شماره ۱۰۷۸

درد سینه‌ بیشتر در بیماران افسرده

دکتر تقی درودگر - کاردیولوژیست

درد سینه‌ بیشتر در بیماران افسرده

افسردگی عاملی خطرساز و شناخته‌شده در ایجاد بیماری‌های قلبی است و بیماران دچار امراض قلبی و افسردگی شناخته شده، به‌دفعات بیشتری دچار درد‌سینه می‌شوند.

اما تاکنون مشخص نشده‌است که آیا این ارتباط به بیماری‌ کرونری زمینه‌ای وابسته است یا خیر.

با ارزیابی بیماران با میانگین سنی ۶۳‌سال، ۶۵‌درصد مرد و ۲۲درصد با نژاد آفریقایی ـ آمریکایی و بررسی نشانه‌های افسردگی و تناوب دردسینه در طول یک ماه پیش‌از آنژیوگرافی کرونری، حضور و شدت درگیری شریانهای کرونر توسط آنژیوگرام مشخص‌شد. محققان دریافتند شدت افسردگی به‌شکل مستقلی با دفعات درد‌سینه مرتبط است که نشان می‌دهد افرادی که افسردگی شدیدتری دارند به تعداد بیشتری دچار درد‌سینه می‌شوند.

حتی بیمارانی‌که دچار افسردگی خفیف هستند نیز نسبت به بیمارانی که هیچ نوع نشانه‌ی‌افسردگی نداشتند، بیشتر دچار دردسینه شدند. این یافته‌ها با شدت درگیری شریان‌های کرونر، سن، جنسیت، نژاد و عوامل خطرساز سنتی قلب‌و‌عروق شامل سیگاری بودن، شاخص توده‌ی بدنی، فشارخون و میزان چربی خون نیز تطبیق داده شد. درد سینه‌ی متناوب در بیماران مبتلا به افسردگی، صرف‌نظر از زن یا مرد بودن، نسبت به کسانی‌که افسردگی نداشتند سه برابر بیشتر بود و این یافته در بیماران مبتلا به گرفتاری شریان‌های کرونر یا سالم، در هر‌دو گروه صدق می‌کرد.  

افسردگی کاملاً با تعداد دردسینه در بزرگسالان با یا بدون بیماری‌های شریان‌های کرونر ارتباط دارد و توضیح احتمالی این یافته‌ها این است که درد و افسردگی، مسیر عصبی ـ شیمیایی مشترکی دارند و با اینکه افسردگی به‌عنوان عامل‌خطرساز بیماری‌های قلبی معین شده‌است، در آمریکا توصیه‌های روشنی برای غربالگری افسردگی در بیماران مبتلا به امراض قلب‌وعروق وجود ندارد. دستورالعمل پیشگیری‌ESC‌، ارزیابی بیماران را از‌نظر افسردگی جهت جلوگیری از بیماری‌های قلب‌وعروق توصیه‌می‌کند و نتایج حاکی از آن است که غربالگری افسردگی در بیمارانی‌که درد‌سینه دارند باید مد‌نظر قرار‌داده شود.

محققان اینگونه جمع‌بندی می‌کنند:«کاهش تناوب درد‌سینه در دوره‌ی پیگیری در بیمارانی‌که نشانه‌ی افسردگی آنها بهبود یافته بود، نشان‌می‌دهد که پس‌از رد (Exclude) بیماری‌ شریان‌های کرونر به‌عنوان یک عامل درد‌سینه، درمان افسردگی می‌تواند در کاهش‌درد سینه مفید واقع شود». این امر باید توسط کارآزمایی‌های تصادفی شده‌ی همراه با شاهد (Randomised Controlled Trials)تأیید‌شود.


تعداد بازدید : 1307

ثبت نظر

ارسال