شماره ۹۸۰

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۹)

دکتر علی وفائی - پوست

ملاحظات روانشناسی در آلوپسی آندروژنیک(مردانه)

افراد طاس معمولاً به‌شدت نگران ریزش موی خود بوده و برای رفع این نقیصه ظاهری به هر راهی (حتی موقتی مانند کلاه‌گیس) متوسل می‌شوند و به‌همین دلیل است که معمولاً در دام افراد شیاد و یا محصولات گمراه‌کننده‌ی  آرایشی و بهداشتی می‌افتند. مؤلف به‌کرات مواردی از افسردگی، اضطراب، گوشه‌گیری از جامعه، پرخاشگری و حتی میل به خودکشی را در اشخاص مبتلا به کم‌مویی به‌خصوص در سنین پایین مشاهده کرده‌است ولی آیا واقعاً این طرز تفکر افراد طاس صحیح است؟

واقعیت این است که مو به‌جز ارزش ظاهری از نظر زیبایی دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ی دیگری برای انسان نمی‌باشد ولی نکته‌ی مهم این است که میزان پذیرش افراد در‌مقابل از دست‌دادن مو (به‌عنوان یک نقص در زیبایی فرد) بسیار متفاوت است. برخی فقدان موی خود را یک مشکل بسیار بزرگ دانسته و غرورشان به‌دلیل این مسأله به‌شدت جریحه‌دار می‌شود. این افراد نسبت به طاسی خود احساس بسیار بدی داشته، از آن عمیقاً رنج می برند و با از دست دادن اعتماد به نفس خود دچار افسردگی، اضطراب و دوری از جامعه می‌گردند. ترس ناشی‌از ریزش بیشتر مو و یا دیده‌شدن منطقه‌ی طاس توسط دوستان و آشنایان موجب خودداری از ایجاد ارتباط نزدیک با دیگران شده و حتی گاهی فرد از انجام یک دسته فعالیت‌های در‌معرض دید مثل شنا کردن، دویدن و یا حضور در‌مناطق دارای وزش باد شدید اجتناب می‌کند. کلیه‌ی این مطالب باعث تخریب سلامت‌روانی و فیزیکی فرد شده و گاهی به افســـردگـی شدید وی می‌انـجامد.
از طرف دیگر خیلی از مردان طاس در مورد طاسی خود به‌هیچ‌وجه نگران نبوده و حتی خود را با سر بدون مو خوش‌تیپ‌تر دانسته و رمز موفقیت را در طاسی خود می‌پندارند.
انسان‌ها دارای معیارهای گوناگونی برای سنجش میزان سلامتی خود بوده و عوامل گوناگونی مثل سن، جنس، وضعیت روانی و فرهنگی، نوع شخصیت فرد و زمینه‌های نژادی و قومی براین سنجش اثر می‌گذارند. در‌این میان خیلی از افراد داشتن یک سَر پر از مو را علامت‌جوانی، سلامتی و سرحال‌بودن می‌دانند و به‌همین دلیل با از دست‌دادن آن به‌فکر جبران موهای ریخته‌شده برمی‌آیند.
روانشناسان معتقدند که مو یکی‌از معدود اعضای بدن است که شخص از نظر بیان شخصیت و یا معرفی هویت دارای کنترل مستقیم و سریع روی آن است و به‌همین‌دلیل ریزش مو اگرچه یک علامت بلوغ و مرد‌شدن فرد به‌حساب می‌آید ولی از‌طرف دیگر مؤید پیرشدن و افزایش سن ایشان هم بوده و لذا اثر استرس‌آور زیادی بر مردان دارد.
معمولاً افرادی که به‌دنبال پیوند مو هستند (به‌خصوص جوانان) ازنظر روانشناسی به‌شدت نگران ریزش موی خود بوده، از‌نظر روحی بسیار آسیب‌پذیر هستند، خیلی زود تحت‌تأثیر تلقینات دیگران قرارمی‌گیرند و لذا اصرار به ترمیم منطقه‌ی طاس دارند و به‌همین دلیل سریعاً دردام شیادان می‌افتند. این افراد به پزشک خود اظهار می‌دارند که من الآن که جوان هستم می‌خواهم مو داشته باشم و تا جایی که ممکن‌است قیافه‌ام بهترشود و برای سال‌های آینده فکری خواهم نمود پس خواهش می‌کنم که هرکاری از دستتان برمی‌آید برایم انجام دهید. چنین وضعیتی در مرد جوانی که ریزش موهای وی اخیراً و با‌شدت زیاد شروع شده‌است، وسعت طاسی‌اش کم بوده و یا سن وی پایین می‌باشد صدق می‌نماید. درچنین مواردی پس‌از معاینه توسط متخصص پوست اکثراً به‌طورکلی نیازی به کاشت مو نبوده و لازم‌است فرد مدتی دارو مصرف نماید تا طرح ریزش موی وی ثابت و پایدارگردد. بنابراین اگر متخصص پوست با کمال شهامت و از روی حس وظیفه‌شناسی و رعایت اخلاق پزشکی و وجدان‌پزشکی، فرد را از انجام کاشت مو ناامیدکرده و حقیقت امر را به وی بگوید این امر نباید باعث سَرخوردگی شخص و نفرت وی از پزشک گشته و باید سعی در قبول واقعیت نماید زیرا درغیر این‌صورت به احتمال زیاد در دام افراد بی‌سواد و کلاه‌بردار می‌افتد.

کاشت موی طبیعی یک عمل‌جراحی زیبایی است به این معنی که نتیجه‌ی آن هر روز و هرلحظه توسط بیمار و اطرافیان وی دیده‌شده و مورد قضاوت قرارمی‌گیرد. بنابراین ماحصل پیوند مو باید چیزی باشدکه بیمار انتظاردارد و به‌همین‌دلیل است که باید بیمار و پزشک قبل‌از انجام کار در مورد نتیجه‌ی کاشت‌مو به توافق کامل برسند. به بیان دیگر نتیجه‌ی پیوند مو نباید چیز غیر قابل انتظاری برای پزشک و بیمار بوده یعنی تحمل شخص درمورد نتیجه‌ی و عوارض جانبی کاشت مو بسیار پایین است. لذا این وظیفه‌ی متخصص پوست باوجدان و خداشناس است که تصورات غیرمنطقی و انتظارات واهی شخص از کاشت مو را با معاینه و توضیحات صحیح اصلاح نموده و ابرهای تیره را از ذهن وی پاک نماید. عدم توجه به این نکته‌ی مهم موجب بروز مشکلات زیادی برای پزشک و بیمار (حتی با بهترین نتیجه‌ی کاشت مو) خواهدشد.

متقاضی کاشت‌مو باید متوجه این نکته باشدکه از‌نظر زیبایی‌شناسی نباید خط موی جلوی‌سر و یا تراکم موی سنین جوانی را برای وی در مناطق طاس ایجادکرد. کاشت مو برای افراد طاس جنبه‌ی درمانی نداشته و با انجام اینکار موی جدید برای وی خلق نخواهد شد بلکه فقط درجریان آن با جابجایی موها از نواحی پرپشت سر به مناطق طاس و سپس چیدن هنرمندانه‌ی آنها تا جایی که ممکن‌است از عبور نور و درخشش آن درسطح پوست سر ممانعت به‌عمل آورده و از میزان کم‌پشتی موها تا حدی کاسته می‌شود ولی هیچ‌گاه به‌حالت قبل باز نمی‌گردد.
متقاضیان کاشت مو اغلب دل‌شوره، نگرانی و احساسات ضدو‌نقیضی درموردکاشت مو و نتایج آن دارند و در‌این‌میان متخصص پوست متبحر و با تجربه است که با آماده‌سازی بیمار و جلب اطمینان وی می‌تواند جَو مساعدی برای انجام کاشت مو فراهم‌آورد. باتوجه به اینکه نتیجه‌ی نهایی پیوند‌مو پس‌از ۹تا۱۲ماه به‌دست می‌آید لذا این کار برای کسانی که قبل‌از این‌مدت خواهان نتیجه‌گیری از کاشت مو هستند فایده‌ای ندارد.

مهم‌ترین عامل در موفقیت‌آمیز بودن نتیجه‌ی پیوند‌مو انتخاب بیمار مناسب توسط متخصص پوست و مو و از‌طرف دیگر حس اعتماد بیمارنسبت به پزشک‌معالج است. در‌این میان انگیزه‌ی فرد هم نقش مهمی بازی کرده و همچنین وجود تصورات منطقی و معقول از سوی فرد هم به هرچه بهتر‌شدن نتایج کاشت‌مو کمک می‌نماید.

 

 

تعداد بازدید : 2994

ثبت نظر

ارسال