شماره ۹۸۹

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۸)

دکتر علی وفائی - پوست

یک فرد طاس چه زمانی بهتر است پیوند‌مو را انجام دهد؟
جواب به این سؤال مشکل است. اکثراً این عمل را زمانی انجام می‌دهندکه به اندازه‌ی کافی از موها ریخته شده ولی هنوزکاملاً طاس نشده اند. درکل بهتر است فرد زمانی این کار را انجام دهدکه نسبتاً جوان(۲۵تا۴۵سال)و ازنظراجتماعی فعال‌است و می‌خواهد درکار و زندگی پیشرفت نماید. البته کاشت مو حتی دردهه‌های 6 و 7 زندگی نیز به‌شرط اینکه فرد از‌نظر وضعیت کلی سلامتی مشکلی نداشته باشد، نتایج خوبی خواهدداشت.
در‌صورتی‌که شروع فرآیند نازک‌شدن موها و طاسی در اواخر نوجوانی و اوایل دهه‌ی‌20 باشد می‌توان به‌احتمال زیاد پیش‌بینی کرد که این فرد دچار طاسی شدید و کامل خواهد شد. در‌حالی‌که اگر این اتفاق در‌دهه‌ی‌سوم و چهارم زندگی بیفتد می‌توان تصور نمود که که فرد مبتلا به کم‌مویی وسیع و شدید نخواهد گردید. این مسایل همگی در تصمیم‌گیری برای انجام یا عدم انجام کاشت‌مو در یک فرد متقاضی پیوند‌مو تأثیر بسزایی دارند.
 کاشت‌مو ، یک برنامه‌ریزی دراز‌مدت
بسیاری از متقاضیان کاشت‌مو خواهان خط‌موی جلوی‌سر متناسب با سن فعلی خود (و حتی گاهی سنین نوجوانی!) هستند و یا اینکه تراکمی را می‌پسندند که با سال‌های قبل مطابقت داشته باشد. باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که سن هر فرد رو به جلو بوده و شخص با گذشت هرسال از عمرش در‌حال پیر‌شدن است. با‌توجه به اینکه که موهای کاشته‌شده عمدتاً دایمی بوده و نمی‌ریزند لذا برای طراحی خط‌موی جلوی‌سر و ایجاد تراکم در منطقه‌ی‌طاس باید همواره حداقل 10‌الی 15‌سال آتی زندگی فرد را در‌نظر‌گرفت (مگر اینکه فرد در سن بالا اقدام به کاشت‌مو بنماید) تا نتیجه‌ی حاصله برای همه‌ی عمر شخص زیبا و مطلوب باشد. اگر این نکته‌ی ظریف در مد‌نظر قرار نگیرد ممکن‌است که ماحصل پیوند‌مو برای چند‌سال مورد پسند همگان باشد ولی با عبور از دهه‌ی‌سوم و چهارم زندگی وضعیت موهای فرد به‌دلیل عدم‌تناسب با سایر مؤلفه‌های صورت وی به شکل عجیب‌و‌غریب و خنده‌آوری در می‌آید. لذا همواره توصیه‌های متخصصان پوست‌و‌‌مو را در‌این‌زمینه جدی گرفته و گول وعده‌های کاذب دیگران را نخورید.
روش‌های انجام پیوند‌موی طبیعی
ریشه‌های مو در پیوند‌موی‌ طبیعی از پشت و کناره‌های‌سر برداشته شده و در‌بخشهای‌طاس شامل سر، ریش، سبیل و ابرو کاشته می‌شود. این کاربه 2‌روش میکروسرجری‌(FUT)‌و روش غیرجراحی‌(FIT) انجام می‌شود. طریقه‌ی کاشت موهای برداشته شده در هر دو روش FIT و FUT یکسان است و موها درهر‌2‌روش به‌صورت میکرو گرافت کاشته می‌شوند و لذا اختلاف این دو روش فقط در نوع برداشت موها است. به‌عنوان یک اصل کلی در‌حال‌حاضر FUT متد استاندارد پیوند‌مو در دنیا بوده و روش‌FIT بیشتر به‌عنوان روش کمکی (یعنی جلسه دوم کاشت‌مو) و به جهت افزایش تعداد گرافت‌های برداشته شده مورد استفاده قرار‌می‌گیرد و فقط موارد کمی هست که از روش‌FIT به‌عنوان جلسه‌ی اول پیوند‌مو استفاده می‌شود.
کاشت‌مو یک عمل‌جراحی سرپایی محسوب شده و نیازی به بستری‌شدن در‌بیمارستان ندارد. این‌کار در اتاق‌عمل کلینیک و یا مرکز‌جراحی محدود و با ابزارهای عمدتاً یک بار مصرف انجام و احتمال بروز عفونت به دلیل ماهیت سرپایی آن و رعایت احتیاط‌های لازمه تقریباً صفر است. مناطق مختلف پوست‌سر که برای انجام کاشت‌موی طبیعی دارای اهمیت هستند عبارتند از:
الف) منطقه‌ی برداشت‌مو (بانک‌مو):
منـطقه‌ی خاصی از پشت و طرفین‌سر را بانک‌مو (Donor Safe Area) می‌گویند. موهای این مناطق دارای گیرنده‌ی هورمون مردانه (تستوسترون) نبوده و لذا تحت تأثیر اثرات ریزش موی این هورمون قرارنمی‌گیرند.
بنابراین این نواحی حتی در افرادی که دارای ژنتیک مثبت دال بر وقوع طاسی مردانه هستند مبتلا به طاسی نشده و یا اینکه خیلی کم دچار ریزش‌مو می‌گردند و این موها معمولاً تا سنین بالا باقی می‌مانند. نکته‌ی مهم این است که این موها خاصیت عدم‌ریزش خود را حتی درصورت انتقال به نواحی طاس نیز حفظ کرده و نمی‌ریزند و به‌همین‌دلیل موهای پشت و طرفین سر‌هر شخص بهترین منبع (بانک) برای برداشت می‌باشد و این چیزی است که درطول سال‌ها انجام کاشت‌موی طبیعی به اثبات رسیده است.
بسته به مشخصات پوست و موی فرد در بانک‌مو و روش انجام شده برای برداشت‌مو (FUT ،FIT و یا روش ترکیبی) می‌توان از این منطقه (بدون اینکه مشکلی برای فرد به‌وجود آید) ۳تا۴مرتبه برداشت نمود. با برداشت‌مو از این ناحیه به روش FUT یک خط اسکار (جوشگاه) باریک در‌محل به‌وجودآمده که از نظر علم زیبایی ناپیدا بوده زیرا در زیر خواب موهای پشت‌سر مخفی می‌شود. واضح است که در‌صورتی‌که فرد موهای سرش را از تَه بزند این خط باریک دیده خواهد شد.

در روشFIT فولیکول‌های مو با استفاده از پانج بسیار ظریف به‌صورت تک‌به‌تک برداشته می‌شوند. محل برداشت به‌صورت اسکارهای دایره‌ای بسیار کوچک (کمتر از یک میلیمتر) درآمده که درصورت رعایت شرایط استاندارد FIT و انجام این کار توسط و بانظارت متخصص‌پوست‌و‌مو در زیر خواب موهای پشت‌سر مخفی می‌شوند ولی اگر فرد موهایش را از تَه بتراشد مشخص خواهند بود.

این سؤال همواره از سوی بیماران مطرح می‌شود که آیا لازم است موهایم را برای انجام کاشت‌مو کوتاه کنم؟ پاسخ این سؤال بستگی به‌روش کاشت‌مو دارد. برای انجام متد‌FIT کوتاه‌کردن تقریباً کامل موهای بیمار الزامی بوده و بدون تراشیدن کامل موها انجام FIT غیرممکن می‌باشد. در‌مورد روش FUT قسمت برداشت‌مو در پشت سر را می‌توان کاملاً کوتاه نکرده بلکه فقط نوار را (که می‌خواهیم برداشت کنیم) با نمره‌ی‌4 کوتاه نماییم که در‌این‌صورت حتی بلافاصله پس‌از اتمام عمل هم هیچکس متوجه برداشت نوار نخواهد شد. ولی در‌مورد قسمت کاشت باید این منطقه دارای موهای تقریباً کوتاه باشد (در‌حد نمره‌ی چهار) درغیر‌این‌صورت جاگذاری گرافت‌ها در لابلای موهای بلند موجود در محل کاشت بسیار مشکل می‌باشد. از طرف دیگر وقتی که موها را در منطقه‌ی کاشت کوتاه نکنیم شستشوی محل‌کاشت پس‌از عمل خیلی سخت شده و باید بیمار احتیاط زیادی به‌خرج دهد تا آسیبی به موهای کاشته‌شده وارد نشود. به‌طورکلی نظر مؤلف کوتاه‌کردن کامل همه‌ی موهای‌سر با نمره‌ی 4 قبل‌از انجام کاشت‌مو می‌باشد البته همانطور که گفته‌شد این مطلب برای قسمت برداشت در پشت‌سر اجباری نبوده ولی در‌هرحال اگر انجام شود بهتر می‌باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1703

ثبت نظر

ارسال