شماره ۱۰۵۸

پیش‌بینی افسردگی پری‌ناتال:

پزشکی امروز

سوابق افسردگی و اضطراب در نوجوانی یا جوانی، خطر افسردگی درطول دوره‌ی بارداری یا پس‌از آن را افزایش می‌دهد.
افسردگی پری‌ناتال روی بیش‌از ۱۰درصد مادران تأثیر می‌گذارد و یکی‌از شایع ترین مشکلات و عوارض در بارداری است. برای ارزیابی راه‌های تأثیر افسردگی و اضطراب نوجوانی بر سلامت روانی پری‌ناتال زنان، محققان استرالیایی ۳۸۴‌شرکت‌کننده‌ی خانم (۵۶۴حاملگی) را در پژوهشی از سن ۱۴‌تا۳۵ سالگی تحت‌بررسی قراردادند. نشانه‌های افسردگی پری‌ناتال  در مصاحبه‌های تلفنی با مادران در هفته‌ی ۳۲‌بارداری، 8‌هفته پس‌از زایمان و 12‌ماه پس‌از زایمان ارزیابی‌شد.
بیشتر مادران، مسائلی در‌مورد سلامتی خود در دوره‌ای از نوجوانی و یا جوانی را گزارش کردند. در‌میان مادرانی که هیچ سابقه‌ی افسردگی قبل‌از بارداری نداشتند، نشانه‌های افسردگی پری‌ناتال از هر ۱۳‌مورد یک مورد گزارش‌شد و برعکس، وقتی مشکلات سلامت روانی از دوره‌ی نوجوانی تا جوانی ادامه داشت، نشانه‌های افسردگی در بیش‌از یک مورد از هر سه مورد مشاهده می‌شد.
پژوهش فوق و سایر پژوهش‌های انجام‌شده در نقاط دیگر جهان تأکید می‌نمایند که با‌توجه به ماهیت مرگ‌بار افسردگی پری‌ناتال، غربالگری اختلالات سلامت‌روانی ماندگار یا عودکننده باید جزو متداول مراقبت‌های قبل‌از بارداری، پری‌ناتال و پس‌از زایمان باشد.

Ref: Obstet Gynecd 2015 may

تعداد بازدید : 1986

ثبت نظر

ارسال