شماره ۹۸۶

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۵)

دکتر علی وفائی - پوست

محدودیت‌های انجام پیوند مو

کاشت‌موی طبیعی مثل همه‌ی کارهای دست بشر دارای یک دسته محدودیت‌های بالقوه می‌باشد. این محدودیت‌ها بر دو‌نوع هستند:
الف) محدودیت‌هایی که در رابطه با بیمار می‌باشند که عبارتند از:
1) تعداد موهای قابل برداشت از منطقه‌ی دهنده‌ی‌مو (بانک‌مو). واضح است که هرچقدر منطقه‌ی دهنده‌ی‌مو (پشت‌سر) در فرد کوچک‌تر و محدودتر باشد تعداد موهای آن هم کمترشده و بالطبع نتیجه‌ی کاشت‌مو هم ضعیف‌تر خواهد بود.
2) کیفیت موهای قابل برداشت از منطقه‌ی دهنده‌ی‌مو. هرچقدر موها نازک‌تر و ضعیف‌تر باشد میزان پوشانندگی آن نسبت به موهای ضخیم و قوی کمتر بوده و تراکم کمتری ایجاد می‌کنند. در‌ضمن موهای مجعد و فِردار پوشش ظاهری بیشتری نسبت به موهای صاف به‌وجود می‌آورند.
3) تطابق رنگ پوست سر با رنگ مو. ملاحظه شده است که هرچقدر رنگ مو با رنگ پوست به همدیگر نزدیک‌تر باشد، آن ناحیه با پوشش موی بیشتری به‌نظر می‌آید. برای مثال موی بلوند و سفید با پوست روشن و یا موی مشکی با پوست تیره چنین حالتی را به‌وجود می‌آورند.
4) خصوصیات پوست‌سر در منطقه‌ی‌دهنده‌( پشت‌سر). در روش‌FUT هرچقدر پوست پشت‌سر شُل‌تر بوده و قابلیت کشش بیشتری داشته باشد نوار پهن‌تری می‌توان برداشت و بالطبع تعداد موهای برداشته‌شده هم بیشتر می‌گردد ولی در روش‌FIT این محدودیت وجود نداشته ولی درعوض محدودیت‌های دیگر وجود دارند. از‌طرف دیگر وجود اسکار (جوشگاه)، ضایعات و بیماری‌های پوستی و هرگونه اختلال در پوست پشت‌سر به‌عنوان مانعی برسر راه برداشت‌مو عمل‌کرده و تعداد موهای قـــابــل‌بــرداشــت را به‌شدت کاهش می‌دهد.
5) کاشت موهای قبلی در بیمار به هر روشی که انجام شده باشد در‌صورت انجام پیوند موی قبلی نه‌تنها بانک‌موی فرد در پشت‌سر آسیب‌دیده و تعداد موهای قابل‌برداشت شخص در عمل فعلی بسیار کمتر می‌گردد بلکه قرار‌دادن گرافت‌ها به‌دلیل فرآیند ترمیم زخم و ایجاد اسکار در مناطق طاس مشکل‌تر و همچنین امکان زنده‌ماندن آنها و رویش موی جدید نیز کاهش پیدا می‌نماید.
6) وسعت منطقه‌ی طاس و شدت طاسی. واضح است که باافزایش سطح منطقه‌ی طاس و نیز شدت ریزش‌مو در فرد (و باتوجه به محدودیت تعداد موهای قابل‌برداشت) میزان تراکم موهای کاشته‌شده (یعنی تعداد موها در هر سانتیمترمربع) نیز کاهش می‌یابد.
ب) محدودیت‌هایی که در رابطه با تکنیک کاشت‌موی طبیعی درحـــال‌حاضــر وجـوددارنــد (به توضیـحات قسمت بعـــدی توجه کنید).
 تصورات غلطی که در رابطه با کاشت‌موی طبیعی و نتایج آن در ذهن مردم وجود دارد
فرد متقاضی کاشت موی طبیعی در ذهن خود دارای یک دسته تصورات و پیش‌داوری‌ها از کاشت‌موی طبیعی و نتایج آن است که معمولاً با واقعیات بسیار فاصله داشته و لازم است که ذهنیت وی با معاینه‌ی صحیح و مشورت روشن‌شده و متوجه واقعیت‌های این امر گردد. شماری از تصورات غلط عامه‌ی مردم در‌مورد کاشت‌موی طبیعی و نتایج آن در زیر آورده شده‌است:
1) با کاشت موی طبیعی می‌توان موهای اندکی کم‌پشت  را پرپشت‌تر کرد. در کاشت‌مو یک‌گرافت از طریق ایجاد یک‌شکاف بسیار ظریف وارد پوست می‌شود. این سوراخ (با اینکه بسیارکوچک است) به هرحال فضایی را اشغال می‌کند. اگر منطقه‌ی مورد‌نظر کاملاً طاس باشد هیچ مشکلی به‌وجود نخواهدآمد. ولی اگربخواهیم پیوند‌مو را در لابلای موهای موجود (به‌خصوص اگر این موها ضخیم و باکیفیت باشند) انجام دهیم لازم است که فضای کافی در بین موها وجود داشته بــاشد تا بتــوان آن شکـــاف را ایجاد نمود.

درحقیقت تا‌زمانی‌که بیشتراز 50‌درصد از تراکم موها کاسته نشده‌است به‌دلیل ناکافی‌بودن فضای (خالی‌ از مو) در بین موهای موجود فرد نمی‌توان در‌میان آنها شکاف ایجادکرد و اگر هم به زور این کار را انجام دهیم اولاً ممکن‌است به ریشه‌ی موهای اطراف آسیب وارد شود و ثانیاً حتی اگرآسیبی به ریشه‌ی موهای اطراف وارد نشود این ریشه‌ها مزاحم ریشه‌ی موی کاشته‌شده بوده و لذا در‌حین درآمدن موی کاشته‌شده به احتمال زیاد کیست‌مویی و جوش‌های چرکی بدفرم ایجاد می‌گردند. این ضایعات موجب اختلال در بیرون‌آمدن موهای کاشته‌شده گردیده و نتایج کاشت مو را خراب می‌نمایند. بنابراین منطقی است که کاشت‌موی طبیعی را زمانی انجام دهیم که حداقل 50درصد از موهای یک منطقه از سر دچار ریزش شده‌اند تا بتوان پیوند‌مو را بدون مشکل انجام داد و فرد هم از نتایج آن لذت ببرد.
2) با کاشت‌موی طبیعی می‌توان تراکمی شبیه تراکم موهای کاملاً طبیعی (خدادادی) ایجاد کرد. در کاشت‌موی طبیعی شکاف‌های بسیار ظریفی برای قراردادن گرافت‌ها در پوست منطقه‌ی طاس ایجاد می‌گردد. اگر این شکاف‌ها خیلی به‌همدیگر نزدیک باشند پوست بین آنها پاره شده (جِرمی‌خورد) و 2 شکاف کوچک تبدیل به یک‌شکاف بزرگ می‌شود که چیز مطلوبی نیست. لذا مجبوریم یک‌فاصله‌ی حداقلی را رعایت کنیم. فاصله‌ی فوق حدود ۲تا۳ برابر فاصله‌ی بین موهای با تراکم عادی بوده و به‌همین نسبت همیشه تراکم موهای کاشته‌شده در جلسه‌ی اول کمتر از تراکم موهای عادی است. در جلسه‌های بعدی می‌توان این فاصله را کمتر نمود (البته با‌توجه به محدودیت تعداد موهای قابل‌برداشت از پشت‌سر) ولی به‌هرحال هیچگاه از نظر فاصله‌ی بین موها مانند موهای طبیعی نخواهدشد و بالطبع تراکم کاملاً شبیه موهای طبیعی هم به‌وجود نخواهدآمد. تراکمی که می‌توان به‌طور معمول در جلسه‌ی اول کاشت‌مو ایجادکرد ۲۰تا۳۰ گرافت در هر‌سانتیمتر مربع است که آن را می‌توان در جلسه‌های بعدی بــه ۳۵تا۴۵ افزایش داد و همین تراکم برای ایجاد حس تغییر در منطقه‌ی‌طاس کافی است. تبلیغات رسانه‌ها به‌خصوص مطبوعات و کانال‌های ماهواره‌ای مبنی‌بر ایجاد تراکمی شبیه تراکم موی عادی (وگاهی بیشتر‌از تراکم موی طبیعی!) شیادی محض بوده و صحت ندارد.

 

 

تعداد بازدید : 1738

ثبت نظر

ارسال