شماره ۱۱۰۲

حادتر‌شدن افسردگی سالمندان، عامل پیش‌بینی زوال‌عقل

پزشکی امروز

بررسی یک علت، زمینه‌ای مشترک در برخی از موارد را مطرح‌می‌کند ولی نه در همه‌ی موارد.

یک بررسی جدید مطرح‌می‌کند که در برخی از موارد، نشانه‌‌‌‌‌‌های بدتر‌شونده‌ی افسردگی در سالمندان ممکن‌است نشان‌دهنده‌ی زوال‌عقل زودرس نیز باشند.

این تحقیق هلندی نمی‌تواند یک ارتباط علت و معلولی را اثبات کند و قطعاً هر‌سالمند افسرده‌ای به‌سوی زوال‌عقل پیش نمی‌رود ولی متخصصان گفتند که یافته‌های آنان کنجکاوی برانگیز هستند.

«تحقیق بیشتری لازم است اما این تحقیق احتمال یک هم‌پوشانی بین پاتولوژی زوال‌عقل و افسردگی را افزایش‌می‌دهد»

طی یک آزمایش، محققان نشانه‌های افسردگی را در تعدادی بزرگسال (۳۳۰۰تن) ۵۵ساله و مسن‌تر به‌مدت ۱۱‌سال در هلند پیگیری‌کرده و مدت‌ ۱۰سال دیگر نیز برای مشاهده‌ی نشانه‌های زوال‌عقل، آنان را مورد پیگیری قرار‌دادند.

طی دوره‌ی پیگیری، ۴۳۴تَن از شرکت‌کنندگان دچار زوال‌عقل، شامل ۳۴۸مورد بیماری آلزایمر شدند. در‌این‌میان محققان دریافتند فقط گروهی که نشانه‌های افسردگی آنها طی زمان افزایش‌یافت، در‌معرض خطر ابتلا به زوال‌عقل قرار‌گرفتند (‌۲۲‌درصد). بااین‌حال، این عدد نسبت به افرادی‌که سطح پایینی از نشانه‌های افسردگی را دارا بودند، بالاتر بود و تنها ۱۰درصد در‌‌این‌گروه به‌سوی ابتلا به زوال‌عقل پیش‌رفتند. این میزان مشابه گروهی بود که نشانه‌های افسردگی بهبود‌یابنده (ظاهر‌شونده و ازبین‌رونده) داشتند و محققان بر‌این‌باورند که نشانه‌های افزایش‌یابنده‌ی افسردگی در بزرگسالان مسن‌تر، می‌تواند بازتاب‌دهنده‌ی یک مرحله‌ی زودرس از زوال‌عقل در برخی‌از موارد باشد.

The Lancet Psychiatry, News Release, April 29, 2016



تعداد بازدید : 1197

ثبت نظر

ارسال