شماره ۹۸۵

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۴)

دکتر علی وفائی - پوست

به‌طورکلی خط رویش‌مو در جلوی‌سر مهم‌ترین قسمت موی سر از‌نظر علم زیبایی‌شناسی چهره می‌باشد.

به‌طورکلی خط رویش‌مو در جلوی‌سر مهم‌ترین قسمت موی سر از‌نظر علم زیبایی‌شناسی چهره می‌باشد. این خط اولین قسمتی از چهره است که در جلوی چشم بیننده به‌نظر آمده و ممکن‌است نمادی از سن، زیبایی، جوانی و خوش‌تیپ بودن وی باشد. این خط چیزی است که به‌اصطلاح قاب (چهارچوب) صورت را تشکیل داده و لذا اهمیت فوق‌العاده‌ای در زیبایی‌چهره بازی می‌کند. بنابراین مهم‌ترین بخش کاشت موی طبیعی بازسازی و ایجاد خط فوق است به‌ترتیبی که تا‌حد‌امکان طبیعی و متناسب با سن بیمار و با در‌نظر‌گرفتن آینده‌ی وی باشد و باید از سوی پزشک وقت و انرژی زیادی برای آن صرف شود. در ترمیم و ایجاد خط‌ موی جلوی‌سر همیشه باید با‌ احتیاط‌کامل عمل نموده و همواره سن شخص و آینده‌ی ریزش موی وی در‌نظر‌گرفته شده و به‌عبارت‌دیگر خط موی سر طراحی شده باید برای باقی‌عمر بیمار متناسب باشد نه‌اینکه مانند سال‌های قبل وی طراحی گردد. عدم رعایت این مطلب بسیار ظریف موجب می‌شود تا به‌مرور زمان و باافزایش سن فرد خط‌موی ایجاد‌شده‌ی قبلی (که برای آن سن تنظیم شده‌است) تبدیل به‌یک خط‌موی غیر‌عادی و نامتناسب ‌گردد.
خط رویش‌مو درجلوی‌سر درحقیقت یک نوار به‌عرض چند میلیمتر بوده که به‌صورت طبیعی دارای چند مشخصه می‌باشد:
1) شکل کلی این خط شبیه حرف M  است به این معنی که در طرفین مقداری تو رفتگی داشته و در وسط به‌سمت جلو متمایل است.
2) این خط به‌طور‌کلی یک مسیر مستقیم نبوده بلکه دارای نمای نامنظم و زیگزاگ است و به‌عبارت دیگر یک خط صاف نیست. این نمای نامنظم ممکن‌است به‌صورت نامنظمی‌های کوچک (میکرو) و یا بزرگ (ماکرو) باشد که بستگی به مشخصات و فرم ظاهری سرِ فرد دارد. رعایت این نامنظمی‌ها در بازسازی و خلق «خط‌موی جلوی‌سر» نیاز به ذوق‌هنری بالای متخصص پوست دارد.
3) موهای این نوار منحصراً فولیکول‌های تک‌مویی و باساقه‌های نازک هستند.
4) زاویه‌ی خروج موها از پوست درهمه جای این نوار تقریباً 30درجه رو به‌جلو است ولی موها در قسمت‌های کناری ضمن حفظ این زاویه مقداری به طرفین هم متمایل شده‌اند.
5) در هر قسمت از این نوار همه‌ی موها دارای زاویه‌ی یکنواخت بوده و هم‌جهت (هم‌محور) می‌باشند.
6) چیدمان موها در این خط به‌صورت نامنظم است و از یک طرح و فرم خاص تبعیت نمی‌کند.
تمامی این موارد باید در کاشت‌مو در‌این منطقه بسیار حساس رعایت شود در‌غیر‌این‌صورت خط‌موی جلوی‌سر به‌صورت عروسکی و مصنوعی در‌می‌آید که فوق‌العاده زشت و زننده است و ترمیم آن هم بی‌نهایت مشکل و در اکثر موارد غیرممکن می‌باشد.
اکثر افراد طاس دوست دارند خط‌موی جلوی سرشان به اندازه‌ی زمانی باشد که‌۲۰تا۲۵‌ساله بوده یعنی وقتی که دچار ریزش مو نشده‌اند درحالی‌که سن قبلی شخص در طراحی این خط در‌نظر گرفته نشده بلکه سن فعلی وی و همچنین سال‌های بعدی عمر فرد در مدنظر قرار‌گرفته و خط متناسبی برای وی ترسیم می‌گردد. به‌همین‌دلیل به‌عنوان یک اصل کلی خط‌موی جلوی‌سر باید همیشه در بالاترین حد‌ممکن (نسبت به سن فرد) قرارگیرد. رعایت این اصل به‌خصوص در مورد نواحی کناری خط‌موی جلوی‌سر (شقیقه‌ها) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اصلاح خط‌ موی جلوی‌سر که توسط افراد غیرمتخصص پوست و فاقد صلاحیت لازم طراحی و کاشت شده‌است فوق‌العاده مشکل و در خیلی از موارد غیرممکن‌است. سخت‌ترین حالت زمانی‌است که خط‌مو را پایین‌تر از حد عادی آورده‌اند و اگر این وضعیت با گِردکردن بیش‌از‌حد خط نیز همراه باشد (یعنی شکل‌M رعایت نشده باشد) کار ترمیم به‌مراتب دشوارتر می‌گردد. باز هم تأکید می‌شود که به‌دلیل دشواری اصلاح خط‌موی غیرعادی بهتر‌است در‌انتخاب پزشک معالج دقت و وسواس کافی به‌عمل آید زیرا نتیجه‌ی به‌وجود‌آمده (خوب و یا بد) اکثراً غیرقابل تغییر‌است.

متقاضیان کاشت‌موی‌طبیعی باید در نظرداشته باشندکه نتیجه‌ی کلی کاشت‌موی طبیعی از نظررضایت‌بخش بودن و طبیعی‌شدن کار به‌عوامل زیر بستگی دارد:
1) میزان پوشش‌دهی موها در‌منطقه‌ی کاشت که خود تابعی از فاکتورهای زیر است: مشخصات ظاهری و تراکم (تعداد) موها درناحیه‌ی دهنده‌ (بانک‌مو)، مشخصات پوست‌سر در‌منطقه‌ی پشت‌سر، میزان طاسی وی از نظر شدت و وسعت، اندازه و شکل کلی سرِ فرد و مشخصات پوست‌سر از جمله رنگ پوست و قوام آن درمنطقه‌ی طاس.
2) میزان مهارت پزشک از‌نظر علم‌پزشکی و لذا این‌کار حتی‌الامکان باید توسط متخصص پوست‌و‌مو انجام شود. اگر به‌متخصص پوست مراجعه کرده و ایشان به‌دلایل متعدد توصیه‌کرد که کاشت‌مو به‌درد شما نمی‌خورد حتماً حرف او را قبول کرده و برای اطمینان به پزشکان با تخصص‌های دیگر مراجعه نکنید زیرا متخصص پوست است که بهترین توصیه را به‌دلیل برخورداری از علم کاشت‌مو و وجدان‌کاری ناشی‌از این دانش به‌شما می‌نماید.
3) هنر متخصص پوست ازنظر علم زیبایی‌شناسی که بتواند با استفاده ازنقاط ضعف و قوت بیمار بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای حال و آینده‌اش به‌وجودآورد.
4) رعایت اصول هنری و علمی در بازسازی و یا خلق خط‌موی جلوی‌سر.
5) چیدِمان موها در مناطق گوناگون طاس به‌صورت نامنظم و با رعایت قرارگیری گرافت‌های گوناگون در‌هر‌منطقه.
6) وجدان‌کاری پزشک که سهم عمده‌ای از کار را تشکیل می‌دهد.
7) انتخاب بیمار مناسب کاشت‌موی طبیعی از هر‌نظر مانند سن، نوع ریزش‌مو، وجود بیماری‌ها و ده‌ها فاکتور دیگر.
8) وضعیت روحی‌و‌روانی بیمار، اهداف، آرزوها و انتظارات وی که باید منطقی، واقع‌گرایانه و متناسب با ریزش موی فرد باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1986

ثبت نظر

ارسال