شماره ۹۷۷

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۶)

دکتر علی وفائی - پوست

شروع ریزش موی مردانه معمولاً از جلوی سر بوده، موها به تدریج نازک‌تر وکمرنگ‌تر شده و حالت اصلی خود را ازدست می‌دهند.

به‌مرور زمان تعداد موها کمتر و کمترشده و پوست‌سر هویدا می‌گردد. این تغییرات موجب عقب‌رفتن تدریجی خط رویش‌مو در‌پیشانی می‌شود. کاهش‌مو با‌شدت کمتر یا بیشتر (گاهی هم‌زمان با جلوی سر و  یا در‌مراحل بعد‌از آن) در فرق‌سر (ورتکس) هم رخ‌داده و آن بخش هم به‌تدریج دچار طاسی می‌شود. گاهی هم در شروع فقط فرق سر دچار طاسی شده و تا سال‌ها به همیـــن ترتـیب باقی می‌مــانــد و بعداً جلوی ســـر درگیــر ریـزش‌مو می‌گردد.
با گسترش تدریجی طاسی و به‌هم ‌پیوستن مناطق خالی از مو به‌تدریج کل سر طاس‌شده و درنهایت فقط مو در‌مناطق پشت و طرفین‌سر باقی می‌ماند. همانطور که قبلا ذکر شد این بخش‌ها به دلیل فقدان گیرنده‌ی هورمون‌های  مردانه در فولیکول‌های مو به اثرات ریزش موی هورمون‌های مردانه مقاوم بوده و خیلی به‌ندرت دچار طاسی می‌گردند.
دکتر نوروود (Norwood) طاسی با طرح مردانه را از نظرشدت و وسعت به هفت فرم اصلی و چند درجه‌ی فرعی تقسیم‌بندی کرده است. این تقسیم‌بندی برای همه‌ی  متخصصان پوست‌و‌مو شناخته‌شده و قابل‌قبول بوده و در‌ عکس آن را ملاحظه می‌فرمایید. البته باید متذکر شد که اگرچه این تقسیم‌بندی راهنمای خوبی می‌باشد ولی درحالت طبیعی درجات گوناگون آن با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و دقیقاً مانند طرح‌های روی کاغذ نمی باشند.
الگوی شماره‌یک در تقسیم‌بندی نوروود حالتی است که موها دچار ریزش نشده و درحقیقت وضعیت خط رویش‌مو در‌جلوی‌سر آقایان درحوالی بلوغ می‌باشد. الگوی شماره‌2 در تقسیم‌بندی نوروود نیز طرح خط رویش مو در جلوی سر به فرم مردانه (پس از بلوغ) بوده، طاسی به‌حساب نیامده و طبیعی تلقی می‌گردد. اولین درجه‌ی طاسی دراین تقسیم‌بندی الگوی شماره‌3 و نمای شماره 7 شدیدترین حالت طاسی با طرح مردانه می‌باشد.  ممکن‌است ریزش مو در‌یک فرد دقیقاً از این تقسیم‌بندی تبعیت نکرده و فی‌المثل برای سال‌ها فقط طاسی محدود به ناحیه‌ی فرق‌سر (وِرتکس) باشد و گاهی هم طاسی  ازجلو و فرق‌سر به‌صورت هم‌زمان آغـازگــردد.
باید متذکر شدکه سیر ریزش مو در آلوپسی آندروژنتیک از‌نظر شدت، وسعت، سرعت پیشرفت و توقف آن در زمان‌های گوناگون غیرقابل پیش‌بینی است و لذا درصورت اقدام به کاشت مو  باید این نکته را در‌نظر داشت که مدل‌موی درست شده باید برای مابقی عمر فرد مناسب و زیبا باشد نه این‌که فقط در‌سن انجام کاشت مو طبیعی به‌نظر برسد. اغلب قانع‌کردن افراد در‌این مورد بسیار مشکل می‌باشد.
اولین قدم در ارزیابی منطقی طاسی با طرح مردانه این است که وضعیت فعلی موهای شخص را با عکس‌های چند سال قبل وی مقایسه کنیم. بااین مقایسه می‌توان تخمینی از میزان موهای از دست‌رفته و سرعت پیشرفت طاسی به‌دست داد. قدم بعدی ویزیت توسط متخصص پوست و مو می‌باشد. دراین مرحله باگرفتن شرح‌حال دقیق و معاینه‌ی کامل می‌توان میزان و شدت طاسی و سرعت پیشرفت آن را معلوم نمود و در‌ضمن با در نظرگرفتن برخی عوامل در تاریخچه‌ی خانوادگی شخص می‌توان حدس تقریبی زد که سرعت و شدت طاسی وی درآینده به چه میزان خواهد بود. تراکم  موهای شخص در‌مناطق گوناگون سر با استفاده از وسیله‌ای به‌نام تراکم‌سنج مو (دانسیتومتر) مشخص شده و به‌این‌ترتیب در معاینات بعدی در آینده می‌توان فهمیدکه در هر بخش از سَر شخص چه میزان از موها نسبت به موقعیت قبلی وی از دست رفته‌است. اگر تصمیم به درمان  بامحلول  موضعی ماینوکسیدیل گرفته شود همین معاینات را باید ۶تا۱۲‌ماه بعد تکرار کرد.
قدم بعدی این است که وضعیت فعلی طاسی فرد با طبقه‌بندی استاندارد‌ (نوروود) ‌مقایسه شود تا ببینیم  او در‌کدام گروه قرار‌دارد تا  بتوان بر‌مبنای این تقسیم‌بندی  بهترین راه درمان را برای وی پیــداکــرد.
ریـزش موی مردانه یک عارضه‌ی پیشرونده می‌باشد البته اختلافات فردی وجود دارد به‌طوری‌که برخی مردان در‌عرض چند‌سال به طاسی کامل رسیده در‌حالی‌که در سایرین سالها طول می‌کشد تا طاس کامل شوند.

 

 

تعداد بازدید : 1931

ثبت نظر

ارسال