شماره ۱۰۵۹

موسیقی‌درمانی در زمینه‌های جراحی (۳) (بخش پایانی)

گیتا گرامی - کارشناس ارشد روانشناسی

موسیقی‌درمانی در زمینه‌های جراحی (۳) (بخش پایانی)

موسیقی پس‌از عمل‌جراحی:

به دلیل این مدت زمان وتوانایی جهت داشتن تأثیر منفی بر موفقیت درمان، کنترل درد پس‌از عمل‌جراحی مهم‌ترین نکته در به‌کارگیری موسیقی به‌عنوان یک داروی ممد در احیای پس‌از عمل می‌باشد. درد پس ازعمل جراحی ممکن‌است به طور خاص برای بیمارانی پریشانی‌آور باشد که باید مراقبت پیچیده زخم یا درمان فیزیکی را تحمل کنند. پس‌از عمل ارتوپدیک، زخم اغلب بیماران دردناک است، برای مقابله با چنین دردی، موسیقی به طور مؤثر ازسوی پرستاران جهت کاهش پریشانی مورد استفاده قرارگرفته است. اچ سیاو واچ سیه (2009) کاربرد موسیقی درمانی را برای کاهش درد مزمن طی دوره‌ی بهبود زخم جراحی شرح می‌دهند.

شرکت کنندگان دراین بررسی کاهشی را دراحساسات منفی و افزایشی را در قدرت معنوی گزارش‌دادند. دریک بررسی دیگر، نیلسون و همکارانش (2009) هجده کودک دارای سن بین 7 تا 16 سال را با استفاده ازمقیاس رنگی آنالوگ (CAS)، مقیاس انفعالی صورت (FAS) و پرسشنامه کوتاه اضطراب ویژگی‌ ـ حالت (STAI) مورد بررسی قراردادند. درمانی متشکل از استماع ساده به گزینه‌های موسیقیایی مطلوب یک روز پس‌از عمل‌جراحی می‌شد. داده‌ها متشکل از تقاضاها برای درمان درد و بررسی پریشانی ناشی‌از FAS,CAS و STAI بودند، کودکان حاضر در گروه موسیقی مورفین کمتری نیاز داشتند و پریشانی آنها درقیاس با گروه تحت کنترل کاهش‌یافته بود. مولفان برآن باورند که گوش دادن به موسیقی برای کودکان آرام‌بخش و باعث تمدد اعصاب می‌باشد.
درنقطه مقابل، مک دونالد و همکارانش (2003) تنها اثرات معتدل را درزمان تحقیق در مورد تفاوتهای درد و مصرف داروهای ضددرد در آن دسته ازبیماران پس ازعمل جراحی گزارش دادند که تحت عمل بیرون آوردن زهدان یا دیگر عمل‌های جراحی مینور مربوط به کودکان بودند. بیماران پس از عمل جراحی به موسیقی خودمنتخب گوش دادند گرچه تمام بیماران بخش جراحی کودکان درگروه موسیقی اضطراب به مراتب کمتری را در قیاس باگروه تحت کنترل نشان دادند. اما چنین اثری برای بیماران جراحی بیرون آوردن زهدان مشاهده نشد.

این مورد نیز منظور گردیده است که موسیقی می‌تواند باعث تماس سریع بین مادر و طفل پس از سزارین گردد (ابن شهیدی و محسنی 2008). اثرات مسکن و استفراغ‌آور داروهای ضددرد تجویز شده به طور روزانه (شبه افیون‌ها و benzodiazepines)ممکن‌است بر تماس نزدیک مادر و نوزاد مخرب باشند. با موضوع آزمودن موسیقی به‌عنوان یکی‌از ابزار درمان درد پس‌از عمل‌جراحی بدون اعمال خطر این اثرات جانبی،( ابن‌شهیدی و محسنی 2008) زنان درحال بهبودی(Recovery) پس از سزارین را مورد نظارت قرار دادند. موسیقی به طور اختیاری انتخاب شد. و اضطراب، میزان تپش قلب، فشارخون، نیاز به شبه افیون، و درد پس از عمل جراحی مورد سنجش قرارگرفتند. گروه تحت آزمایش پس‌از عمل‌جراحی به‌مدت 30‌دقیقه به موسیقی گوش‌دادند، درحالی‌که گروه تحت کنترل درسکوت احیا (Recovery) شدند. شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش دادند شبه افیون کمتری تقاضا کردند و میزان درد کمتری را درقیاس  با گروه تحت کنترل نشان دادند. هیچ تفاوتی در اضطراب، فشارخون، یا میزان تپش قلب مشاهده نشد.
در یک بررسی مقایسه‌ای کارآمدی موسیقی غربی و شرقی را بر کاهش درد،(گود و آهن 2008) در سه گروه ازبیماران پس‌از عمل‌جراحی مطالعه کردند، این سه گروه تحت عمل‌جراحی gynecological قرار گرفته‌بودند. هرگروه با استراحت در تختخواب و داروهای ضددرد درمان شدند. زنان در یک‌گروه موسیقی یا یک گروه تحت‌کنترل قرارداشتند. زنان در شرایط آزمایشی مجاز به انتخاب پیانو یا موسیقی سنتی‌کره‌یی بودند. دو‌سوم از شرکت‌کنندگان درگروه موسیقی(۶۲٪,21=n) موسیقی کره‌یی را انتخاب کردند و یک‌سوم (38٪,13=n) پیانو را انتخاب کردند. گروه‌سوم موسیقی‌درمانی را دریافت نکردند.

بیماران درگروه تحت آزمایش پس‌از عمل‌جراحی چهار بار به موسیقی گوش دادند و درد پس‌از عمل به مراتب کمتری را نسبت به گروه تحت‌کنترل گزارش کردند. هیچ اختلافی دراثرگذاری نوع موسیقی منتخب یافت نشد.

بررسی‌های گذشته امکان یک مرور کلی از تحقیقات انتشار یافته با موضوع موسیقی و جراحی را فراهم می‌سازد، به‌خصوص بررسی‌هایی که براهمیت ایجاد یک تعریف استاندارد و پروتکل برای موسیقی‌درمانی به‌عنوان یک مداخله‌ی غیردارویی برای مدیریت منظم درد در کلینیک‌های سلامت تأکید دارند.

بیشتر بررسی‌ها به‌این نتیجه ‌‌می‌رسند که موسیقی باعث بهبود کیفیت‌زندگی و خواب می‌شود و دارای اثرات مثبت بر میزان تپش‌قلب است.

نتایج بررسی‌ها همچنین براین باورند که موسیقی‌درمانی درد اثرات فیزیولوژیکی و روانشناختی و اضطراب قبل، حین، و پس‌از عمل‌جراحی را می‌کاهند و باعث تقلیل در فشار روانی و افسردگی شده و باعث ارتقای تمدد اعصاب می‌گردد.

چگونه این اثرات متنوع موسیقی بر درد تعدیل یافته به وجود می‌آید؟ هیچ دلیل واضحی برای عنوان‌کردن وجود ندارد که این اثرات اصولاً نامشخص باقی‌می‌مانند. جهت ایجاد نوعی چهارچوب تفسیری، شاید محتمل‌ترین مورد همان اثر موسیقی بر توابع احساسی و هیجانی مغز، به‌خصوص شیمی اعصاب مربوطه باشد.

تعداد بازدید : 843

ثبت نظر

ارسال