شماره ۱۱۰۹

درمان افسردگی ماژور در افراد سالمند

پزشکی امروز

درمان افسردگی ماژور در افراد سالمند

چهارشنبه 10 شهریور 1395

محققان با ارزیابی درمان‌های مراقبتی‌ طی مدت ارزیابی، دریافتند که سالمندان دیابتی که مراقبت‌های افسردگی دریافت‌می‌کنند در‌مقایسه با افرادی‌که مراقبت‌های معمول را می‌گیرند با احتمال ۵۳‌درصد کمتر جان خود را از‌دست‌می‌دهند.

پژوهشگران نتیجه‌گرفتند که مراقبت‌های افسردگی به‌ظاهر خطر مرگ را در بیماران مبتلا به مشکلات مزمن (به‌جز بیماری قلبی) کاهش‌می‌دهد.

البته این کاهش به گستردگی کـاهـش مشــاهده شده در افـراد دیابتی نیست و درمان مؤثر افسردگی می‌تواند وضعیت سلامتی را بهبود بخشیده و حتی از مرگ سالخوردگان دیابتی نیز جلوگیری کند. افسردگی اثرهای مختلف بر سلامتی از‌جمله؛ تغییر روش حفظ تعادل بدن و واکنش به استرس را دارد و فعـالیت جسمــانـی، خودمراقبتی و پیروی از طرح درمان را برای این افراد دشوارتر می‌کند. با اینکه این خطرات مدتی است شناخته شده‌اند، اینکه آیا درمان افسردگی باعث بهبود سلامتی بیمار می‌شود، خیلی واضح نیست.

محققان در‌این بررسی، ۱۲۲۶‌فرد ۶۰ ساله که دارای افسردگی ماژور، افسردگی مینور یا بدون افسردگی بودند را ارزیابی‌کردند.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌ای درباره‌ی سلامتی از‌جمله ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت یا بیماری قلبی را تکمیل نمودند و علاوه‌بر کاهش در میزان مرگ‌و‌میر، بررسی نشان‌داد که درمان ساختارمند (Structured Treatment) به میزان قابل‌توجهی بیش‌از درمان معمولی، افسردگی را بهبود می‌بخشد.

نشانه‌های افسردگی در‌۴۰‌درصد از شرکت‌کنندگان پس‌از 4‌ماه درمان به‌طور کامل بهبود یافت. در‌حالی‌که ۲۲/۵ درصد از سالمندانی که مراقبت‌های معمول را می‌گرفتند از این نشانه‌ها رهایی یافتند.

این بررسی به‌عنوان یکی‌از اولین تحقیقاتی که اثر درمان افسردگی بر کاهش خطر مرگ در بیماری‌های مزمن را بررسی می‌کند، نیاز به ادغام سلامت روانی و خدمات مراقبت اولیه را به‌صورت برجسته نشان‌می‌دهد. این روند زندگی‌های فراوانی را نجات داده و همچنین رنج و ناراحتی ناشی‌از افسردگی را کاهش‌می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 1024

ثبت نظر

ارسال