شماره ۹۷۳

کاشت (پیوند) موی طبیعی (۲)

دکتر علی وفائی - پوست

مشخصات ظاهری مو
موی هر فرد دارای تعدادی مشخصه‌ی ظاهری است که درنمای موهای شخص، فرم طاسی وی، مدل آرایش مو و نیز در‌طراحی و برنامه‌ریزی برای کاشت مو و البته نتیجه حاصل از پیوندمو تأثیر بسزایی دارند. این مشخصات ظاهری عبارتند از:
1) رنگ‌مو : بلوند، قرمز، قهوه‌ای، خاکستری و مشکی که هر‌کدام ممکن‌است دارای سایه‌های گوناگون باشند. رنگ مو از نظر شدت و سایه‌ی رنگ ممکن‌است در طول زندگی فرد تغییر نماید. با افزایش سن موهای فرد به‌صورت طبیعی ابتدا خاکستری و سپس کاملاً ‌سفید می‌شوند.
2)خصوصیات ژئومتریک مو: مو ممکن‌است صاف، وِزکرده، فِر‌دار و یا موج‌دار (مجعد) باشد.
3) قطر مو: مو ممکن‌است از خیلی‌نازک، ظریف، متوسط تا ضخیم تغییر کند.
مشخصات ظاهری مو در میزان پُرنشان‌دادن ظاهری سر دارای اهمیت زیادی هستند خواه ریزش مو وجود داشته باشد و خواه وجود نداشته باشد به‌عبارت دیگر وجود یک‌سر پُر از مو دلیل آن نمی‌شود که تعداد موهای فرد واقعاً زیاد باشد. برای مثال یک سفید پوست بور اروپایی با موهای بلوند صاف ظاهراً دارای موهای کمتری نسبت به یک فرد سبزه آسیایی با موهای مشکی صاف است در حالی که تراکم موها در هر سانتیمتر‌مربع در فرد اول بیشتر از دومی می‌باشد. دلیل این مسأله بیشتر بودن قطر موها در شخص آسیایی است. همچنین هر اندازه موی یک شخص مجعدتر باشد پوشانندگی بیشتری ایجاد کرده و لذا به نظر پُرتر می‌آید. مثلاً مــوی سیـــاه پوستان از تراکم کمتری نسبت به سفیدپوستان برخوردار است ولی چون مجعدتر می‌باشد لذا به نظر پُر پشت‌تر می‌آیـد.
میزان اختلاف رنگ بین رنگ مو و رنگ پوست عامل مهم دیگر در میزان پُر نشان داده شدن موی سر است به‌طوری که هر چقدر رنگ پوست و رنگ مو به یکدیگر نزدیک‌تر باشند (مثلاً موی مشکی با پوست سبزه یا موی بلوند با پوست بور) احساس پُری بیشتری در موی سر به‌وجود می‌آید زیرا پوست سر به میزان کمتری از لابه‌لای موها دیده می‌شود.
4) میزان چربی پوست‌سر نیز موجب تقسیم‌بندی مو به انواع معمولی، خشک و چرب شده است. موی معمولی براق، درخشان، نرم، انعطاف‌پذیر و دارای چربی معمولی است. روی این موها شوره مشاهده نشده و در پوست سر هم قرمزی و جوش وجود ندارد.
موهای چرب در بیشتر اوقات آغشته به چربی هستند. این موها فقط چند ساعت پس از استحمام وضعیت خوبی داشته و سپس موها به هم چسبیده و به شدت چرب و درخشان می‌شوند. پس از مدتی رسوبات چربی باعث مات‌شدن مو شده و نیز بوی خاصی از آنها به مشام می‌رسد. ممکن است شوره، قرمزی و جوش روی پوست سر دیده شود. چرب‌بودن موها معمولا دارای علت ژنتیکی بوده و به‌جز شستشوی مرتب با شامپوی مخصوص موهای چرب راه درمان خاصی برای آن وجود ندارد.
موی خشک به صورت مات و کدر است و هنگام لمس کردن به حالت زِبر، خشن و غیرقابل انعطاف می‌باشد. این موها به سختی شانه و برس زده شده و بسیار شکننده هستند. موی خشک دارای رطوبت و چربی طبیعی نمی‌باشد. علت خشکی مو ممکن‌است زمینه‌ی ژنتیکی، اختلالات تغذیه‌ای، شستشوی بیش‌از‌حد مو، استفاده از شامپو و صابون نامناسب،  سشوار بیش‌از‌‌حد، خشکی‌هوا، بیماری‌های ساقه‌ی مو و کم‌کاری تیروئید و پاراتیروئید باشد. برای کاهش خشکی مو باید تعداد حمام‌رفتن را به یک‌بار درهفته کاهش‌داده، شامپوی مناسب همراه با نرم‌کننده‌ی خوب استفاده شود، از سشوار‌کردن حتی‌الامکان پرهیز کرده و فرآورده‌های آرایشی قوی برای مو استفاده نکرد.
5) مطلب دیگری که در مورد مو و البته کاشت آن اهمیت دارد جهت رشد مو (زاویه‌ی خروج آن از پوست) می‌باشدکه در مناطق گوناگون سَر متفاوت است. موها در قسمت خط موی جلوی سر با زاویه‌ی حدود‌30‌درجه رو به جلو رشد می‌کنند. هر‌چقدر موها دراین خط به سمت طرفین (شقیقه‌ها) می‌روند زاویه‌ی خروج موها از 30 درجه کمتر شده و در ضمن جهت موها به سمت خارج تمایل پیدا می‌کند. مو در نزدیکی شقیقه به سمت پایین تغییر جهت داده و زاویه‌ای رشد‌شان درنواحی عقب‌تر به‌سمت پشت ‌سرگردش پیدا می‌کند.

 

از خط موی جلوی سر که به سمت بالای سرمی‌رویم جهت رشد موها همچنان رو به جلو است ولی به تدریج زاویه‌ی آنها از‌30‌درجه بیشتر و به زاویه‌ی قائمه نزدیک‌تر می‌شود. نمای رشد موها با ورود به منطقه‌ی فرق‌سر (ورتکس) به‌صورت گردبادی (گریز از مرکز) درآمده به‌صورتی‌که جهت آنها رو‌به خارج و حول یک محور بوده و درضمن زاویه‌ی خروج‌شان از پوست نیز کم می‌شود.

 

موها در قسمت پشت‌سر رو به پایین و با زاویه‌ی  تقریباً خوابیده رشد می‌کنند. در هنگام کاشت مو در‌ هر‌منطقه از سر باید زاویه‌ی خروج مو از پوست در آن قسمت تا حد امکان رعایت شود تا نتایج کاملاً طبیعی به‌دست آید.

 

تعداد بازدید : 2556

ثبت نظر

ارسال