای‌سر (قله‌‌ی‌سر) و منطقه‌ی‌پشت‌سر (وِرتکس) نواحی‌از پوست‌سر هستند که درگیر روند طاسی مردانه شده و می‌توان در آن‌ها کاشت‌مو انجام‌داد. منطقه‌ی جلوی‌سر خود شامل 3 قسمت است: خط‌موی جلوی‌سر، منطقه‌ی پشت خط‌موی جلوی‌سر تا قله‌ی‌سر و منطقه‌ی شقیقه‌ها. مسائل دررابطه با کاشت‌مو در خط‌ موی جلوی‌سر قبلاً توضیح داده شده است. بسیاری از افراد جوان و کم‌سال با ریزش‌مو در شقیقه‌ها برای کاشت‌مو مراجعه کرده که به‌همان دلایلی که در قسمت‌های قبلی گفته شده‌است این‌کار را زمانی می‌توان انجام داد که وضعیت ریزش‌موی فرد به‌یک حالت پایدار رسیده باشد یعنی‌30 الی‌35 سالگی و قبل‌از این سن کاشت‌مو در‌شقیقه‌ها گرچه انجام شدنی است ولی کار صحیحی نبوده و عاقلانه نمی‌باشد.
منطقه‌ی وِرتکس ناحیه‌ای است مابین قله‌سر و بانک‌مو که موهای آن دارای خواب‌های متفاوتی هستند. طرح رشد‌مو در این منطقه‌ی در اصطلاح به‌صورت گردبادی است و این نکته‌ای است که در کاشت‌مو در این منطقه‌ی باید دقیقاً در مدنظر قرار‌گرفته و رعایت شود.
ریزش‌مو در‌این منطقه معمولاً به شکل یک دایره‌ی بدون مو است. اگر در سن پایین (که هنوز وضعیت ریزش‌مو در این منطقه ثابت و پایدار نشده‌است) اقدام به کاشت‌مو در ورتکس نماییم معمولاً اطراف دایره‌ی کاشته شده (به‌دلیل پیشرفت روند طاسی) مجدداً خالی گردیده و منظره‌‌ی زشتی به‌وجود می‌آید لذا انجام کاشت‌مو در منطقه‌ی ورتکس در‌سن پایین‌کار بسیار اشتباهی می‌باشد.
به‌عنوان یک اصل کلی برای مناطق 3 گانه‌ی ریزش‌مو در سر باید زمانی کاشت‌مو را در‌نظر گرفت که طاسی قابل‌ملاحظه و شدید در‌این مناطق به‌وجود آمده و سن فرد هم حداقل ‌۲۵ تا ۳۵ ساله باشد. البته حتی برای این قانون کلی هم استثنائاتی وجود دارد و در‌هر‌حال بهتر است همیشه حقیقت امر را از متخصصان پوست دارای سابقه و تجربه‌ی کاری کافی در کاشت‌موی طبیعی جویا شده و هیچگاه به‌صرف تبلیغات و وعده و وعیدهای افراد غیرمتخصص مبادرت به انجام پیوند‌مو نکنید زیرا با این‌کار شخص در راهی قدم می‌گذارد که انتهایش جز تباهی و پشیمانی چیزی نخواهد بود. کافی است سری به دادگاه‌های جرایم پزشکی بزنید تا صحبت‌های دلسوزانه‌ی مؤلف را به‌خوبی متوجه شوید.

 


روش میکروسرجری (FUT)
درروش FUT با بیحسی موضعی و بدون احساس درد یک نوار از پوست بانک مو (پشت سر) برداشته شده و سپس محل برداشت با نخ بسیار ظریف و سوزن مخصوص دوخته و ترمیم می‌گردد.

بانک‌مو ناحیه‌ی خاصی از پشت‌سر می‌باشد که موهای آن به‌دلیل نداشتن گیرنده هورمون‌های مردانه دچار ریزش نمی‌شوند.
دقت در‌محل برداشت از بانک‌مو بسیار مهم است. اگر موها بالاتر یا پایین‌تر از ناحیه‌ی مناسب برداشته ‌شوند و یا از موهای جلوی گوش‌ها‌ (ناحیه‌ی‌گیجگاهی) استفاده شود با پیشرفت طاسی درآینده (که احتمال آن زیاد است) اسکار محل برداشت (که تا به‌حال با موهای پشت و طرفین سرپوشیده شده و پنهان می‌گردید) آشکار گشته و به‌خوبی قابل‌رؤیت خواهد بود و درضمن احتمال ریزش موهای کاشته‌شده در آینده می‌رود زیرا این موها دارای گیرنده‌ی هورمون‌های مردانه می‌باشند. لذا باید دربرداشت موهای این منطقه دقت کافی به‌عمل آمده و برداشت مو از محل مناسب انجام شود.
طول نوار قابل‌برداشت از پشت‌سر‌۲۰تا۳۰‌سانتیمتر و عرض آن ‌۱۰ تا ۱۸‌میلیمتر است. ابعاد این نوار محدودیت داشته زیرا باید طول و عرض آن طوری انتخاب شود که آسیبی به‌پوست پشت‌سر وارد نیآمده و پوست تحمل کشش آن را داشته باشد و از آن مهم‌تر به بخیه‌های پشت‌سر (که البته بسیار ظریف هستند) فشاری وارد نیامده تا اِِسکار (جوشگاه) بخیه‌ی فوق به‌صورت یک خط مویی درآمده و معلوم نباشد.

 

تعداد بازدید : 2370

ثبت نظر

ارسال