شماره ۱۱۰۹

راهنمای تشخیص و درمان بیماری آلزایمر

دکتر محمد حسین شهبازی - نورولوژیست

چهارشنبه 10 شهریور 1395

محققان ژاپنی با استفاده‌از فرکانس مناسب تابش فراصوتی، (Optimum Frequency of Ultrasonic Irradiation) موفق شدند تا سرعت واکنشی را که در‌آن پروتئین‌های عامل بیماری آلزایمر (AD) به مواد سمّی تبدیل می‌شوند، به مقدار 1000برابر افزایش دهند.

تصور‌می‌شود انباشتگی پپتیدهای آمیلوئید‌b دارای سمّیت عصبی ‌(Neurotoxicity) در مغز بوده و سبب بیماری آلزایمر(AD) می‌شوند.

هنگام ساخت داروها، تشخیص و ایجاد انباشتگی موادسمّی و یافتن داروهایی که قرار‌است این موادسمّی (Toxic Substances) را هدف قرار‌دهند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌؛ اما اغلب اوقات تشکیل انباشتگی آمیلوئید‌b زمان بسیار زیادی را نیاز دارد‌. بنابراین، محققان به‌شدّت در‌پی دسترسی به فن‌آوری شتاب‌دادن به واکنش توده‌سازی (Aggregation Reaction) در غلظت‌های کم بوده‌اند.

شتاب‌دادن به واکنش انباشتگی   آمیلوئید‌b در امر تشخیص نیز مهم می‌باشد. ارزیابی ظرفیت انباشته‌سازی آمیلوئید‌b در تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر تأثیرگذار است.
افرادی‌که محیط داخلی بدنشان به‌گونه‌ای ‌است که آمیلوئید‌b در‌آن تمایل به انباشتگی دارد، درمعرض ریسک بالاتری از ابتلا به آلزایمر قراردارند. با‌این‌حال، انباشتگی آمیلوئید‌b در بدن دشوار است و در‌نتیجه فن‌آوری شتاب‌دادن به واکنش انباشته‌سازی ضرورت‌ می‌یابد.

در‌سال‌های اخیر، مشاهده‌‌شده ‌است که تابش فراصوتی ‌(Ultrasonic Irradiation)، واکنش انباشته‌سازی در پروتئین‌های گوناگون را افزایش‌‌می‌دهد. این گروه تحقیقاتی با استفاده از دستگاه تابش فراصوتی شرایط افزایش میزان انباشته‌سازی را با تغییر مستقل و دقیق فشار صوتی  و بسامد(Acoustic Pressure & Frequency) تابش در محلول بررسی‌کردند.

در‌نتیجه، این گروه موفق شد تا سرعت واکنش را با بهینه‌کردن فشار صوتی در فرکانس(بسامد) kHz‌30 به‌ مقدار۱۰۰۰‌برابر افزایش‌دهد.

این پدیده‌ی شتاب‌دهی، با تولید حباب‌های حفره‌ساز (Cavitation Bubbles) انجام می‌شود که همراه با چرخه‌ی موج‌های فراصوتی تولید‌گشته و می‌ترکند ‌(Generate & Collapse) و محققان از لحاظ نظری موفق به بازتولید این پدیده شدند.

می‌توان از دستاورد این گروه در روشهای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر استفاده‌کرد. این دستاورد شرایط کاهش خطرات گوناگون مرتبط با تشخیص و درمان با استفاده از امواج فراصوتی را نشان‌می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 737

ثبت نظر

ارسال