شماره ۹۸۳

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۱۲)

دکتر علی وفائی - پوست

معیارهای انتخاب متخصص پوست‌و‌مــو برای انجام پیـونــد موی طبیعی
در انتخاب متخصص پوست و مو برای انجام کاشت‌موی طبیعی به‌ نکات زیر دقت فرمایید:
1) آیا ایشان شما را در زمینه‌ی جنبه‌های زیبایی‌شناسی و نتایج هنرمندانه‌ی کاشت‌مو راهنمایی می‌کند یا اینکه فقط به مسایل پزشکی قضیه اشراف دارد؟ به یاد داشته باشید که اگر پیوند مو را به 3 بخش تقسیم کنیم، سهم علم پزشکی و تخصص پوست و مو فقط یک سوم بوده، یک سوم دیگر آن درگیر ذوق هنری و زیباشناسی ذاتی پزشک می‌باشد و وجدان و رعایت اخلاق پزشکی نیز یک سوم مابقی را تشکیل می‌دهد.
2) آیا وی برای جلسات احتمالی بعدی کاشت مو با شما صحبت می‌کند و به بیان دیگر نگران وضعیت شما درآینده نیز هست و برنامه ریزی بلندمدت برای شما می‌کند یا اینکه فقط به این فکر است که برای این جلسه کار شما را انجام داده، پولی گرفته و شما را به حال خود رها کند؟
3) آیا پزشک درمورد مشکلات و عوارض جانبی کاشت مو با شما صحبت می‌کند یا اینکه فقط از خودش و کارش تعریف و تمجید می‌نماید؟
4) آیا پزشک آنقدر شهامت داشته است که به برخی‌از متقاضیان کاشت موی طبیعی جواب منفی داده و یا اینکه انجام کاشت مو در آنها را به تعویق بیندازد؟
5) آیا ایشان فقط به نشان‌دادن عکس‌های قبل و بعد برخی‌از بیماران خود اقدام می‌کند یا اینکه بیماران خود را به‌ شما معرفی می‌کند تا از نزدیک آنها را دیده و در‌مــورد کــار پـزشک با آنها صحبت نمایید؟
6) آیا پزشک شخصاً و با حوصله با شما صحبت کرده و به تمامی سووالات و ابهامات شما جواب می‌دهد یا اینکه فقط عجله دارد تا از‌طریق مشاوران خود نوبت شما را قطعی کرده و به بقیه‌ی بیمارانش بپردازد؟ توجه کنید که اگر پزشک  برای معاینه و مشورت با شما وقت خود را اختصاص نمی‌‌دهد پس به‌احتمال زیاد در هنگام عمل پیوند موی شما نیز حاضر نبوده، کار را خودش انجام نمی دهد و نظارتی هم بر کار انجام شده ندارد.
7) گاهی مواقع فرد سعی می‌کند با بیان تعداد زیادی گرافت قابل کاشت در‌شخص (مثلاً اعداد عجیب و غریب 12‌الی‌16‌هزار تار مو در یک جلسه) شما را راضی به انجام کاشت مو نماید. هرگز به این اعداد دل‌خوش نکنید و در‌واقع این مطلب از مصادیق بارز کلاه‌برداری و شیادی در‌حیطه‌ی پزشکی بدانید زیرا شما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید تعداد موهای کاشته شده را بشمارید و اصولاً چیدمان هنرمندانه‌ی گرافت‌ها بیشترین اهمیت را از نظر مطلوب‌شدن نتیجه‌ی پیوند‌مو داشته و تعداد موهای کاشته‌شده در‌مقام بعدی قرار دارد. در‌مواردی هم فرد می‌خواهد از شما مقدار مشخصی پول بابت هر گرافت بگیرد. در اینجا هم به همان دلیل قبلی امکان اینکه سَر بیمار کلاه گذاشته شود بسیار زیاد خواهد بود. درضمن گاهی فرد انجام دهنده‌ی کاشت مو یک‌گرافت دارای 3 تار مو را با برش تبدیل به 2‌ گرافت (یکی دارای یک تار مو دیگری حاوی 2 تار مو) می‌کند و لذا هزینه 2‌گرافت را از بیمار می‌گیرد درحالی‌که برای بیمار همان‌3 تار مو کاشته شده‌است و درضمن احتمال آسیب به گرافت مذکور به‌دلیل برش غیرضروری و لذا عدم رشد مو زیادتر از‌حالت عادی می‌گردد.
8) اگر پزشک به‌صورت کاملاً قطعی و بدون هرگونه ریسک در مورد نتیجه‌ی کاشت مو به‌شما اطمینان و ضمانت صد‌در‌صد می‌دهد باید در‌مورد کار ایشان شک نمایید زیرا هیچ مطلبی در پزشکی (به‌خصوص پزشکی زیبایی) دارای قطعیت کامل نبوده و بیان این مطلب از سوی فرد یا به‌دلیل نادانی وی است یا اینکه قصد کلاه‌برداری دارد.

9) در مورد اهداف و آرزوهایتان و آن چهره‌ی دلخواهی که دوست دارید با پزشک صحبت کنید و ببینید که آیا اصلاً آن چیزی که درذهن شما است قابل حصول می‌باشد زیرا در غیر‌این‌صورت اصولاً انجام کاشت مو فایده‌ای به‌حال شما نخواهد داشت و خودتان را گول زده‌اید.
سعی کنید فقط خودتان با دید باز و تحقیق کامل درمورد انتخاب متخصص پوست تصمیم بگیرید زیرا وقتی کار خراب شد دیگران هیچ مسوولیتی را قبول نکرده و این شما هستیدکه باید رنج و درد ناشی‌از مراجعه به افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت را تحمل نمایید. هیچگاه به‌تبلیغات رسانه‌ای (مطبوعات، پیک‌های‌تبلیغاتی، رادیو و تلویزیون و به‌خصوص ماهواره) اعتماد نکرده و فکر نکنید هرکس در‌مجله مطلبی می‌نویسد و یا در رادیو و تلویزیون صحبت می‌کند علامه دَهر است. به‌خصوص متوجه باشیدکه مطالب وگفته‌های پخش شده در‌شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتاً کذب محض بوده زیرا هیچ کنترل علمی روی محتویات این برنامه‌ها وجود نداشته و هرکس با هر‌مدرکی می‌تواند با پرداخت پول خودش را دکتر معرفی کرده و تبلیغات نماید و غالب افرادی که در کانال‌های ماهواره‌ای در‌مورد کاشت مو تبلیغ نموده و یا صحبت می‌کنند حتی از سواد پایه در‌این‌مورد هم برخوردار نمی‌باشند. لطفاً نمونه‌هایی از قربانیان کاشت‌مو توسط افراد انسان‌نمای فاقد صلاحیت علمی و وجدان‌کاری را ملاحظه  فرمایید.

 

 

تعداد بازدید : 1925

ثبت نظر

ارسال