شماره ۹۸۸

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۷)

دکتر علی وفائی - پوست

8) تعداد موهای برداشته شده از منطقه‌ی دهنده‌ی پس‌از کاشت در‌منطقه‌ی‌طاس بیشتر می‌شود و تراکم آن به‌مرور‌زمان افزایش می‌یابد. تعداد موهای هر فرد پس‌‌از تولد زیاد نشده و با‌گذشت‌زمان به‌صورت عادی کاهش هم پیدا می‌کند. بنابراین هر‌تعداد مو که کاشته شود همان مقدار درمی‌آید و  تغییری در تعداد آنها به‌وجود نخواهدآمد.
9) موها را می‌توان از پوست‌سر برداشت و در آزمایشگاه آنها را تکثیر نمود. این مسأله فعلاً در‌حد تحقیقات و آزمایشگاه بوده و کاربرد عملی پیدا نکرده‌است. تحقیقاتی که در‌حال‌حاضر انجام می‌شود بیشتر روی این موضوع تکیه می‌کنند که تعدادی از موهای پشت‌سر فرد را گرفته و سلول‌های زایای ریشه‌ی‌مو را از آن‌ها جدا می‌کنند. سپس این سلول‌ها درمحیط کشت آزمایشگاه تکثیر پیدا کرده به‌طوری که تعداد آنها به صدها هزار می‌رسد و در‌ضمن آنها را با عناصر دیگر ترکیب می‌کنند تا قدرت رشدشان افزایش پیدا کند. بعداً این سلول‌ها به‌صورت زیر‌جلدی در‌نواحی طاس تزریق می‌شوند. سلول‌های تزریق شده تبدیل به موهای جدید گردیده و طاسی فرد برطرف می‌شود. به این متد جدید درمانی، روش‌FCI گفته می‌شود. این روش جدید ممکن‌است هم برای رشد و ضخیم‌شدن مجدد موهای ضعیف‌شده‌ی قبلی فرد مورد استفاده قرار‌گرفته و هم باعث رشد موهای جدید در مناطق کاملاً طاس و بدون‌مو گردد. نظر به اینکه در این روش محدودیت تعداد موهای قابل‌کاشت وجود ندارد لذا این امید هست که بتوان در یک‌فرد کاملاً طاس که فقط دارای تعداد اندکی مو در پشت‌سر است، یک‌سر پر از مو به‌وجود آورد. با این متد همچنین می‌توان برای خانم‌های دارای ریزش مو به‌صورت گسترده و پخش نیز کاشت‌مو انجام‌داد. البته تا رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب هنوز راه زیادی باقی‌مانده و این تکنیک در‌حال‌حاضر کاربرد عملی پیدا نکرده است.
10) از موی نواحی دیگر (به جز پشت و اطراف‌سر) شامل ریش، زیربغل، منطقه‌ی‌تناسلی، سینه، پشت، شکم و دست و پا می‌توان به‌عنوان منطقه‌ی‌دهنده استفاده کرد. موهای مناطق مختلف بدن دارای تفاوت‌های ساختاری و اساسی با‌ یکدیگر بوده و لذا نمی‌توان از موی هر‌ناحیه از بدن به‌جای موی‌سر استفاده کرد. بهترین مو برای کاشت‌موی ناحیه‌ی مشخصی از پشت و اطراف‌سر می‌باشد. موهای نواحی دیگر اگرچه ازنظر تئوری ممکن‌است مورد استفاده قرارگیرند ولی به‌دلایل زیر به درد این کار نمی‌خورند:
الف) برداشت‌مو از این نواحی برای بیمار بسیار مشکل و دردآور بـوده و نــاراحتـــی زیــادی ایجاد می‌نماید.
ب)‌اِسکار ‌(جوشگاه) محل برداشت‌مو از نواحی دیگر برخلاف پشت‌سر (که در زیر خواب موهای بالای محل برداشت مخفی می‌شود) پوشانیده نشده لذا همیشه آشکار است و درضمن امکان بروز کِلویید (گوشت اضافه) دراین منطقه بسیار بالا است.
ج) رشد موهای نواحی دیگر نسبت به موهای سراغلب کمتر است، این موها معمولاً نازک و دارای رنگدانه‌ی کمی بوده و به‌طورکلی تفاوت‌های زیادی از نظر مشخصات رشدی و ظاهری با موهای‌سَر داشته و لذا عمدتاً مناسب کاشت‌مو در سَر نمی‌باشند.
د)‌ میزان هرزرفتن (پِرت) موهای بدن هم در زمان برداشت و هم درحیــن کــاشــت نسبت بــه مـوهـای پشت سَر بسیـار بالاتر است.
به‌این‌دلایل بهتراست همیشه از موهای پشت‌سر به‌عنوان بانک‌مو استفاده نماییم و فقط در‌موارد استثنایی از موهای بدن استفاده شود.
11) از موی دیگران می‌توان برای کاشت‌مو استفاده کرد. به‌دلیل عدم تطابق خصوصیات بافتی و سیستم ایمنی بین انسان‌های گوناگون درصورت استفاده ازموهای شخص دیگر این موها پس‌زده می‌شوند و نمی‌گیرند.
غالباً این سؤال پیش می‌آیدکه چرا پیوند اعضای دیگر بدن مانند کلیه، قلب و غیره پس‌زده نمی‌شود؟ جواب این است که اولاً احتمال پس‌زده شدن پیوند در مورد سایر اعضای بدن هم وجود داشته و بالا است و ثانیاً بیمار برای جلوگیری از دفع عضو پیوندزده شده باید تا آخر‌عمر داروهای ضد‌سیستم ایمنی مصرف کند. یکی‌از عوارض مصرف این داروها ریزش‌مو است ولی چون بیمار به عضو پیوند زده شده نیاز دارد و ادامه‌ی زندگی وی وابسته به وجود عضو پیوندی است لذا مجبور است ریزش‌مو را تحمل نماید ولی در‌مورد پیوند‌مو این مسأله صدق نمی‌کند.
12) کاشت‌موی طبیعی را می‌توان در هر‌سنی انجام داد. با‌توجه به اینکه ریزش‌موی مردانه یک فرآیند دایمی و رو به گسترش می‌باشد و با درنظرگرفتن محدودیت‌هایی که درکاشت‌موی طبیعی وجود دارد بهتراست زمانی این‌کار را انجام دهیم که اولاً به‌اندازه‌ی‌کافی از موهای ریخته شده باشد (تا به پیوند‌مو جواب خوبی بدهد) و ثانیاً ریزش‌موی شخص به یک مرحله‌ی پایدار و تقریباً ثابتی رسیده باشد. حداقل سنی که معمولاً برای انجام کاشت‌موی طبیعی درنظرگرفته می‌شود با در‌نظر‌گرفتن کلیه‌ی شرایط شخص بین 25‌تا‌30سالگی است.
13) باید بگذارم تا کاملاً طاس شوم و بعد برای کاشت‌مو مراجعه نمایم. این سؤالی است که اکثر مردان جوان مبتلا به طاسی خفیف از پزشک می‌کنند. پاسخ به این پرسش به‌عوامل گوناگونی مثل سن، شدت و نوع طاسی، تاریخچه‌ی خانوادگی طاسی و بسیاری عوامل دیگرداشته ولی به‌طورکلی بهتراست تصمیم‌گیری را به عهده‌ی متخصص پوست خود گذاشته و اگر متخصص پوست باوجدان به شما توصیه کرد که این‌کاررا انجام داده و یا بالعکس آن را به تعویق بیندازید حتماً گوش کرده و در صحبت های وی تردید ننمایید.
14) کاشت مو با استفاده از لیزر بهتر از کاشت موی معمولی است. برخی از پزشکان پس‌از انجام کاشت مو از لیزر برای بهبودی سریع‌تر زخم‌های موجود استفاده می‌کنند ولی لیزر ارتباطی به تکنیک برداشت و کاشت‌مو (که مهم‌ترین قسمت‌های کاشت‌موی طبیعی را تشکیل داده و نتایج کاشت‌مو به انجام درست آنها وابسته است) نداشته و بنابراین به حرف کسی که ادعا می‌کند با استفاده از لیزر برای شما کاشت‌موی بهتری انجام می‌دهد اعتماد نکنید.

 

 

تعداد بازدید : 1929

ثبت نظر

ارسال