شماره ۹۷۶

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۵)

دکتر علی وفائی - پوست

همان‌طور که قبلاً اشاره شد موهای ضخیم و پررنگ درجریان ریزش موی آندروژنتیک به‌تدریج تبدیل به موهای نازک وکم رنگ می‌گردند.

این تبدیل ناشی‌از دو تغییرمهم در ساختار مو می‌بـاشدکه عبـارتند ‌از:
1) کاهش مدت‌زمان مرحله‌ی رشد فعال (آناژن) در دوره‌ی زندگی مو: در ریزش موی آندروژنتیک مدت‌زمان مرحله‌ی رشد فعال باگذشت هر دوره از زندگی مو کوتاه‌تر شده درحالی‌که مراحل دیگر چرخه‌ی زندگی مو درهمان مدت‌زمان قبلی باقی می‌مانند و نهایتاً این مسأله سبب کاهش درصد موهای دارای رشد فعال در پوست‌سر می‌شود. به‌جهت اینکه مدت‌زمان مرحله‌ی رشد فعال عامل تعیین‌کننده‌ی طول ساقه مو است لذا با کاهش تدریجی آن در هر سیکل رشد مو، طول ساقه‌ی مو کوتاه‌تر و کمترشده و بالاخره طول ساقه‌ی مو آنقدر کوتاه می‌گردد که مو اصلاً به سطح پوست نرسیده، به‌طور دائم از بین رفته و محــل خـــروج آن از پوست به‌صورت یک منفـذ کوچک توخالی درمی‌آید.
2)‌مینیاتوری‌(ظریف)‌شدن فولیکول مو: پیازمو در‌جریان ریزش موی آندروژنتیک کوچک و چروکیده شده و تعداد سلول‌های آن کاهش می‌یابد. کاهش اندازه‌ی فولیکول مو سبب کاهش قطر موی تولید شده می‌گردد و در‌ضمن موی درگیر رنگدانه‌ی خود را هم به‌تدریج از دست ‌می‌دهد. به این حالت کوچک‌سازی یا مینیاتوریزه شدن مو می‌گویند.

تعداد فولیکول‌های مو درهر سانتیمترمربع از پوست در ابتدای فرآیند ریزش‌موی مردانه کاهش نیافته بلکه چون موها نازکتر،کوتاهتر و کم‌رنگ‌تر شده‌اند لذا پوشش کمتری ایجادکرده و درنتیجه منطقه‌ی درگیر کم‌مو و کم‌پشت به‌نظر می‌آید در‌حالی‌که تعداد موها تغییری نکرده‌است. در‌این مواقع فرد اظهار می‌دارد که رشد موهایش کم‌شده و یا اینکه اصلاً رشد نمی‌کنند و بلند نمی‌شوند و لذا نیازی به اصلاح کردن ندارند. درمراحل بعدی تعداد موها واقعاً کم‌شده و دراین موقع شکایت اصلی فرد ریزش قابل‌مشاهده‌ی مو در حمام، شانه و برس‌زدن است و دراین موقع است که طاسی‌سر باشدت بیشتری خودش را نشان‌می‌دهد.
ریزش مو در آلوپسی آندروژنتیک به‌صورت تدریجی رخ داده و یک فرآینـد آهسته و رو‌به‌جلو است.
خط‌رویش مو درجلوی سر در‌همه‌ی آقایان (قبل ازبلوغ جنسی) متمایل به‌شکل عدد هشت و با موهای کم‌وبیش کرکی می‌باشد که برای سنین نوجوانی بسیار ایده‌آل و زیبا است.
با افزایش سن این خط به تدریج شکل عدد هشت را از‌دست‌داده و صاف‌تر می‌گردد. در‌همین هنگام گاهی مقداری عقب‌نشینی در طرفین خط‌موی جلوی‌سر مشاهده‌شده که این وضعیت هم طبیعی بوده و بیماری تلقی نمی‌شود.
بین۲۰تا۲۵‌سالگی خط‌رویش‌مو درجلوی‌سر حالت قبلی‌اش را از دست داده به‌طوری‌که در طرفین (گیجگاه) مقداری عقب‌نشینی پیدا می‌نماید در‌حالی‌که قسمت وسط آن تغییری نمی‌کند یعنی این خط به‌شکل حرف ‌M درمی‌آید. این وضعیت نیز طبیعی تلقی شده و بدان‌«خط مردانه‌ی رویش‌مو درجلوی‌سر» اطلاق می‌گردد. ظهور خط رویش‌موی مردانه در‌جلوی‌سر دلیل بروز ریزش‌مو با طرح مردانه درحال یا آینده نمی‌باشد و لذا نیازی به درمان ندارد. البته توضیح این مطلب برای افراد کمی مشکل است و بسیاری از اشخاص کم سن (که نگران موهای خود هستند) با توضیحات دلسوزانه‌ی متخصصان پوست‌و‌مو قانع‌نشده و عاقبت گرفتار افراد غیرمتخصص پوست (وگاهی شیاد) می‌شوندکه غالباً به‌اشتباه و از روی نادانی اقدام به‌ کاشت‌مو کرده و یک عمر وی را درگیر نتایج بَد این کار زشت و زننده می‌نمایند. پس بهتر است که همیشه به حرف متخصصان پوست و مو (که دلسوز شما هستند و تنها کسانی می‌باشندکه می‌توانند درمورد کاشت‌موی طبیعی اظهارنظر علمی نمایند) گوش داده و به افراد غیرمتخصص پوست مراجعه ننمایید.

 

تعداد بازدید : 2909

ثبت نظر

ارسال