شماره ۹۷۶

درمان فلاشینگ صورت توسط IPL

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست

بیماری فلاشینگ یا برافروختگی صورت به علل متفاوت فرد را گرفتار می‌سازد:

اختلال در فعالیت ‌نرمال غدد، به‌ویژه اختلالات درغدد فوق‌کلیه و تیروئید، ممکن‌است برافروختگی صورت را ایجاد نماید.
همچنین، فلاشینگ صورت درزمان یائسگی، چاقی، استرس، اختلالات وازوموتور عـروقی، بیماری روزاسه، الکلیسم و ... نمایان می‌گردد.
این عارضه که به‌علت گشاد‌شدن عروق سطحی و استاز خون درمویرگ‌ها ایجاد می‌گردد، عمدتاً درناحیه‌ی مرکزی صورت، به‌ویژه درنواحی بینی و گــــونـــه‌ها ظاهر می‌گردد.
سن ابتلا به بیماری، عمدتاً از میانسالی آغاز گشته و شیوع آن در دوران پیری و در زنان به‌هنگام یائسگی افزایش می‌یابد.
درمان دارویی این بیماری نیز همچون دیگر ضایعات عروقی، طولانی، دشوار و عمدتاً نتیجه‌ی قطعی برای فرد مبتلا به این بیماری رانداشته که این معضل نیز نارضایتی فرد مبتلا به اینگونه درمان‌های جاری را به همراه خواهد داشت.
درمان این بیماری توسط لیزر، امید به درمان قطعی فلاشینگ را برای افراد مبتلا به این بیماری ایجاد نموده است.

مکانیسم اثر IPL:

اکسی‌هموگلوبین موجود در ‌رگها و مویرگ‌های صورت که در فلاشینگ، دچار ایستایی و کندی حرکت شده است. طول موج‌های570تا620 نانومتر را تماماً درخود جذب می‌نمایند.
این جذب اشعه، باعث ایجاد حرارت شدیدی در منطقه‌ی موردنظر نموده، به‌طوری‌که درنهایت باعث تجزیه و لیز‌هموگلوبین دررگ‌ها و مویرگ‌های منطقه‌ی مبتلا به فلاشینگ می‌گردد.
لیز و ازبین‌رفتن هموگلوبین دررگ‌های گشاد شده‌ی منطقه‌ی مبتلا و جذب آن توسط کبد، طبیعتاً حجم درون رگ‌ها ومویرگ‌ها را کم نموده وقطر رگ تنگ‌ونرمال می‌گردد که تظاهر آن در کم رنگ‌تر شدن و محوتر شدن مویرگ‌ها بوده و نتیجه‌ی‌ آن بهبودی صورت و رفع برافروختگی پوست می‌باشد.

الف: فوتوتیپ‌های پوست:

درمورد تفاوت‌های موجود در رنگ، ضخامت و نوع پوست درافراد مختلف (فوتوتیپ‌های پوست) که پزشک معالج باید شناخت کامل نسبت به آن داشته باشد، بارها سخن گفته شده و ازبیان مجدد آن اجتناب می‌کنیم.

ب: انتخاب طول موج مناسب:

طول موج مؤثری که دربیماری فلاشینگ، توسط هموگلوبین مو در رگها و مویرگها جذب می‌گردد،750 نانومتر می‌باشد که می‌توان برای پوست‌های سفید، روشن و سبزه(تیپ‌های پوستی3،2،1 وحتی تیپ پوستی آسیایی4) به کارگرفت.
نزد افراد سیاهپوست (تیپ پوستی5) که انبوهی از ملانین درپوست داشته و احتمال بروز سوختگی وتورم و التهاب توسط IPL وجود دارد، بالطبع باید ازطول موج ضعیف‌تری استفاده نمود که عمده‌ی ‌انرژی و حررات آن از بدن عبور نموده و کمترین جذب را داشته باشد.
 این طول موج ایده‌آل برای سیاهپوستان مبتلا به فلاشینگ 620 نانومتر می‌باشد.

ج:شارید‌گی یا Fluence مناسب:

دردرمان فلاشینگ صورت توسط IPL، منطبق براصول یادشده باید برای پوست‌های روشن که حاوی رنگدانه های کمتری می‌باشند از شاریدگی (Fluence) پایین‌استفاده نمود و در پوست‌های تیره، ضرورتاً باید از شارید‌گی بالاتر استفاده نمود.
بنابراین، درتیپ‌های پوستی روشن، می‌توان از شاریدگی 13‌ژول بر سانتی‌متر‌مربع استفاده نمود و هر‌چه پوست تیره‌تر باشد، درجه‌ی شارید‌گی را افزایش داد و تاحداکثر 17‌ژول بر سانتی‌متر‌مربع می‌توان آن را افزایش داد.

د: مـــدت‌ زمــان تـابــش (Pulse Duration):

براساس اصول یاد شده‌ی فوق، زمان تابش اشعه‌ی دستگاه به پوست، نسبت مستقیم با فوتوتیپ‌ پوست داشته و هرچه شماره‌ی فوتوتیپ‌پوست بیشتر گردد، مدت‌زمان تابش اشعه نیز باید افزایش یابد.
به این معنی که در فوتوتیپ‌های 1 و2 که پوست روشن است، تخصیص زمان تابش باید به کمترین مقدار بوده و می‌توان تا 15‌هزارم ثانیه استفاده نمود.
ولی این زمان تابش به منظور اثربخشی بیشتر افزایش یافته تا بتواند شارید‌گی کم و طول موج ضعیف‌تر را جبران نماید.
بنابراین، نزد فوتوتیپ3، ضروری است ازمدت زمان تابش 20 هزارم ثانیه و نزد فوتوتیپ‌4، مدت زمان تابش معادل 30 هزارم ثانیه و برای افراد دارای فوتوتیپ‌پوستی 5، می‌توان مدت زمان تابش را تا 60 هزارم ثانیه افزایش داد.

هـ : سرمایش(Cooling):

همانگونه که در‌قبل هم اشاره‌شد، ایجاد سرمایش برای دستگاه با رنگ پوست (فوتوتیپ پوست) رابطه‌یی مستقیم داشته و هرچه که پوست روشن‌تر باشد، به‌علت اینکه رنگدانه‌ها در‌پوست کمتر وجود دارد، طبیعتاً درجه‌ی سرمایش نیز زیاد نبوده وکولینگ را می‌توان برای این تیپ‌ها،معادل 8 تا‌10‌سانتیگراد انتخاب نمود و هرچه رنگدانه‌ها افزایش یابد و پوست تیره‌تر باشد، محافظت پوست در برابر ادم، اریتم و سوختگی اهمیت بیشتری می‌یابد، به‌طوری‌که درجه‌ی سرمایش دستگاه نیز افزایش می‌یابد (از‌10‌تا حداکثر13سانتیگراد).

و: تعداد عبور (Passe):

درمورد درمان فلاشینگ توسط IPL برای حصول نتیجه‌یی مطلوب‌تر، باید روی هرمنطقه‌ی مبتلا، دستگاه لیزر را دوبار عبور (Passe) داد.
درپایان ذکر این مهم نیز ضروری است که درصورتی‌که بیمار درمعرض اشعه‌ی خورشید به مدت طولانی و یا سولاریوم قرارگرفته باشد، درمان توسط لیزر تا برطرف شدن  التهابات پوستی باید تا دوماه به تعویق افتد.

 

 

تعداد بازدید : 5519

نظرات

دكترحميد شيخ ويسي فاطمي

10 سال و 5 ماه و 28 روز پیش

باتشكر فراوان.مرسي از مطالب خوبتان.

ثبت نظر

ارسال